יום רביעי, 27 בינואר 2016

הכל בגלל צינור קטן - סיפור עם מוסר השכל כלכלי

מזגן. מקור התמונה: ויקיפדיה

הזמר שמשון בר-נוי (1922-1988) שר על מסמר קטן (להאזנה לחצו כאן), שגרם לתוצאות עגומות. אני אספר לכם על צינור קטן שאף הוא גרם לתוצאות עגומות.

שמתי לב שמזגן הרכב שלי אינו ממזג. כשהגעתי למוסך לטיפול תקופתי, ביקשתי שיבדקו מדוע ויתקנו.
באופן כללי אני מרוצה מהמוסך, על אף שמחיריו יקרים יחסית. מדובר במוסך מורשה יבואן. מוסך מסודר, מאורגן, ממוחשב, שגם מכיר את דגם הרכב בו אני נוסע ובדרך כלל מבצע עבודה טובה.

בתום הטיפול התקופתי אמרו לי שבדקו את המזגן והכל תקין. "לא חסר גז?" שאלתי. אמרו: "בדקנו. לא חסר."

מערכה 2: הכל תקין
חוסר האפשרות לקרר את הרכב הפריע לי. לאחר כמה שבועות חזרתי למוסך. העובד, שבודק את הרכב לפני קבלתו, בדק ואמר שהכל בסדר. אין צורך להשאיר את הרכב במוסך.

מערכה שלישית: עכשיו או לעולם לא
המזגן המשיך לפזר אוויר בלי לקרר. נמאס לי. ניגשתי שוב למוסך. הפעם אמרתי להם, שלא יספרו לי שהכל בסדר ואני מצפה שיתקנו את המזגן כמו שצריך. אם זה לא יקרה, אבין שמזגני רכב אינם בדיוק המומחיות שלהם ואעבור לטפל במזגן במקום אחר.

הפעם התייחסו אלי ברצינות. מצאו שגז חסר ומלאו אותו וטענו שמצאו בעיה נוספת ותקנו אותה. 
הכל היה בסדר עד שניסיתי להניע את הרכב ליד ביתי. מישהו כנראה קלקל משהו באזעקה כשתיקנו את המזגן. המומחה לאזעקות, במוסך אחר, פתר בשתי דקות את הבעיה, ללא תשלום. בזבזתי שעה וחצי.

מערכה רביעית: במקום אחר
אחרי שבועיים חזרנו לנקודת ההתחלה: המזגן איוורר במקום למזג.

התברר לי שמוסך קטן, צפוף וצנוע בו אני מטפל בבעיות חשמל ברכב, כגון: נורות שרופות, מצבר שסיים את חייו וכיו"ב, מטפל גם במזגני רכב. 
השארתי להם את הרכב וסיפרתי להם את השתלשלות העניינים.

המסקנות שלהם: חסר גז ומילאנו לך. לא מצאנו דליפה, אבל אנחנו חושדים שיש דליפה קטנה מצינור מסוים. דליפה שלא תמיד ניתן לגלות אותה. הוספנו חומר לגז אם תהיה דליפה הוא יצבע את הצד החיצוני של הצינור בירוק. "תבוא בעוד שבוע לבדיקה". 

Happy End
פשוט מרימים את מכסה המנוע ומסתכלים במוסך על הצינור החשוד. צבעו הפך לירוק. מחליפים אותו בתקווה לסוף הסאגה. 

מחירים
הפער במחיר בין העבודה הלא מקצועית במוסך המורשה לעבודה המקצועית במסוך הצנוע הוא כ-30%.
המוסך הצנוע הוא כמובן הזול יותר.
בתחשיב לא הבאתי בחשבון שבמוסך הצנוע אמרו לי שאם יהיה צורך למלא שוב גז לא יחייבו אותי על הגז, משום שהם לא הצליחו לאבחן באופן מלא את הבעיה.

מוסר ההשכל

1. לא תמיד כדאי ללכת למוסך מורשה על ידי היבואן.
בהחלט יש מצבים בהם עדיף ללכת למוסך מורשה. במיוחד עם מכונית הנמצאת בתקופת אחריות של היבואן, אבל גם במצבים אחרים.

2. יש שלושה סוגי מוסכים: מורשה יבואן, מורשה משרד התחבורה ומוסך שאינו מורשה.
המחירים בהתאם: מוסך מורשה יבואן הוא היקר ביותר ומוסך שאינו מורשה הוא הזול ביותר. הפערים במחירים עלולים להגיע לעשרות אחוזים ואפילו יותר מזה. 

3. מוסך טוב לא בהכרח טוב בכל תחום ספציפי. מוסך מתמחה עשוי להיות טוב בהרבה
מוסך יבואן שמכיר היטב את המנוע, לא בהכרח יהיה טוב יותר ממוסך מתמחה כאשר מדובר בתחום ספציפי, כגון: מזגן או חשמל או צמיגים.

4. לא כל מה שיותר יקר יותר טוב
כך למשל מותגים, שהם אבן יסוד של תרבות הצריכה, לא בהכרח טובים יותר או אפילו טובים כמו מוצרים שאינם מותגים.

5. אל תפסלו מראש טענה של מישהו שאינו מומחה, בלי לבדוק באמת.
זהו מוסר השכל כללי, הלך גם על תחומי ידע אחרים. כבר התנסיתי בזה מזוויות שונות גם בתחומי מומחיות שלי.
זה מה שעשו במוסך המורשה בשתי הפעמים הראשונות שהגעתי אליו.
ההיפך ממה שעשו במוסך הקטן והצנוע. 

הערת שוליים
קשה להיות מומחה בכל התחומים. קראו את הפוסט: שני סוגי יועצים: רב תחומיים או ממוקדים בנושא צר





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...