יום ראשון, 20 בנובמבר 2016

ניהול סיכונים בדרך

בתאריכים 18-25 לנובמבר חל שבוע הבטיחות בדרכים מטעם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. השנה יתמקד השבוע בנושא "משפחה בטוחה בדרך" במטרה לקדם נורמות של בטיחות בדרכים במשפחה. 

לרגל שבוע הבטיחות בדרכים, התבקשתי לכתוב פוסט על הנושא. נענתי ברצון, משום שבטיחות בדרכים הוא נושא חשוב. 
בלוג זה עוסק בנושאים כלכליים ולכן מטבע הדברים אתיחס גם לבטיחות בדרכים בהקשרים כלכליים. ההשלכות הקשות ביותר של בטיחות לא מספקת בדרכים הן אנושיות: אנשים נהרגים, אנשים נפצעים ואנשים מאבדים את יקירהם. 

אי אפשר להתעלם גם מההשלכות הכלכליות, שכל קורא נבון מבין אותן בעצמו, למשל: נזק לרכוש, עלות טיפולים רפואיים, אובדן ימי עבודה וסכומי ביטוח המשולמים לנפגעים ובסופו של יום גם באים לידי ביטוי בגובה התשלומים של כולנו.
בחרתי להתייחס לנושא מהזוית של ניהול סיכונים.

ניהול סיכונים בכלכלת המשפחה וניהול סיכונים בדרכים
באופן מודע או באופן לא מודע, אנחנו מנהלים סיכונים כשאנחנו מקבלים החלטות ו/או מתכננים את הביצוע של ההחלטות שקיבלנו.

כשמשפחה לוקחת משכנתה ל-20 שנה היא צריכה להתייחס לסיכונים כגון אפשרות של חוסר יכולת לעמוד בתשלום ההחזרים בעוד 15 שנה. 

כשמישהו מפוטר ומחליט למשוך את כספי הפיצויים הוא צריך להביא בחשבון את הסיכון שבעוד לא מעט שנים תהיה לו פנסיה קטנה בשליש בהשוואה לפנסיה שהיה מקבל לולא משך את כספי הפיצויים. 

באופן דומה צריך להביא בחשבון גם סיכונים בדרכים למשל: סיכון להידרס, סיכון לדרוס, סיכון לנזק גדול לכלי הרכב וסיכון להיתקע בדרך.

התמודדות עם סיכונים
התמודדות עם סיכונים היא באמצעות הגדרת אירועי סיכון והגדרת ומימוש צעדים למניעת התרחשותם. כמובן לא הכל תלוי בנו. קורה שמתרחש אירוע סיכון למרות שעשינו כל מה שניתן על מנת למנוע אותו.

היערכות למניעת הסיכון של פנסיה קטנה מדי בעוד 30 שנה היא מורכבת ומסובכת.
ההיערכות בפני סיכונים בדרכים הרבה יותר פשוטה, קלה וברורה. אפשר לבצע אותה ללא השקעה גדולה של זמן וכסף.

כיצד להקטין את הסיכונים בדרכים?

את ההמלצות המלאות בנושא אני משאיר למומחים. אציג כאן מספר צעדים פשוטים שגם אדם מן הישוב יכול לחשוב עליהם ולנקוט בהם.

1. כהולכי רגל חצו נתיבי תחבורה בסיכון מינימאלי: באור ירוק ברמזור, במעבר חציה, בגשר או במנהרה. הסתכלו על מנת לודא שלא מגיע כלי רכב.

2. כנהגים ברכב מנועי או אחר בדקו את תקינות הרכב ובצעו טיפולים מונעים וטיפולים בתקלות. 

3. כנהגים הקפידו על חוקי וכללי הנהיגה, אבל הביאו בחשבון שאנחנו חיים במדינת ישראל ולא כל הנהגים עושים זאת. כמובן שזה כולל גם מנוחה במצב של עייפות והימנעות משתיית משקאות אלכוהולים. לא חייבים לדבר בסלולארי ולסמס בזמן נהיגה.

4. כנוסעים הקפידו על הכללים ואל תטו את הקשב של הנהג מהכביש אליכם.

ההקשר המשפחתי
יכולת ההערכה של סיכונים שיש למבוגרים לא בהכרח קיימת לילדים בגיל צעיר. לוו אותם בחצית כביש.
כמעט בבכל תחום יש יתרון לאנשים עם ניסיון. נהגים צעירים צריכים להיות מודעים למגבלות חוסר הניסיון שלהם ולקחת שולי ביטחון רחבים יותר.

כאשר עוסקים בסוגיות בכלכלת המשפחה לרוב גם הילדים שותפים להתנהלות הכלכלית המשפחתית ומשפיעים עליה. אותו דבר נכון גם בדרכים.

הורים צריכים לעזור לילדים לרכוש אורינות פיננסית. אם אינם יכולים לעשות זאת בעצמם, לאפשר למישהו אחר לעשות זאת.

בהתנהלות כלכלית של משפחה יש סיכון נוסף: ההורים שמלמדים את ילדיהם להתנהל כלכלית, לא תמיד עושים זאת בעצמם.
כמובן שהילדים רואים את הדוגמה האישית של ההורים ומתנהגים בהתאם.

אותו סיכון משפחתי קיים גם בכבישים: כשההורים מלמדים את ילדיהם להימנע מסיכונים בכבישים ובעצמם נחשפים לסיכונים מיותרים, כמעט תמיד הילדים יפעלו לפי הדוגמה האישית הפסולה ולא בהתאם למה שלימדו אותם.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...