יום ראשון, 13 בספטמבר 2015

סינגפור: מנמל נידח למדינה משגשגת


(1923-2015) לי קואן יו
ראש הממשלה הראשון של סינגפור
מקור התמונה: ויקיפדיה  
כשלי קואן יו נאם לפני הפרלמנט הסינגפורי בשנת 1965 והודיע על כך שמלזיה זרקה את סינגפור מהפדרציה המשותפת, בערך שנתיים אחרי הקמתה, הוא בכה.

מדינת העולם השלישי הקטנה והנחשלת שהבריטים יצאו ממנה בהדרגה החל ממתן אוטונומיה בשנת 1955 (ראש הממשלה הראשון של האוטונומיה היה היהודי דיוויד מרשל), הייתה קרובה מאי פעם לסוף דרכה.

רוב תושביה היו עובדים עניים מסין (שהקימו את הנמל עבור הבריטים), פליטים מסין, מהודו וממלזיה.   

מה שראיתי באוגוסט 2015 בסינגפור היה ההיפך הגמור ממה שהיה שם בשנות ה-60.

חרף נקודת ההתחלה הגרועה במיוחד, הצליחו הסינגפורים (רובם ממוצא סיני) לבנות מדינה מפותחת, המהווה מרכז פיתוח טכנולוגי ומרכז פיננסי אזורי. נמל סינגפור הוא השני באסיה מבחינת היקף הסחר.
השכר בסינגפור גבוה והיא מושכת מומחים מהעולם כלו המתגוררים בה. 
זה הושג באמצעות עבודה קשה ומשטר דיקטטורי למחצה, המיישם מערכת חוקים נוקשה.

הנקודה הישראלית


בסינגפור מרגישים קירבה לישראל. הם רואים את עצמם כמדינה קטנה המוקפת במוסלמים (אינדונזיה, מלזיה). עיקר הבעיה הם הסכסוכים עם השכנה הקרובה מלזיה


יש בסינגפור שירות צבאי חובה.

ישראל הייתה הראשונה שאימנה את הצבא שלהם וגם היום קיים שיתוף פעולה צבאי בין המדינות. 

"הכיבוש" הסינגפורי


סינגפור היא מדינה קטנה מאד בשטחה ומאד צפופה. נהר מפריד בינה לבין שכנתה מלזיה ומיתר הצדדים היא מוקפת ים. יש בבעלותה איים קטנים המשמשים לתעשייה ולמגורי עובדים זרים ממדינות שכנות. סינגפור מתרחבת כל הזמן. שטחה גדל בערך ב-20% מאז היווסדה ועד היום. הסינגפורים אינם כובשים שטחים של שכניהם: הם מייבשים את הים ובונים עליו. גם ב-2015 ראיתי אזורים ימיים אליהם מביאים עפר (מיובא ממדינות אחרות) על מנת ליבש אותם.


הפשע לא משתלם


כשעלינו לאוטובוס התיירים שלנו, המדריך המקומי הזהיר אותנו שלא לאכול ולא לשתות באוטובוס (מותר לשתות מים). הקנס הצפוי על אכילה או שתיה הוא 400 דולרים סינגפורים (100 דולרים סינגפורים שווים כ-70 דולרים אמריקאים נכון לאמצע ספטמבר 2015).


אחד העונשים המקובלים על פי חוק הוא מלקות הניתנות במקום ציבורי.

החוקים הנוקשים והעונשים הכבדים על אי-כיבוד החוק, הפכו את סינגפור למקום בטוח להסתובב בו. שיעור הפשיעה נמוך.

מערכת שלטונית


מפלגת PAP זוכה תמיד ברוב המכריע של המושבים בפרלמנט. הבחירות הן לא לגמרי דמוקרטיות. גם כשהאופיזציה זוכה בכ-30% מהקולות מספר המושבים שהיא מקבלת בפרלמנט הוא זניח. ראש הממשלה הנוכחי הוא בנו של לי קוואן יו.


תפיסת העולם היא פוריטנית. הומוסקסואליות אסורה על פי חוק. אין תקשורת חופשית. בשונה מסין, אין צנזורה על האינטרנט.

אין שחיתות הפוגעת בעסקים ולכן זרים רוצים לעשות עסקים בסינגפור.

חינוך


לפי הויקיפדיה, האוניברסיטה של סינגפור מדורגת במקום ה-26 בעולם. מכובד מאד. לפני כל האוניברסיטאות בישראל. לחשוב שבשנת 1965 היה שיעור האנלפביתים באוכלוסיה גבוה. 


באוניברסיטה לומדים הבנים של המנהיגים של מדינות מזרח אסיה. כאן הם טווים את הקשרים הפוליטיים האישיים הלא-פורמאליים, שישמשו אותם, כאשר יגיעו לתפקידים פוליטיים בכירים בארצות מוצאם.

עבודה


כמו בסין גם בסינגפור עובדים בחריצות. עובדים קשה. שעות העבודה הרשמיות הן 8:00 עד 18:00. מצפים שיעבדו גם שעות נוספות.


תשלומים סוציאליים


הממשלה לא משלמת קצבאות. אם אין לך מספיק תמשיך לעבוד גם בגיל שבמדינות אחרות יוצאים לפנסיה. על פי חוק, חובה לחסוך 20% מהשכר לפנסיה. אפשר למשוך כסף מהחיסכון לפנסיה רק לרכישת דירה ובמקרה של בעיות רפואיות.


הזווית שלי


פוסט זה הוא רקע לפוסטים הבאים על דיור ועל הצעירים בסינגפור.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...