יום שלישי, 24 באוקטובר 2017

על חברות וחובות


תאו של סטראוד בכלא אלקטרז
מקור התמונה: ויקיפדיה

רוברט פרנקלין סטראוד כונה "איש הציפורים" משום שכאסיר בכלא לונוורת גידל ציפורים כשהיה בבידוד. בכלא אלקטרז לא היה יכול לגדל ציפורים, על אף שרצה להמשיך בכך. במקום זאת התמקד בכתיבת ספרים. הסרט "איש הציפורים מאלקטרז" מתאר אותו באופן חיובי. אם תקראו את הערך עליו בויקיפדיה העברית,  תגלו שהיו לו גם צדדים חיוביים פחות ובגין מעשיו נידון למאסר עולם. 
סטראוד רצח שני אנשים. בויקיפדיה מפורט הסיפור של הרצח הראשון בעימות עם מכר שאנס את זוגתו.

מדוע הוא רצח את האדם השני? 
הויקיפדיה לא מספקת תשובה לשאלה זו. בשנת 1984 הייתי כלוא במשך 10 דקות בתא בידוד בכלא אלקטרז. אלקטרז כבר לא היה בית סוהר. המדריך, בסיור המרתק בו, שאל אם מישהו מוכן להתנסות ב-10 דקות בתא בידוד? הייתי אחד מהאמיצים שהתנסו.
המדריך באותו סיור סיפור לנו גם את הסיבה לרצח השני שביצע סטראוד: האדם שהוא רצח היה חיב לו כסף. סכום של פחות מ-10 דולר. 

מה אנשים רגילים יעשו כשחבר אינו מחזיר להם חוב כספי?
הם כמובן לא יעשו את מה שעשה "איש הציפורים", אבל הם עשויים לנתק את הקשר עם אותו חבר.
בסקר שערך בנק אוף אמריקה נמצא כי אנשים רבים ינתקו את הקשר עם חבר שחיב להם כסף ולא החזיר אותו.
מה שמחבר אותנו ל"איש הציפורים" זה גובה הסכום: 10% ינתקו את הקשר בגין חוב של פחות מ-10 דולר. שליש הממשתתפים בסקר ינתקו את הקשר בגין חוב של עד 100 דולר. 36% יסיימו את החברות בגלל חוב של 100-500 דולר.
לקריאת המאמר בעיתון כלכיסט לחצו על הקישור הזה.

המחיר של להרגיש נוח
ליתר דיוק, המחיר של לא להרגיש לא נוח. אנשים רבים מרגישים לא נוח לבקש מהחבר את החזר החוב. על פי הכתבה בכלכליסט, כתבת הפיננסים של ניו יורק טיימס, ניקול לפין, אומרת שברוב המקרים הסיבה לאי החזרת החוב היא שכחה: החייב שכח שהוא חייב ולכן לא החזיר.
במקרים כאלו לו היו מבקשים ממנו להחזיר את החוב, היה מחזיר אותו אבל המלווה מרגיש לא נוח לבקש מחבר החזר חוב. 
התוצאה היא ניתוק קשר החברות. עוד דוגמה לרגש המשפיע על קבלת החלטות כלכליות וגורם לקבלת החלטות לא רציונאליות. תפיסה שכלכלנים התנהגותיים, ביניהם חתן פרס נובל הטרי ריצ'רד ת'איילר, חקרו וממשיכים לחקור.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...