יום שני, 18 ביולי 2016

רשימת תיוג לקראת פרישה

מקור התמונה: ויקיפדיה


יש מגוון רחב של היבטים בהיערכות לפרישה מעבודה. תכנון פיננסי לקראת פרישה אינו צריך לעסוק בהיבטים שאינם כלכליים אבל הוא צריך להביא אותם בחשבון, משום שהם משפיעים עליו. כך למשל, אם החלום של מישהו הפורש מעבודה הוא לסוע בכל שנה לטיול של חודש בארצות אקזוטיות רחוקות, יש להביא בחשבון את העלויות. 

בפוסט זה אציג רשימת תיוג (checklist) בהיערכות ממש לפני פרישה. יש להבחין בינו לבין ההיערכות לטווח ארוך לפרישה, הנדרשת בגילים צעירים יותר.

1. האם זה הזמן הנכון לפרוש?
לא תמיד זה תלוי בכם, אבל אם הציעו לכם תכנית פרישה מוקדמת או השאירו לכם את האפשרות להמשיך לעבוד אחרי גיל הפרישה הרשמי, צריך לשאול את השאלה הזו.

2. כיצד נערכים למצב בו ההכנסות קטנות יותר?
כמעט תמיד גובה גימלת הפנסיה וקיצבת הזיקנה קטן מגובה ההכנסות מעבודה. בכמה קטן? זה ספציפי לכל יחידה משפחתית או לכל אדם בודד.

3. כיצד נערכים למצב בו ההוצאות גדולות יותר?
כמעט תמיד ההוצאות גדולות יותר. זה הזמן בו יש זמן לממש חלומות שעולים כסף: שיפוץ דירה, קניית מכונית חדשה, לימודים, טיולים וכיו"ב. זה הזמן בו לרוב נמצאים עדיין במצב בריאות המאפשר מימוש חלומות כאלה.
אולי לא שמתם לב אבל המעביד כיסה חלק מההוצאות שלכם (טלפון סלולארי, אחזקת רכב, הנחות על מוצרים ושירותים ועוד). מעכשיו אתם תשלמו מכיסכם.

4. מה עושים עם מענקי הפרישה?
במקרים רבים מקבלים מענקים כספיים בפרישה: ימי חופשה שלא נוצלו, ימי מחלה שלא נוצלו (במגזר הציבורי), מענקי פרישה מוקדמת, פיצויים, חודשי הסתגלות ועוד.
האם להתשמש בהם להוצאות שוטפות או לחסוך חלק מהם או את כל המענקים?  

5. אילו זכויות מגיעות?
לגמלאים מגיעות זכויות והטבות רבות. הן שוות כסף. זה הזמן לבדוק.

6. האם לעבוד? 
לרוב מדובר בעבודה בהיקף חלקי. לא תמיד באותו תחום בו עסקתם. עבודה היא תופת הכנסה וסגולה לבריאות טובה יותר, אבל אם יש לכם מספיק כסף והרבה תכניות לניצול זמנכם הפנוי אולי כדאי לותר עליה?

7. האם לחשוב בכלל או לחשוב עכשיו על דיור מוגן?
אם כן, אז לא בהכרח במטרה לממש אותו בעתיד הקרוב.

8. היכן לגור?
יכול להיות שזה הזמן לעבור לגור בישוב אחר: קרוב יותר לילדים ולנכדים או בעיר או מושב שחלמתם כל חייכם לגור בהם.
יכול להיות שזה הזמן להחליף את הדירה הגדולה בדירה קטנה יותר.

9. מיסוי
כיצד לשלם (באופן חוקי בלבד) פחות מיסים על מענקי הפרישה למיניהם? האם כדאי לשים כספים שחסכתם במהלך חייכם בתכניות המעניקות הטבות מס. כך למשל: האם לשים כסף בקופת גמל לפי תיקון 190

10. האם ערוכים לסיכונים בכלל וסיכונים תלויי גיל בפרט?
ניהול סיכונים הכרחי בכל גיל בחיינו הבוגרים. יש סיכונים שמתרחשים יותר בגיל מבוגר, למשל מצב סיעודי.

11. יחסים כספיים במשפחה
האם לכתוב צוואה? האם לחלק כספים ורכוש לילדים לפני לכתנו לעולמנו? כמה תמיכה ומתנות אפשר לתת היום לילדים ולנכדים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...