יום שלישי, 9 בפברואר 2021

הוא רק בן 5 וכבר הפך למנטור של פקידי המוסד לביטוח לאומי



לפני ימי הקורונה קראתי כתבה עיתונאית על שלושה נערים מוכשרים, שהפסיקו ללמוד בבית הספר התיכון. הם הפסיקו ללמוד משום שלא היה להם זמן. 

אחד למד לתואר במתמטיקה באוניברסיטה (סיים בהצטיינות). השנייה הופיעה כשחקנית (והשלימה באופן עצמאי בגרות אקסטרנית). השלישי ניהל חברה שהקים. 

שלושתם היו בשנות העשרה של חייהם. דני (שם בדוי) מגן פשוש (שם לא פחות בדוי) הפך כבר בגיל 5 למנטור של פקידי המוסד לביטוח לאומי.


רגעים מ"גן פשוש"


דני הוא ילד שובב במיוחד. 

לפעמים הוא מושך בצמתה של אחת מהילדות. "דני למה? שואלת הגננת. דני משיב: "למה? ככה". 

לפעמים הוא שופך בכוונה כוס מיץ. "דני למה? שואלת הגננת. דני משיב: "למה? ככה". 

יותר מכל דני אוהב לשחק בחצר הגן. כשהגננת קוראת לילדים  להיכנס לתוך המבנה של הגן. דני שומע אבל דני מתעלם.


הביטוח הלאומי: "למה? ככה" מספר 1


לפני קצת יותר מ-28 שנים נולד לי בן. שמתי לב שלחשבון הבנק שלי לא נכנסת קצבת ילדים מהמוסד לביטוח לאומי.

באותה תקופה טרם היה אינטרנט וטרם היו טלפונים חכמים. התקשרתי טלפונית והמתנתי, כמו כולם, זמן רב למענה.

לא ידעתי מי טעה. האם זה היה בית החולים, שלא העביר את הטופס שמילאנו, והיה צריך להישלח למוסד לביטוח לאומי, או האם זה היה זה המוסד לביטוח לאומי שטעה? 

מהתשובה של הפקיד הבנתי שחשדתי בכשרים. בית החולים פעל כראוי. 

פקיד ביטוח לאומי אינו ילד בגן ילדים. הייתה סיבה לחוסר התשלום. "החלפנו מערכת מחשוב ובמשך 3 חודשים לא תקבלו קצבת ילדים. אחר כך נשלם רטרואקטיבית" ענה לי הפקיד. 

לו הייתי מכיר את Five Whys של טויוטה, אולי הייתי שואל: אבל למה אם מחליפים מערכת מחשב לא משלמים במשך שלושה חודשים קצבאות ילדים חדשות?

לא הייתי צריך לשאול את השאלה. הייתי יועץ מחשוב וטכנולוגיית מידע, שהכיר את מערכות המחשוב של כמעט כל הארגונים הגדולים בארץ. באף ארגון אחר לא נתקלתי במצב דומה


הביטוח הלאומי: "למה? ככה" מספר 2


בגיל 44 פוטרתי ממקום עבודתי בחברה ממשלתית וקיבלתי דמי אבטלה. לאחר מספר חודשים מצאתי עבודה כיועץ מחשוב עצמאי באחת מחברות הביטוח. 

כתבתי למוסד לביטוח לאומי ודיווחתי להם על סטטוס התעסוקה החדש שלי. קיבלתי מהם הודעה שעלי לשלם הפרשים של כמה אלפי שקלים. כאזרח שומר חוק, התייצבתי בתור הארוך במשרדי המוסד לביטוח לאומי ומילאתי ומסרתי צ'ק על הסכום שהייתי חייב. סיפרתי להם שבמהלך התקופה הקצרה, שעבדתי עד למועד התייצבותי אצלם, הייתי בשירות מילואים וקיבלתי קצבת מילואים, שחושבה על פי הכנסתי כמובטל.

שאלתי: האם מגיע לי סכום גבוה יותר עבור שירות המילואים? 

התשובה הייתה חיובית. הפקידים חישבו את הסכום המדויק המגיע לי. בין 2,000 שקלים ל-3,000 שקלים. 
"נשלם לך רק אחרי שתביא אישור ממס הכנסה שהגשת דוח שנתי ואתה לא חייב להם כסף". 

