יום שני, 26 בנובמבר 2012

נשים וכסף

אינני קורא של העיתון לאישה. בשהותי באילת יצא לי לעין בעיתון זה בספא של המלון במהלך המתנה לעיסוי. גיליתי כתבה מעניינת של נאוה ננר, הניזונה מניסיונה האישי.

עיקרי הכתבה:
  • נשים נרתעות מעיסוק בכסף. במקרים רבים משום שהנושא אינו מעניין אותן.
  • גם כשהן עובדות ומרוויחות שכר מכובד, הן משאירות לבעל לנהל את הצדדים הכספיים.
  • ננר עצמה עבדה בעבודות מכובדות עם שכר ראוי אבל בעלה היה זה, שניהל את כל ההיבטים הכספיים של המשפחה. כשהתגרשה, מצאה את עצמה במשבר גם בהיבט של ההתנהלות הכספית. בלית ברירה למדה להתנהל: על מה להוציא כסף, איזה הוצאות הן בגדר מותרות, שאינה יכולה להרשות לה ולילדיה וכיו"ב.
  • המסר המרכזי של המאמר הוא שנשים צריכות לעסוק בנושאים הכספיים ולא לסמוך רק על בן-הזוג, שינהל את הצד הכלכלי של חיי המשפחה.

ניסיוני האישי
ניסיוני האישי כיועץ ומאמן בכלכלת המשפחה וסתם מהיכרות עם משפחות ונשים, דומה למה מתארת נאווה ננר.
בלא מעט מקרים, נשים ללא בן-זוג התקשו בהתנהלות כלכלית. כאשר נפרדו מבן הזוג (אם משום שבן-הזוג הלך לעולמו או אם משום שבן-הזוג הלך למקום אחר) זה היה כרוך במשבר.

למותר לציין, שחוסר המיומנות בהתנהלות כספית אינו הקושי היחיד במצב של אובדן בן-זוג: עלול להיות משבר רגשי, קשיים רגשיים של ילדים,  צורך בהתנהלות בנושאים אחרים בהם טיפל בן-הזוג ולפעמים גם קושי כלכלי אובייקטיבי: ההוצאות הכספיות של אישה הנותרת לבד עם ילדים, אינן קטנות. ההכנסות קטנות בהרבה.

יעל (שם בדוי כמו כל השמות המופיעים כאן) התאלמנה במפתיע והצעד הכלכלי החשוב ביותר, שלימדתי אותה היה ביצוע פעולות בסיסיות בניהול חשבון בנק, למשל: מעקב סדיר אחת לתקופה אחרי היתרה ואחרי הפעולות, שבוצעו בחשבון הבנק. היא גם למדה, שטובתה אינה בראש מעייניהם של פקידי הבנק שלה (ראו גם: מה אנחנו לא יודעים על ניהול חשבונות בנק).

נעמה, שהתגרשה לפני זמן קצר, למדה על הזכויות הבסיסיות המגיעות   לה (ראו גם: ידע הוא כוח - חוסר ידע הוא חולשה. חוסר ידע בסיסי גרוע עוד יותר).   

רונית למדה לבחון את פוליסות הביטוח שלה, על מנת להימנע מכפל ביטוח ומביטוח אירועים, שבגינם אף פעם לא תקבל תמורה כלשהי מחברת הביטוח

ואורנה (אם חד-הורית) למדה לשלוט בהוצאות ולהגדיל את ההכנסות, על מנת לצאת מתהליך התרסקות כלכלי בגין הוצאות גדולות מהכנסות.

המקרה המדהים ביותר בעיני הוא של גילה, רופאה העובדת במקצועה, שבתקופת נישואיה חשבון הבנק אליו נכנסה משכורתה, היה על שם בעלה בלבד וכשהייתה צריכה כסף פנתה לבעלה. 

נקודת המבט שלי
אני בהחלט מצטרף למסר המרכזי של נאוה ננר בעיתון לאישה: נשים צריכות להיות שותפות מלאות להתנהלות הכלכלית של משפחתן.

איני בטוח שמניסיונה האישי של ננר, אפשר להסיק לגבי נשים רבות, שלא רכשו מיומנות וניסיון בהתנהלות כלכלית,  במשבר לאחר פרידה מבן-זוג: על פי המאמר, ננר התמודדה עם המשבר בכוחות עצמה. לא כולן יכולות לעשות זאת: ישנן נשים שזקוקות לייעוץ ואימון כלכלי (במאמר מוסגר: לא רק נשים. יש גם גברים וגם משפחות שבהן שני בני זוג הזקוקים לייעוץ ואימון כלכלי, על מנת לשנות את התנהלותן).


המידע במאמר זה אינו מותאם אישית לכל קוראת וקורא, מציג רק חלק מההיבטים עיקריים המשפיעים על ההחלטה ואינו מנתח אותם לעומק ולכן פוסט זה אינו תחליף לייעוץ מקצועי. לייעוץ ואימון בכלכלת המשפחה אתם מוזמנים לפנות אלי באמצעות:
טלפון: 054-4480616



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...