יום רביעי, 29 ביוני 2022

עיריית ירושלים: שלומיאלים או שליימזלים?

 


מה ההבדל בין שלומיאל לשליימזל? השלומיאל שופך את התה על השליימזל. השימוש במילה "שליימזל" במקום במילים חסר מזל, מלמד אותנו שמקורה של הבדיחה הזו היא בשפת היידיש. ביידיש זה נשמע כנראה יותר טוב מבעברית. 

אני בטוח שיש אנשים בעיריית ירושלים שהם דוברי יידיש. לעומת זאת, תכנון הוא לא בדיוק הצד החזק של עיריית ירושלים. 


נדודי השינה שלי


בלילות האחרונים שנתי נודדת. אני מרגיש שאני השליימזל מהבדיחה שבתחילת פיסקה זו. הבנתי שאני לא השליימזל היחיד. כנראה כל שכניי ברחוב דגניה חסרי מזל כמוני. 

רחוב דגניה הוא רחוב קטן ושקט בשכונת בית הכרם. בבקרים אפשר לשמוע את ציוץ הציפורים. 

כמה מטרים מעבר לחומה קטנה עובר רחוב מרדכי איש שלום. קורה לפעמים שבלילה עובר בו אמבולנס צופר. שומעים בלילות גם יללות תנים מהואדי.

לרעשים האלה אפשר להסתגל בקלות. 

הרבה יותר קשה להסתגל לרעשים של מכונות עבודה כבדות ורועשות בלילות האחרונים. זה נשמע כאילו קודחים בחצר של הבית שלך. 

מקריאה מקרית של כתבה בעיתון "כל העיר", הבנתי שזה לא כל כך רחוק מחצר הבית שלי. מדובר במרחק של כמה מטרים ברחוב מרדכי איש שלום. 

כותרת הכתבה: חלם בבית הכרם: 4 חודשי הכנה להשבתת הרכבת הקלה – ונת"צ דרך איש שלום לא מוכן.

על פי הכתבה, החליטו להשבית את הרכבת הקלה מהר הרצל עד התחנה המרכזית לחודשיים לצורך עבודות הקמה של הרכבת הקלה. 

חלק מהפיתרון הזמני היה הוספת נתיב תחבורה ציבורית ברחוב איש שלום. 

למרות שידעו בעירייה את תאריך ההשבתה ארבעה חודשים מראש, התחילו לסלול אותו רק שבוע לפני ההשבתה. הסלילה אמורה להימשך עוד שבוע. 

עוד מוסיף הכתב, שעל פי העירייה בימים אלה עובדים על הסלילה במשך 24 שעות ביממה, אבל במציאות זה לא ממש קורה. 

התרומה הקטנה שלי כתוספת לכתבה

צודק הכתב בטענתו שלא עובדים 24 שעות ביממה. הפרט החסר בכתבה הוא, שהשעות המועדפות לביצוע עבודות של כלים כבדים הן משעה 23:00 עד שעה 1:00 בלילה.

ב-27 ביוני חשבתי להיכנס למיטה בשעה 23:30 ולקרוא כחצי שעה לפני השינה. 

תאמינו לי שכבר קראתי חומר מקצועי במקומות רועשים, כולל במקום עבודה שבו חילקתי חדר עם שלושים עובדים רועשים. כולל המתנה בתור ארוך בבנק "יהב". הפעם לא הייתי מסוגל לקרוא בגלל הרעש. בוודאי שאי אפשר היה לישון. 

נאלצתי לעשות פעילות אחרת בחלק המרוחק ביותר של הדירה עד שעה 1:00 ולישון פחות שעות בלילה. 


מדוע אני כותב פוסט בבלוג לפני שעה 5:00 בבוקר?


כיועץ כלכלי למשפחות ויחידים אני מלמד את הלקוחות שלי לתכנן. הם לומדים לחסוך לבלת"מ. הם לומדים לחסוך לפנסיה. הם לומדים לנהל מאזן הכנסות והוצאות וכיו"ב. 

אני לא סנדלר שהולך יחף. גם את ההוצאות שלי אני מתכנן. 

כשחקן ברידג' אני מתכנן את המשחקים שלי. כמורה לברידג' אני מלמד את התלמידים שלי לתכנן.

כשחמטאי עבר תכננתי את המשחקים שלי. 

ניצלתי את הכישורים שלי על מנת לתכנן את שעות השינה שלי. כשבשעה 22:00 היה שקט החלטתי ללכת לישון לפני שיתחילו הרעשים. 


עצה קטנה לעיריית ירושלים

 

לפני הרבה עשרות שנים הייתי מנהל צעיר בחרה ממשלתית. החברה ערכה קורס פנימי למנהלים בו למדנו גם לתכנן: לתכנן זמן, לתכנן הוצאות וכיו"ב. 

כדאי גם לעיריית ירושלים לארגן קורס למנהלים העובדים בה וללמד אותם איך מתכננים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...