"למה? ככה". כעוסק מורשה שילמתי מס ערך מוסף ושילמתי מקדמות מס הכנסה באופן סדיר. מדוע צריך לחכות כמעט שנה עד שאגיש דוח שנתי, ומס הכנסה יאשר אותו, ולא להסתפק בזה שאראה לביטוח לאומי קבלות חתומות על תשלום המקדמות עד לאותו תאריך?

לא התווכחתי. חזרתי לביטוח לאומי אחרי מספר רב של חודשים כשאני מביא איתי את האישור השנתי ממס הכנסה. 
לא שילמו לי באותו יום. "למה? ככה". 

במשך שנתיים וחצי טרטרו אותי הלוך ושוב. אף אחד לא חלק על כך שהם חייבים לי כסף ולא הייתה מחלוקת גם על גובה התשלום. "למה? ככה".

באחת הפעמים היה שידור חוזר של "הלמה? ככה" המחשבי מה"למה ככה" מספר 1. 
שוב אמרו לי שלא יכולים לשלם לי במשך שלושה חודשים "כי החליפו מערכת מחשב.


Happy End

ל"למה? ככה" מספר 2 היה Happy End. טוב לא בדיוק, אבל את הכסף המגיע לי קיבלתי. 

קצת לפני ששלחתי מכתב התראה לפני הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות נגד המוסד לביטוח לאומי (הכל היה מתועד אצלי: מכתבים, תאריכים וכיו"ב), סיפרתי על המקרה למכר שעובד במוסד לביטוח לאומי. הוא לא הופתע. 

הוא סיפק לי פיתרון לבעיה: שלח פקס לפקס האישי של מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי עם העתק למבקר המדינה ואז יטפלו בך. אותו מכר נתן לי את מספר הפקס של המנכ"ל. 

מישהו בלשכת המנכ"ל קרא את הפקס והבטיח לי שייסורי הרדיפה אחרי פקידים הסתיימו ואפילו עמד בהבטחתו.


הביטוח הלאומי: "למה? ככה" מספר 3


זוכרים את זה שדני אוהב לשחק בחצר גן הילדים? בסיפור זה למדו הפקידים גם את האלמנט של התעלמות מהפונה.

ילדים שנולדו גדלים. אותו בן שקבלת קצבת הילדים שלו נדחתה במשך 3 וחודשים היה כבר תלמיד כיתה יב' והגיע לגיל 18. 

המוסד לביטוח לאומי חיכה כמה שבועות עד ששלח לו מכתב התראה. הוא לא שילם מקדמות למוסד לביטוח לאומי. "למה? ככה". 

כידוע, תלמידי תיכון אינם צריכים לשלם מקדמות ביטוח לאומי גם אם במקרה הם נולדו בינואר או בפברואר והגיעו לגיל 18. קל וחומר, אם הם צריכים להתגייס אחרי התיכון לצה"ל. 

לאחר שנזעקתי לטפל בבעיה קיבלתי שם וטלפון של פקידה שצריכה לטפל בזה. צלצלתי. השארתי הודעה קולית מפורטת. ציינתי את השם שלו ומספר תעודת הזהות. אמרתי שהוא תלמיד תיכון שמתגייס מיד אחרי הלימודים לצה"ל. 

הפקידה חזרה והשאירה לי הודעה קולית. אצטט רק חלק ממנה: "אם הוא מתגייס תוך שנה מסיום לימודיו לצבא, הוא פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי".

Happy End אחרי שהבטיחו לי שיבוטלו החיובים וחיובים עתידיים של תלמיד התיכון? ממש לא. חודש חודשיים אחרי זה מכתב התראה עם קנסות. 
"למה? ככה".


הביטוח הלאומי: "למה? ככה" מספר 4


עוברות הרבה שנים. כמעט בכל העולם המחשוב התקדם והתפתח. גם במס הכנסה ובמע"מ במדינת ישראל. למוסד לביטוח לאומי יש ממשק לנתוני מחשב רשות המיסים.

ביום בהיר אחד אני מקבל מכתב מהמוסד לביטוח לאומי בזו הלשון: "הגיע לידנו מידע שעבדת בשלוש השנים האחרונות גם כעצמאי וגם כשכיר". למכתב לווה שובר תשלום בסך של יותר מ-10,000 שקלים.

"למה? ככה". 

מעולם לא הכחשתי שעבדתי כעצמאי באותן שלוש שנים. יעידו על כך תשלומי מקדמות מס הכנסה  ותשלומי מע"מ ששילמתי כחוק ולא תאמינו... גם תשלומי מקדמות של עצמאים למוסד לביטוח לאומי. 
באותן שלוש שנים לא עבדתי אפילו דקה אחת כשכיר. 
אז מה פתאום תביעה לתשלום על עבודה כשכיר? 
"למה? ככה". 

