יום ראשון, 29 ביוני 2014

איך להפסיד מערך הדירה שלכם בלי להרגיש?

משה (שם בדוי לחלוטין) הוא רווק. הוא גר שנים רבות בדירה קטנה, שרכש בעזרת הוריו. הוא עסוק בעבודתו ובפעילות הפנאי שלו. בעבר השקיע מזמנו גם בלימודים. 
דירתו היא דירת רווקים טיפוסית: לא מסודרת ולא מטופחת. יחסיו עם השכנים מצוינים. מדי פעם פנה אליו אחד השכנים וביקש שיחתום לו על הסכמה להרחבת הדירה. משה הסכים מיד וחתם. כשהשכן בדירה שמעליו בנה חדר נוסף, העריך משה שזה פועל לטובתו: יש כבר תקרה מוכנה ועמודים תומכים. אם מתי שהוא יחליט גם הוא להרחיב את הדירה (לא שזה תסריט ריאלי בשנים הקרובות), עלות ההרחבה תהיה זולה יותר.

החיים זורמים
במזל טוב משה מתחתן. הוא ורעייתו לעתיד מתכננים לקנות דירה גדולה יותר ולגור בה. צריך למכור את הדירה.
המתווך אומר שהדירה שווה רק מיליון שקל. במודעות ביד 2 ובעיתון דורשים כמאה אלף עד מאתיים אלף ש"ח יותר על דירות דומות באותה שכונה. 

"מדוע הדירה שלי שווה פחות מדירות אחרות?" שואל משה את המתווך.
"אין לך זכויות בנייה להרחבת הדירה ולהם יש" משיב המתווך. "אבל כמעט כל השכנים הרחיבו את הדירות ונתתי את הסכמתי" אמר משה. המתווך מסביר לו את עובדות החיים.

זכויות להרחבת דירה
הזכויות נקבעות לפי אחוזים מהשטח. באופן אישי אינני מומחה בנושא. העניין המהותי הוא שכמות ההרחבה היא כללית לכל הבניין והעירייה או המועצה המקומית, אינה עוסקת בחלוקה צודקת שלה בין השכנים.   
כשאחד הדיירים מביא את המסמכים הנדרשים לצורך הרחבה (כולל הסכמת שכניו) העירייה מאשרת לו וגורעת את השטח שאושר מסך תוספת ההרחבה, המגיעה לבניין. כך נעשה גם לגבי שכנים נוספים, המבקשים הרחבה. כשנגמרת מכסת ההרחבה, לא מאשרים יותר.

באופן תאורטי, יכול שכן אחד להרחיב באופן חוקי את דירתו ולאף אחד משכניו לא תהיה אפשרות להרחבה. 

מה קרה למשה?
שכניו הרחיבו באישורו את דירותיהם. המכסה נגמרה. הוא אינו יכול להרחיב את דירתו באופן חוקי. הוא יקבל תמורה נמוכה יותר במכירתה. 

אתם והיועץ/מאמן לכלכלת המשפחה
יועץ לכלכלת המשפחה עוסק במקצוע שיש לו נקודות השקה להרבה מאד מקצועות אחרים בתחום הכלכלי: ביטוח, בנקאות, כרטיסי אשראי, נדל"ן, ניהול סיכונים, משפטים, השקעת כספים, פנסיה, פרישה מעבודה ולא פחות חשוב מדעי ההתנהגות.

בשונה מבעלי מקצועות אחרים בנושאים כלכליים,הוא צריך לראות את התמונה הכוללת.

במקרים רבים אין לו את עומק הידע, שיש למי שמתחה בתחום צר יותר. לא בכל הנושאים הנ"ל יש לו רישיון או הסמכה לייעץ. 
אבל אם מדובר ביועץ טוב הוא יודע להצביע על הנקודות הבעייתיות הדורשות בירור ויודע ללוות את המשפחה מול אנשי המקצוע המתמחים בכך.

רוצים דוגמה? שאל אותי מישהו שאלות ביחס לחיסכון פנסיוני שיש לו בארה"ב. איני מכיר את החיסכון הפנסיוני בארה"ב, למעט מה שקראתי במספר קטן של מאמרים בעיתונות כלכלית ישראלית, אין לי רישיון ובוודאי שאין לי יידע לייעץ לו.
אחרי שציינתי זאת בשיחה איתו, הוא פרס לפני את כל המידע. ידעתי להצביע על סיכונים, על מקרים קיצוניים שקרו לחוסכים בארה"ב, שכל הפנסיה שלהם הייתה מבוססת על מניית החברה בה עבדו ועל מתווים ושאלות אפשריים שיעזרו לו בקבלת ההחלטה. ידעתי להגיד דבר או שניים גם על אחת החברות, שבאמצעותה השקיע חלק מהחסכונות הפנסיוניים שלו.

את המידע והרעיונות, שעלו בשיחה איתי, הצעתי לו לתקף מול הגורמים שבאמצעותם הוא חוסך ו/או גורמים, שיש להם ידע ומומחיות בנושא.  

לקחים
אם נחזור לדוגמה של הדירה, אין לי כמעט ידע בנושא אחוזי בנייה, אבל אדע להגיד למשפחה מה עלולה להיות המשמעות של חתימה על אישור לשכן להרחבת דירתו.

ההמלצה שלי: אם אתם חותמים, הסדירו מראש את חלוקת הזכויות בין כל דיירי הבניין על מנת שאתם לא תיפגעו בעתיד.

הערת שוליים
ייעוץ טוב בכלכלת המשפחה, אינו עוסק רק בניהול המאזן השוטף והימנעות מאוברדרפט. עשויים לעלות מגוון רחב של נושאים אחרים, שעשויה להיות להם משמעות כלכלית גדולה. 
זכויות הבנייה בפוסט זה הוא נושא לדוגמה. בין השורות מסתתר גם נושא נוסף, שהוזכר ולא פורט, ועשויה להיות לו משמעות של תשלום של עשרות עד מאות אלפי שקלים, שניתן למנוע באופן חוקי לחלוטין באמצעות תכנון מראש.

לייעוץ בכלכלת המשפחה פנו ל: 
אבי רוזנטל 
טלפון: 054-4480616  






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...