יום ראשון, 18 ביוני 2017

לא מה שחשבתם: כשאתם מבצעים העברה בנקאית למישהו אחר

הסיפור הזה הוא סיפר אמיתי והיות שמדובר בי לא אסתיר את שמי. ליתר דיוק חוץ מהסיפור הזה אספר לכם שני סיפורים באותו הקשר, שיש להם משמעות מעשית עבור כל מי שמבצע העברת כסף מחשבון לחשבון. 
גם אחד משני הסיפורים האחרים נוגע אלי ולכן לא אסתיר את שמי. לא אסתיר גם את שמו של הארגון הממשלתי, שהתנהל באופן רשלני במיוחד, באותו סיפור.

בשונה מחלק מלקוחותיי בכלכלת המשפחה, אני נוהג לעקוב אחרי חשבון הבנק שלי. 
לפני מספר ימים גיליתי שמישהו שאני לא מכיר העביר 1,000 ש"ח לחשבון הבנק של אשתי ושלי.
לא רק שאני לא מכיר אותו לא היה אף אחד שהיה צריך להעביר לי 1,000 ש"ח.

הראתי את מסך המחשב לאשתי ושאלתי אותה שתי שאללות: האם היא מכירה את אותו אדם? האם מישהו היה אמור להעביר אליה 1,000 ש"ח? קיבלתי שתי תשובות שליליות.

פניתי באמצעות אתר האינטרנט לבנק וכתבתי שאדם X (ציינתי את שמו) העביר לחשבון שלי בתאריך Y סכום של 1,000 שקל. לדעתי זאת טעות כי אף אחד לא היה אמור לבצע העברה של 1,000 ש"ח לחשבון.

היום חזרו אלי טלפונית מהבנק. השורה התחתונה של השיחה: ההעברה הייתה לחשבון הבנק שלנו אבל שם המשפחה של המוטבת היה זהה לשם המשפחה של המעביר.
הניחוש האינטליגנטי שלי: המוטבת היא ביתו של המעביר והוא טעה בהקלדת מספר החשבון.
הבנק לא בדק ששם המוטבת זהה לשם בעלי החשבון. יכול להיות שההעברה הייתה אוטומטית באמצעות אתר האינטרנט או באמצעות טלפון חכם.

הפקידה שאלה אותי: האם לבטל את ההעברה ולכתוב ששם המוטב לא זהה לשם בעלי החשבון? השבתי בחיוב. 

האם מה שעשיתי זה מה שיעשה כל אחד אחר?
אני לא בטוח שכל אחד היה מתנהג כמוני. להתנהגות שונה עשויות להיות שתי סיבות:

1. אנשים שלא עוקבים אחרי חשבון הבנק שלהם ולכן לא יודעים שנכנס כסף.

2. אנשים ששמו לב שנכנס כסף ומחליטים להתעלם.
למעשה הסיפור השני שאני מכיר הוא בדיוק כזה. בחור אחד סיפר לי ולעוד שבעה שמונה אנשים בגאווה שלחשבון הבנק שלו הועבר בטעות מחו"ל סכום תלת ספרתי בדולרים. הוא מיהר להשתמש בכסף. כמה חודשים אחרי זה הבנק פנה אליו. התשובה שלו הייתה: "יש לי הורים בחו"ל. חשבתי שהם העבירו לי כסף בלי לספר לי. בינתיים כבר השתמשתי בכסף ואין לי כסף בחשבון".
איני משפטן ואיני יודע האם הבנק, שנהג בעצמו ברשלנות, יכול לקבל את הכסף בחזרה.

המקרה השלישי
במשך שנים רבות הייתי יועץ עצמאי בתחום של מחשבים (גם היום אני נותן פה ושם ייעוצים). עבדתי מול עשרות לקוחות ארגוניים. אחד הלקוחות היה המוסד לביטוח לאומי. 
באחד הייעוצים היה המוסד צריך לשלם לי סכום של קצת מעל ל-18,000 ש"ח. המוסד שילם באמצעות העברה לחשבון הבנק שלי.

כעבור חודש או חודשיים נכנס פתאום סכום נוסף בסדר הגודל הזה. היות שלא הייתי אמור לקבל סכום כזה והסכום לא היה עגול, חשדתי שהעבירו לי פעמיים את אותו תשלום. לקח לי דקה או שתיים לאמת את החשד. 
פניתי טלפונית לסניף הבנק שלי ואמרתי לפקיד שהמוסד לביטוח לאומי העביר לי סכום (ציינתי את הסכום המדויק) פעמיים. אני לא אגע בכסף שהועבר בפעם השנייה ואם וכאשר המוסד לביטוח לאומי ירצה למשוך את הסכום מהחשבון שלי אני מאשר להם לעשות זאת.
מיד יידעתי גם את הלקוח הישיר שלי במוסד לביטוח לאומי.
חוסר היעילות הקיצוני של המוסד לביטוח לאומי קיים לא רק במקרים שהאזרח נפגע. לקח להם בערך חודשיים עד שהם לקחו בחזרה את הכסף.

טיפים ביחס להעברת כסף מחשבון בנק לחשבון בנק אחר

1. ודאו שהכסף שהעברתם אכן ירד מהחשבון שלכם.

2. ידעו את מי שאתם מעבירים לו כסף על ההעברה ובקשו ממנו לודא שהכסף נכנס לחשבון שלו

3. כשאתם מעבירים כספים לקרובי משפחה ולפעמים גם לגורמים אחרים, שאתם מעבירים להם כסף מספר רב של פעמים, דאגו להגדיר אותם כמוטב קבוע.
תוכלו לפתוח תפריט של מוטבים קבועים ולהעביר לו יותר בקלות כסף. לא תצטרכו להקליד כל פעם את מספר החשבון שלו. בהקלדה כזו אתם יכולים לטעות, כפי שטעה אותו אדם שהעביר אלי בטעות 1,000 ש"ח.

4. אם אין ברירה ואתם מקלידים מספר חשבון, בדקו את עצמכם היטב וודאו שלא טעיתם בהקלדה.

הערת שוליים
לשימוש הנוח והקל בערוצי שירות עצמי בנקאיים יש מחיר: עליכם לודא היטב שלא טעיתם בביצוע הפעולה משום שהבנק העביר אליכם חלק מהאחריות על ביצוע הפעולה.




תגובה 1:

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...