יום ראשון, 20 בספטמבר 2015

מתי הג'אוונזים שותקים?

ג'וקו וידודו נשיא אינדונזיה
מקור התמונה: ויקיפדיה
אם אתם דוברי ג'אוונזית (השפה המדוברת באי ג'אווה) ותשוחחו עם מקומי, הוא עשוי לשאול אתכם הרבה שאלות אישיות. לא בכל התרבויות מקובל לשאול שאלות כל כך אישיות. לאחר שתסיימו לענות לו, ייתכן שהוא ישתוק ויפסיק לדבר איתכם. אתם לא צריכים להיעלב: לג'אוונזי יש בעיה הוא לא יודע כיצד להמשיך לדבר איתכם.

מדוע הוא אינו יודע כיצד לדבר איתכם?
בג'אוונזית יש מספר שפות משנה או אופני דיבור. באיזה שפת משנה מדברים זה תלוי הקשר.

להלן דוגמאות לשפות משנה:

שפה גבוהה
זו השפה בה מדבר מישהו עם מישהו שמעליו, למשל: ילד המדבר עם אביו או אזרח רגיל המדבר עם השולטן.

שפת אמצע
שפת המסחר או שפת דיבור בין שווים.

שפת "החברה" (נגוקו)
שפת הדיבור בין חברים.

כשהג'אוונזי שאל אתכם שאלות אישיות הוא לא התכוון להביך אתכם או לפגוע בפרטיות שלכם. הוא לא יודע היכן למקם אתכם על מנת להחליט באיזו שפת משנה לדבר איתכם.

כשמדובר במישהו מהקהילה שלו, קל לו למקם אותו ולדעת איך לדבר איתו. למקם אתכם יותר מסובך לו.

אם גם השאלות האלה לא יפתרו את הבעיה, לא תהיה לו ברירה אלא לשתוק: הוא לא רוצה, חס וחלילה לדבר איתכם בשפה נמוכה מדי.

שפות באינדונזיה  
הג'אוונזים הם קבוצת האוכלוסיה הגדולה ביותר באינדונזיה. יותר מ-140 מיליון תושבי האי ג'אווה. כל הצמרת הפוליטית של המדינה הייתה מאז הקמת המדינה ג'אוונזית. תושבי איים אחרים, בעיקר האיים העשירים במחצבים ובגידולים חקלאיים, הרגישו מקופחים: מרבית המשאבים פרי עבודתם, הושקעו בג'אווה. התשתיות והשירותים לאזרחים באיים בהם הם חיים לא טופלו כראוי.

הרגשת הקיפוח גרמה בחלק מהאיים למרי, למרד ולרצון לעצמאות. 
הנשיא הנוכחי ג'וקו וידודו הוא הנשיא הראשון, שאינו מגיע לתפקידו מהאליטה הצבאית.

הנשיא הנוכחי דואג יותר לצרכים של אזרחי המדינה. הוא מנסה לקדם חזון של ממשל דיגיטלי, כמו במערב ובישראל שגם מנסים לקדם חזון כזה. הוא גם יזם את ה-hackathon הראשון במדינה, שיתקיים בבית הנשיא. מתכנתי המחשב שישתתפו בו, ינסו לחשוב ולפתח ביחד פתרונות ממוחשבים לשליטה במחירי מוצרי יסוד כמו אורז. 

ג'וקו וידודו רגיש יותר לתושבי האיים האחרים ומשקיע יותר משאבים באיים האחרים. הדגש הוא על פיתוח תשתיות במיוחד בתחום התחבורה.

שפות באינדונזיה
כ-95% מהאינדונזים יודעים קרוא וכתוב. כל אחד לומד שלוש שפות: את השפה של הקבוצה האתנית שלו. כך למשל עם אתה תושב האי ג'אווה, אתה לומד ג'אוונזית, אנגלית ואת השפה הלאומית של אינדונזיה, הנקראת: Bahasa Indonesia. נכון להיום פחות ממחצית מהאוכלוסיה הם דוברי השפה הרשמית. 

לפי הויקיפדיה היא: "שפה חדשה מאד יחסית, וניתן לומר שהיא חצי מלאכותית היא נוצרה בשנת 1945 כמין צורה סטנדרטית יותר של מלאית". השפה משמשת לממשל ולתקשורת בין הקבוצות האתניות השונות באינדונזיה. 

איך קרה שהג'אוונזית אינה השפה הרשמית?
כאשר השפה הנפוצה ביותר היא ג'אוונזית והמנהיגים הם ג'אוונזים, מדוע לא נבחרה השפה הג'אוונזית כשפה רשמית?
הסיבה לכך היא תרגיל של ההנהגה הג'אוונזית באותה עת, שכאמור לעיל העדיפה את ג'אווה על פני פרובינציות באיים אחרים מבחינת השקעת משאבים.

ההנהגה הג'אוונזית ניסתה להראות באמצעות בחירת שפה לאומית אחרת, שגם קבוצות אתניות אחרות זוכות ליחס לא פחות טוב מאשר תושבי ג'אווה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...