יום שישי, 6 באוגוסט 2021

עצמאי: ברשויות המס - כן. בביטוח לאומי - לא

 


את הפוסט הזה אני מקווה שיקראו עצמאים העובדים כעוסקים פטורים ומשלמים מקדמות למוסד לביטוח לאומי, על אף שאינם חייבים לשלם. 

את הפוסט הזה אני מקווה שיקראו גם כמה פקידים במוסד לביטוח לאומי, שלא ממש מכירים את החוק בנושא זה. 

לא עוזר לשלוח אליהם קישור לדף באתר המוסד בו הם עובדים, שגם בו כתוב מילה במילה את מה שאני ניסחתי, עבור כאלה שאני מלווה כלכלית בהתנדבות ודרשו מהם תשלומים שהם לא צריכים לשלם. 


הנקודה המהותית


מבחינת מס הכנסה ומס ערך מוסף, עצמאי הוא כל מי שהגדיר את עצמו כעוסק פטור או עוסק מורשה וביצע תהליך פורמלי של רישום. הוא עצמאי החייב בדיווח גם אם הרוויח סכום זניח או לא הרוויח בכלל

מבחינת ביטוח לאומי מי שמוגדר כעצמאי חייב לעבוד מספר מינימלי של שעות בשבוע כעצמאי ו/או חייב שתהיה לו הכנסה כעצמאי מעל לסף מסוים

 

מי אינו מוגדר כעצמאי בביטוח לאומי?

 

באתר "כל זכות" תוכלו למצוא את התנאים המינימליים להגדרה כעצמאי במוסד לביטוח לאומי


תוכלו למצוא את אותם תנאים גם באתר המוסד לביטוח לאומי. 

מי שאינו עונה על לפחות אחד מהתנאים אינו מוגדר כעצמאי ואינו צריך לשלם מקדמות למוסד לביטוח לאומי.


עצמאי חייב לענות לפחות על אחד מהתנאים הבאים:

1. עוסק במשלח ידו כעצמאי לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע.

2. הכנסתו החודשית הממוצעת מעבודתו כעצמאי מגיעה לפחות ל-5,276 שקלים (נכון לשנת 2021).

3. הכנסתו החודשית הממוצעת מגיעה לפחות ל-1,583 שקלים (נכון לשנת 2021) והיקף עבודתו כעצמאי עולה על 12 שעות בממוצע בשבוע.


מי מועד לשלם מקדמות לביטוח לאומי על אף שאינו חייב בכך?


יש שתי קבוצות המועדות לשלם לביטוח לאומי על אף שאינן צריכות לשלם.

הקבוצה הפחות שכיחה הם עצמאים העובדים גם כשכירים. 

למשל, אני עבדתי כעוסק מורשה בתחום המחשבים ומערכות המידע, נוצרה סיטואציה שבה מעביד, שעשיתי עבורו עבודה מתמשכת בהיקף משרה מלאה,  ביקש שאעבוד כשכיר. המתווה המקורי היה שבועיים בכל חודש ביפן כשכיר ויתר הזמן מבחינת המעביד יכולתי לעבוד כעצמאי.

המתווה המקורי לא מומש. עבדתי משרה מלאה בארץ כשכיר. ברור שלא נותר לי כמעט זמן לעבוד כעצמאי. היות שתקופת הזמן לעבודה הייתה מוגבלת רציתי לשמור על סטטוס של עצמאי ברשויות המס. שילמתי גם לביטוח לאומי כעצמאי משום שלא ידעתי שאיני עונה להגדרה שלהם כעצמאי. 

 

הקבוצה היותר שכיחה:  עוסקים פטורים בהיקף קטן

זוהי קבוצה שמרוויחה מעט. לפעמים הם עובדים גם כשכירים בהיקף חלקי, לרוב בשכר נמוך. 

הפוסט מיועד במיוחד לקבוצה זו, שכל שקל חשוב לה.  



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...