יום שישי, 17 בספטמבר 2021

להשקיע במניה ספציפית

 


 גילוי נאות

 

אינני יועץ השקעות מומסך ואיני מציע לאנשים במה להשקיע. היו לי רק שני מקרים שיעצתי. שניהם קשורים להמלצות שגויות בעליל של יועצי השקעות בבנק. גם בשני המקרים הללו לא אמרתי במה להשקיע. 
 
באחד, אמרתי, אחרי שנשאלתי, שדעתי היא שאסור לעשות את מה שיועץ ההשקעות בבנק המליץ. 
 
בשני אמרתי שהסוסים כבר ברחו מהאורווה ולכן אין טעם לסגור את הדלת. 
 

הסוגייה הנוכחית

 
מישהו קרא או שמע בתקשורת, שמומחה לשוק ההון המליץ לרכוש מנייה של  אחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם. האם כדאי לקנות את המנייה? שאל. 


פנטזיה לא נעימה: אני קונה מנייה של יצרן שבבים


תארו לעצמכם שמישהו מכוון אלי נשק ומודיע לי שהוא יהרוג אותי אם לא אקנה תוך שתי דקות בכל כספי מנייה של יצרן שבבים. 
התפקיד שלי הוא לבחור איזה יצרן שאני רוצה. 

כללי המשחק:

1. אסור לי לבדוק באינטרנט.

2. אסור לי לתקשר עם אף אדם. 

3. אסור לי לקרוא מידע כלשהו. 

בקיצור החלטה מהבטן. 
כמובן שלא הייתי בוחן את השאלה האם הוא באמת יירה בי? הייתי בוחר את אחד היצרנים.
 
בתנאים הללו הייתי חושב כמה שניות: Samsung או TSMC? ואז הייתי אומר בקול ברור: TSMC. 

משקל דומה

 
בהקשר של הסוגייה הנוכחית, כפי שהוצגה לי, יש משקל דומה להמלצה של אותו מומחה לבין ההחלטה שלי מהבטן. 
 
ללא בדיקה מעמיקה, כולל הבנה מדוע אותו מומחה חושב דווקא על המניית הזו? וללא ניתוח חלופות אחרות, כולל השאלה: מדוע מומחים אחרים ממליצים על מניות אחרות באותה תעשייה?, אי אפשר לקבל החלטה מושכלת. 
 
המשקל של האמירה שמומחה כלשהו, שאני, בעוונותי, מעולם לא שמעתי את שמו, ממליץ על מניה של חברה X דומה למשקל של האמירה שלי מהבטן, שהייתי בפנטזיה הלא נעימה לעיל בוחר ב-TSMC. 

בינינו, המשקל של שתיהן נמוך מאוד, שלא לומר אפסי.

שוק השבבים



1. השוק צפוי להמשיך לגדול לאורך זמן. 
הם משמשים למעבדים עבור סוגים שונים של אביזרים ממוחשבים, למשל: מחשבים וטלפונים חכמים. בעידן שבו השימוש בהם רק הולך וגדל אין סיבה לחשוב שהשוק לא ימשיך לגדול.
 
2. יש מחסור בשבבים
במצב הנוכחי יש ביקוש גבוה מיכולת היצור. 

שני הגורמים הללו מעידים על כך, שסביר להניח שכדאי להשקיע בשוק הזה. 
 

מתי זה לא סביר?

1. אם יש חלופות השקעה הרבה יותר אטרקטיביות.

2. אם השערים הנוכחיים של המניות גבוהים מדי והם הביאו בחשבון את פוטנציאל הגידול בשוק. 

האם כדאי להשקיע בחברה מסוימת?


גם אם השוק יעלה, לא בטוח שכל החברות יצליחו. ראינו כבר חברות שהיו מובילות בשוק העולמי והמצב השתנה מהותית לרעה. 
דוגמאות: DEC, SUN, Nokia ו-NCR

בהיבט של ניהול סיכונים עדיף לחלק את הסיכון בין מספר חברות. 

הדרך הטובה ביותר לחלק סיכונים היא היצמדות למדד של החברות בתחום. 
לא בדקתי האם יש מדד כזה. הניחוש שלי הוא שיש מדד. אם אצטרך למצוא אותו, אמצא. 
המדד משקלל את החברות העוסקות בתחום לפי השווי שלהן. 
לחברות גדולות יותר משקל גדול יותר. ייתכן שחברות קטנות לא יכללו במדד. 

אם אין מדד, אפשר לחלק לבד. זה הרבה פחות מדויק והרבה פחות דינאמי אבל עדיין עשוי להתברר כטוב יותר לאורך זמן מהיצמדות למניה ספציפית. 
 
כמובן שניהול סיכונים ראוי כולל גם חלוקת הסיכון לאפיקי השקעה נוספים.

כמה הבהקים על שוק השבבים

 
לו, חס וחלילה, הייתי היום במצב של הפנטזיה הלא נעימה לעיל, אלו הם הדברים (נכונים או אולי לא נכונים) שהייתי יכול להסתמך עליהם.
 
1.  Intel 
אינטל הייתה החברה הגדולה ביותר בשוק לאורך שנים.  אם איני טועה, סמסונג עברה אותה לאחרונה מבחינת פלח שוק.

היא פספסה את שוק השבבים לטלפונים הסלולריים. יש לה בעיות הנובעות ממודל שבו היא ייצרה את הכל ולא קנתה מיצרנים אחרים. 
המנכ"ל הנוכחי מנסה להתאים אותה לאתגרי השוק של היום. בין היתר, היא כבר לא תייצר את הכל בעצמה.
 
אפשר לחשוב מה היה קורה לו המנכ"ל שהיה לפני קודמו של המנכ"ל הנוכחי, היה מנכ"ל יותר מוצלח. זה רק מראה כמה שברירי יכול להיות מיצוב בשוק. 
 
2. סמסונג
ענקית הסלולר הקוריאנית היא גם ענקית בתחום של ייצור שבבים ולא רק למכשירים שהיא מייצרת. זכור לי עדיין שבזמן התביעות ההדדיות בינה ובין Apple  אחד היתרונות שלה היה יצור שבבים למעבדי Apple

3. TSMC
ענקית השבבים הטאייוונית. זוכה בתחרות על ייצור שבבים מול מתחרותיה. כך למשל, החליפה את אינטל בייצור שבבים למחשבי Apple.

4. AMD
המתחרה הקלאסית של אינטל בתחום של מעבדים ל-PC.


5. Nvidia
החברה המובילה בייצור מעבדים גרפיים. נמצאת בתהליך רכישה של חברת ARM המצליחה במיוחד בתחום של מעבדים לטלפונים חכמים.

בנוסף לכך יש שתי חברות חדשות בתחום שהן Niche Players. אי אפשר להתעלם מהן בגלל גודלן ועוצמתן: Google ו-Apple
כרגע הן מתחילות לפתח ולייצר מעבדים ייעודיים לסביבה של מוצרים אחרים שלהם. אבל מי יודע מה יקרה בעוד חמש שנים?



 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...