יום ראשון, 5 בנובמבר 2017

מדוע אני מרבה לאחרונה לכתוב על ניהול סיכונים?

אני כותב בכמה מקומות. אני כותב שלושה בלוגים בשלושה נושאים שונים: 
SOA Filling the Gaps בלוג באנגלית על מחשבים וטכנולוגיית המידע. 
לכלכל בתבונה הבלוג שעכשיו אתם קוראים בו פוסט.
ברידג' שלא היכרתם בלוג על משחק הברידג'.
אני עורך של מדור הברידג' באתר JOKOPOST ולפעמים כותב בו גם על נושאים אחרים. למשל: דילמת האסיר ודילמת הבנק, להסתדר בסלובקיה עם עשר מילים בפולנית ובא לי לטוס לבאלי
בנוסף לכך אני כותב ערכים בויקפדיה העברית בעיקר בנושאי ברידג' ומחשבים אבל גם בנושאים אחרים. את רשימת הערכים שכתבתי תמצאו בדף המשתמש שלי.  

במקרים רבים, מה שאני כותב קשור למה שאני עושה. כשאני נותן ייעוץ במחשבים או קורא חומר מקצועי ולומד לעומק נושא, ייתכן שאכתוב עליו. ייתכן שאכתוב פוסט בבלוג על מחשבים וייתכן שאכתוב ערכים בויקיפדיה או אולי גם וגם.

כשאני משחק יד מעניינת בתחרות ברידג' או צופה באינטרנט ביד מרתקת באליפות עולם, ייתכן שאכתוב עליה פוסט בבלוג. כשאני קורא משהו בספרי ברידג' או אתרי ברידג 'מובילים ייתכן ש"יוולד" פוסט בבלוג.
אני נחשף למשהו סביב הברידג' או חושב על קישור בין ברידג' לעולמות אחרים בהחלט ייתכן שאכתוב מאמר או פוסט במדור הברידג' ב-JOKOPOST. 

אחרי נסיעה לארץ אקזוטית כמו בהוטן, מדגסקר או אינדנוזיה או לארצות אקזוטיות פחות כמו סין, סינגפור או ניו זילנד אני כותב פוסטים.

ייעוצים בכלכלת המשפחה או חשיפה לספרים ומאמרים בתחום עשויים להוביל לכתיבת פוסט בבלוג זה. 
התנסות צרכנית טובה או רעה שלי או של מישהו אחר עשויה להסתיים גם בפוסט שיתרום לאחרים.

כל אלה הן רק דוגמאות לקשר בין הכתיבה שלי והפעילות שלי. אפשר למצוא גם דוגמאות אחרות לקשר הזה.

ההתנסות שלי בניהול סיכונים
הפעם הראשונה שניהול סיכונים היה רלוונטי באופן בולט לעבודתי בתחום המחשבים הייתה באוקטובר 1999.
התקשר אלי בכיר במשרד האוצר וביקש שאבדוק האם המסקנות של גורמי ביקורת בכנסת ובמבקר המדינה נכונות? המסקנות שלהם היו, לא פחות ולא יותר, שב-1 בינואר 2000 מתמוטטות המערכות הממוחשבת של המיסים במדינת ישראל בגלל באג 2000

כפי שאתם מבינים, לא היה לי מספיק זמן על מנת לבדוק את כל המערכות של הארגון באופן יסודי. בלית ברירה בחרתי בגישה של ניהול סיכונים, על אף שבאותה תקופה לא היה לי ידע תיאורטי בסיסי בנושא.
הגישה שלי הייתה שצריך לטפל קודם במערכות שבעיה בהן היא סיכון חמור, למשל: מערכת המחשוב של מס הכנסה ומערכת המחשוב של מע"מ. המשמעות של תקלה קשה במערכות כאלה עלולה להיות אובדן הכנסות בסכומים גבוהים.
לעומת זאת השארתי לסוף מערכות המטפלות במיסים אזוטריים שההכנסות מהן זניחות. התעלמתי מחומרת הבעיות בקוד של המערכות.

אחרי הייעוץ הזה ביצעתי מספר ייעוצים בהקשר של סיכונים במערכות ממוחשבות של חברות גדולות וארגונים גדולים במגזר הציבורי.
כמעט בכל ייעוץ טכנולוגי שהיה כרוך בבחירת מוצר תוכנה ייעדתי סעיף במסמך ההמלצה שלי לנושא של ניהול סיכונים טכנולוגיים. 
בחלק מהייעוצים האלה כבר הכרתי את הצד התיאורטי של ניהול סיכונים והשתמשתי במודלים וטכניקות לזיהוי סיכונים, ניתוח סיכונים, הערכת סיכונים וטיפול בסיכונים.

כשלמדתי בקורס יועצים ומאמנים לכלכלת המשפחה למדתי גם על ניהול סיכונים בהקשר הכלכלי.
בייעוצים הכלכליים למשפחות שביצעתי כללתי ניהול סיכונים. כידוע לא חסרים סיכונים כאלה, למשל: סיכון שגמלת הפנסיה לא תספיק, סיכון שבטווח ארוך לא יוכלו להחזיר משכנתה ויאלצו למכור דירה, פיטורים, פטירה, צורך בתרופות מחוץ לסל וכיו"ב.  
אפילו הרצתי על ניהול סיכונים בהקשר של כלכלת המשפחה.

אז מדוע דווקא בתקופה האחרונה יותר פוסטים על ניהול סיכונים?
בחודשים האחרונים עברתי בהצלחה תהליך הסמכה בתחום של ניהול סיכונים. התהליך הוא מטעם החברה הקנדית PECB, חברה מובילה בעולם בתחום של הדרכת סטנדרטים של ארגון התקנים הבינלאומי (ISO).
התהליך כלל מבחן פשוט על תוכן מצגות שנשלחו אלי, הרצאה באינטרנט באנגלית לקבוצה של אנשים בארצות שונות ומבחן לא קל ולא פשוט (באנגלית) בנושא ניהול סיכונים וסטנדרט ISO 31000. בנוסף לכך הייתי צריך לפרט את הניסיון שלי בתחום ולהביא ממליצים.

למרות שכבר היכרתי מתודולוגיות וטכניקות לניהול סיכונים, נאלצתי לקרוא לא מעט על הנושא על מנת לעמוד בדרישות. למדתי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי.

כפי שציינתי בפיסקה הקודמת, כשאני עוסק בנושא קורה לא מעט שאני גם כותב עליו. זהו גם מה שקרה בהקשר זה.

מה הלאה?
תהליך ההסמכה שלי הסתיים בהצלחה. יש לי תעודה על סיום קורס בתחום ניהול סיכונים והסמכה ללמד קורסים של החברה על ISO 3100.

אם תארגן הנציגה המקומית של PECB קורס בנושא תקן ISO 31000, אני אלמד בו.

ההרצאות שאני ממילא מעביר במסגרות שונות על ניהול סיכונים יהיו עשירות יותר. 
ניהול סיכונים אינו הנושא היחיד עליו אני מרצה בכל מסגרת שתרצה להזמין אותי. לרשימה חלקית של הנושאים עליהם אני מרצה קראו את הפוסט: על מה אני מרצה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...