הביטוח הלאומי: "למה? ככה" מספר 5


במהלך תקופת עבודתי כעצמאי בתחום המחשוב וטכנולוגיית המידע קיבלתי פנייה לעבוד במתכונת יוצאת דופן: שבועיים-שבועיים. שבועיים במדינה רחוקה בחו"ל, שבועיים חופשה בארץ.  

הסכמתי. מנכ"ל החברה אמר לי שהיות שהחברה תממן טיסות, מלונות והוצאות בחו"ל, יותר נוח להעסיק אותי כשכיר, ולא תהיה לי מגבלה לעבוד במקביל כעצמאי בשבועות שאני בארץ. הסכמתי להיות שכיר ועצמאי.

מהר מאוד התברר שהרעיון המקורי לא יגיע לידי מימוש. עבדתי כמו שעובדים היום בימי הקורונה: מרחוק.
אז לא היו זום וכלים דומים אבל עשינו מדי פעם Video Conference. 
לאחר כחצי שנה היה ברור שמודל ההעסקה שלי כשכיר אינו נכון מבחינת החברה. הוחלט, ברוח טובה,  לפטר אותי ואם יהיה צורך יעסיקו אותי כעצמאי. 

כמובטל טרי התייצבתי במוסד לביטוח לאומי והסברתי לפקידים שפוטרתי, אבל אני מתכוון לחפש עבודה כעצמאי ושאלתי אותם מה עלי לעשות? עשיתי בדיוק את מה שאמרו לי במשך מספר חודשים עד שמצאתי עבודה מתמשכת כעצמאי. הודעתי בכתב למוסד לביטוח לאומי שמצאתי עבודה.

איני רוצה להלאות את הקוראים בפרטים אבל... שלוש שנים אחרי זה קיבלתי התראה מהמוסד לביטוח לאומי שלא דיווחתי על הכנסות באותם חודשים ועלי לשלם סכום מסוים כולל הצמדה וריבית.
"למה? ככה". 
כמובן שכתבתי מכתב רשום שבו הסברתי שעשיתי בדיוק את מה שאמרו לי לעשות ודיווחתי על כל הכנסה שהייתה לי. גם להם וגם למס הכנסה ולמע"מ. 

במוסד לביטוח לאומי פעלו בטקטיקת "דני בחצר גן הילדים" והתעלמו ממה שכתבתי. 

כמה חודשים אחרי זה קיבלתי מכתב מעובד סורר של הביטוח הלאומי. האיש הסביר לי שמה שכתבו לי אינו נכון. הם פשוט מחשבים את המקדמות החודשיות של מי שעבד כעצמאי בתקופה כלשהי במשך השנה על פי הממוצע השנתי.
אני דיווחתי נכון אבל בביטוח לאומי חישבו באופן שונה ממה שאמרו לי. לדבריהם "על פי החוק". 
רואה החשבון שלי, שהתייעצתי איתו לא חשב שזה "על פי החוק". הוא הגדיר את זה "בתחום האפור". 
למה לא כתבו מלכתחילה שההפרשים אינם בגלל הדיווח שלי אלא בגלל שיטת החישוב? "למה? ככה"

לא יהיה נכון להלאות את הקוראים בהמשך הסיפור או ב"למה? ככה" נוספים.

למה אני כותב את הפוסט הזה עכשיו?


אני אינני ילד ב"גן פשוש" ולא פקיד במוסד לביטוח לאומי. אני לא יכול להגיד "למה? ככה". יש סיבה לעיתוי.
הגעתי כבר לגיל פרישה לגמלאות ואפילו קיבלתי קצבת אזרח ותיק של המוסד לביטוח לאומי.
להפתעתי, תהליך קבלת הקצבה היה הרבה יותר מוצלח. התקשורת התנהלה באמצעות שליחת הודעות ומסמכים מאתר המוסד לביטוח לאומי. חשבתי שהגענו אל המנוחה והנחלה

אלא ש.... אני עדיין עוסק בכלכלת המשפחה ובין השאר מלווה כלכלית, בהתנדבות, יוצאים בשאלה במסגרת עמותת הלל
אני רואה שוב את רוחו של דני המנטור הצעיר מ"גן פשוש" מרחפת מעל פקידי המוסד לביטוח לאומי המטפלים בהם.




  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...