יום שבת, 2 בפברואר 2019

אתיופיה: חינוך חינם אבל....

בית ספר באזור כפרי בצפון לאוס בשנת 2007. מקור התמונה: ויקיפדיה

בפוסט: מה הקשר בין הדפדפן בו אתם משתמשים לבין ילדים עניים באתיופיה? עסקתי בדפוסי ההתמודדות של ילדים עניים באתיופיה. הדפוס בעל הסיכוי הטוב ביותר לשינוי הוא לימודים והשכלה. על מנת ללמוד נדרשת מערכת חינוך המאפשרת תנאים נאותים ללימודים. פוסט זה נוגע מעט במערכת החינוך באתיופיה.


כמה נתונים בסיסיים על השכלה וחינוך באתיופיה

אתיופיה היא אחת מהמדינות הפחות מפותחות בעולם היא מדורגת במקום ה-173 מתוך 189 מדינות בעולם. 
שיעור האוכלוסייה שיודעת קרוא וכתוב נמוך. בשנת 2012 הוא היה 39%. נתון זה ונתונים אחרים נלקחו מהאתר של WENR.
גם היום הוא רחוק מהיעד העולמי של 77% מהאוכלוסייה. במדינה יש חינוך חובה של 8 שנים אבל אחוז גבוה מהתלמידים פורש במהלך לימודי החובה. 

הכלכלה האתיופית, כמו גם מערכת החינוך, צומחת.

יש באתיופיה חינוך חינם עד סיום בית הספר התיכון. החינם כולל גם ספרים ומחברות. גם הלימודים באוניברסיטה הם ללא תשלום. כשהסטודנט מתחיל לעבוד שכר הלימוד הופך להלוואה שעליו להחזיר במשך שנות עבודתו. 


איך מגיעים לבית הספר?

במדינה ללא תשתיות תחבורה סבירות ילדים רבים מגיעים לבית הספר ברגל. 
בשיחה עם מקומי דובר אנגלית באי באזור באהיר דאר, הסמוכה לנילוס הכחול, הוא סיפר לי שבעבר הילדים היו צריכים ללכת ברגל 6 ק"מ על מנת להגיע לבית הספר. הם היו צריכים גם ללכת כ-6 ק"מ בדרך חזרה לביתם.

היו לזה מספר תוצאות:
1. הילדים הגיעו עייפים והתקשו ללמוד
2. שעת התחלת הלימודים הייתה מאוחרת.
3. גיל התחלת הלימודים היה גבוה יחסית למקובל משום שילדים קטנים יותר התקשו ללכת כל יום מרחקים כאלה.

הוא סיפר שהיום השתפר המצב כשבנו בית ספר נוסף. הילדים הולכים רק כ-20-30 דקות לבית הספר.

היילה גבריסלאסי הוא רץ אתיופי נערץ יליד 1973. בעבר החזיק בשיאי עולם בריצות 5,000 מ', 10,000 מ' ובשיא הלא רשמי של ריצת המרתון.
מספרים שתנועות הידיים שלו בזמן הריצה קצת משונות. המקור לכך הן הריצות הארוכות שלו כילד לבית הספר כשעל כתף אחת תלוי ילקוט בית הספר. תנועת היד עם ילקוט שונה מתנועת היד השנייה.


על מה יושבים בבית הספר?

לאוס אינה מדינה מפותחת. בתמונה בראש פוסט זה נראים תלמידים בבית ספר כפרי בלאוס כבר בשנת 2007. כולם יושבים על כיסאות. באתיופיה אין מספיק כיסאות בבתי הספר. יש תלמידים היושבים על הרצפה. 

בלודג' המפואר בהר סימאן (מעל ל-3,000 מ') כתבו על לוח המודעות על פרויקטים למען הקהילה שיזמם הלודג'. אחד הפרויקטים היה לאסוף כסף לקניית כיסאות ושולחנות סטנדרטיים בחינוך האתיופי (שולחן אליו צמודים שלושה כיסאות) כך שלכל תלמיד יהיה כיסא משלו. 

באותו כפר ליד בהאיר דאר, מצאו דרך אחרת להתמודד עם המחסור בכיסאות. החינוך הוא חינם אבל על כל תלמיד להביא איתו כיסא. לאחר סיום לימודיו בבית הספר הכיסא נשאר. במשך הזמן יצטברו מספיק כיסאות בבית הספר.


מדוע אחוזי הנשירה מבתי הספר היסודיים גבוהים?

אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהתלמידים צריכים לעזור בפרנסת המשפחה הענייה. כך למשל, בכפרים הרבה יותר חשוב למשפחה שהילד ירעה את עדר הפרות מאשר לימודים. חלק מהילדים מוצאים את עצמם עובדים בגיל צעיר במקום לימודים. במקרים אחרים בנוסף ללימודים. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...