יום חמישי, 31 בינואר 2019

מה הקשר בין הדפדפן בו אתם משתמשים לבין ילדים עניים באתיופיה?

תיירים עם ילדים משבט ההארי בדרום סודן.
אני ראשון מימין
בפוסט הקודם מה אנחנו לא יודעים על אתיופיה? התייחסתי באופן כללי לאתיופיה. בפוסט זה אתמקד בילדים עניים.

בספרו "מיוחדים" מתאר אדם גרנט מחקר שערך הכלכלן מייקל האוזמן. לרשותו של האוזמן הועמדו נתונים על 30 אלף עובדים בשרות לקוחות בבנקים, בחברות תעופה וחברות טלפונים סלולריים.  האוזמן ניסה לברר מדוע עובדים מסוימים מתפקדים טוב יותר מאחרים ומדוע עובדים מסוימים נשארים זמן ארוך יותר בתפקידם?

האוזמן התקשה למצוא התאמה בין משתנים, שתאורטית עשויים לנבא הצלחה בעבודה והמשך עבודה, לבין תפקוד והתמדה בעבודה. 
בגחמה רגעית החליט לבדוק האם יש קשר בין הדפדפן בו משתמשי העובד לבין הצלחה והתמדה בעבודה. 
להפתעתו מצא כי עובדים שהשתמשו בדפדפנים FireFox ו-Chrome תפקדו טוב יותר מעובדים שהשתמשו בדפדפנים Internet Explorer ו-Safari. הם גם המשיכו בעבודתם זמן ארוך יותר. 

פרופסור גרנט הציע להאוזמן לבדוק האם לאלה המשתמשים בדפדפנים FireFox ו-Chrome יש מיומנות טכנולוגית טובה יותר מאשר לאלה המשתמשים בדפדפנים Internet Explorer ו-Safari?
האוזמן ביצע בדיקה כזו ולא מצא הבדלים.


מדוע משתמשי דפדפנים מסוימים עובדים טובים יותר?

החשד שהשימוש בדפדפנים הוא משתנה מתווך התברר כנכון, אבל המשתנה האמיתי המבחין בין משתמשי דפדפנים הוא יוזמה ולא מיומנות טכנולוגית. 

כשמתקינים מערכת הפעלה של מיקרוסופט מותקן אוטומטית דפדפן ברירת המחדל של החברה Internet Explorer (היום מותקן אוטומטית הדפדפן החדש של מיקרוסופט Edge).  
כשמתקינים מערכת הפעלה של Apple מותקן אוטומטית דפדפן ברירת המחדל של החברה Safari 

שימוש בדפדפנים אחרים מחייב יוזמה, לימוד העבודה עם הדפדפן ושימוש במאפיינים היותר מוצלחים שלו. 
זה אולי לא ממש מסובך אבל גם שינויים קטנים ופשוטים בעבודה עשויים לשפר את הביצועים. 
מי שיוזם ומבצע שינוי בדפדפן ייטה לעשות שינויים אחרים בדפוסי העבודה.
מי שנצמד לברירות המחדל ייצמד לברירות מחדל גם בהיבטים אחרים של העבודה.
מי שיוזם וגמיש עובד טוב יותר ממי שאינו כזה.

כשהעבודה לא מעניינת במיוחד יש שחיקה ושעמום המביאים לפעמים לעזיבת מקום העבודה. 
כשמישהו משנה דפוסי עבודה העבודה פחות רוטינית ופחות משעממת ולכן עשוי לעבוד תקופה ארוכה יותר באותו תפקיד.
מי שמשנה דפוסי עבודה ויוזם משתעמם פחות ולכן עשוי לעבוד תקופה ארוכה יותר באותו תפקיד באותו מקום עבודה.


מה לכל זה ולילדים עניים באתיופיה?

רמת החיים באתיופיה נמוכה. מרבית ה-105 מיליון תושבים עניים. עניים מנסים להגדיל את המשאבים המשפחתיים. גם ילדים נאלצים לעשות זאת.
במהלך שהותי הקצרה במדינה זו, נתקלתי לא מעט בילדים שפנו אלי ואל תיירים אחרים במטרה להשיג משהו חומרי. 
בפסקאות הבאות אבדוק דפוסים שונים ואשווה אותם לשימוש בדפדפנים שונים.


דפוס 1: הקבצן

זהו הדפוס השכיח ביותר. כמעט בכל מקום באתיופיה ניגשים אל תיירים ילדים, נערים, מבוגרים וקשישים ומבקשים משהו: עט, סבון, כסף, חולצה וכיו"ב. 
בדרום הפריט הראשון שמבקשים הוא "Photo", כלומר מבקשים שתצלם אותם. הם לא מצטלמים בחינם. עליכם לשלם 5 ביר (נכון לינואר 2019, 28 ביר = דולר) לכל אדם המצולם על ידכם. 

הדפוס הזה הוא דפוס Internet Explorer או Safari.
הילד מחקה אחרים שמבקשים עזרה. זהו דפוס חסר תקווה. הוא לא יוביל לשינוי מהותי בעתיד.
לא נדרש מהילד הרבה. הוא צריך ללמוד מילים בודדות באנגלית כמו pen או soap או לדעת להצביע על עט או חולצה ולהושיט את היד בתחינה.


דפוס 2: רועה הבקר


אתיופים רבים מגדלים צאן ובעיקר בקר. זה חשוב במיוחד באזורים לא גשומים כמו עמק האומו בדרום. 
כל בני השבט עובדים קשה בשבטים אלה. חלוקת התפקידים האופיינית היא: הנשים דואגות לכל מה שנעשה בכפר: הכנת אוכל, טיפול בתינוקות ולפעמים גם מעט חקלאות. הגברים אחראים על הגנת השבט מפני אויבים. 

ילדים ונערים צעירים אחראים על העדרים. זהו תפקיד הדורש אחריות משום שהעדר הוא הנכס העיקרי של הקהילה בכפרי דרום אתיופיה. 
הילדים או הנערים יוצאים עם העדרים למרחק גדול המכפר. ישנים איתם בשטח וחוזרים הביתה אחת לשבוע או יותר. הם צריכים להתמודד עם חיות טרף, עם פרים ופרות סרבניים, עם דאגה למזון ושתייה לבקר. עם הצורך לשמור על בריאות הבקר ועם שודדים וגנבים. 

הדפוס הזה הוא דפוס Internet Explorer או Safari.
למרות שילדים אלה מגלים אחריות ובגרות בגיל צעיר זהו עדיין דפוס של ברירת מחדל. 
הוא עלול להביא אותם לעוני דומה לעוני של הוריהם.

דפוס 3: איש המכירות


איש המכירות, או בהקשר הנוכחי ילד המכירות, מנסה למכור לתיירים. הוא מנסה למכור מזכרות, תמונות, אריגים, מטבעות ישנים וכל דבר פשוט שתעלו על דעתכם.

הדפוס הזה הוא דפוס FireFox או Chrome.
נדרש לתקשר עם התיירים. צריך לדעת משהו באנגלית. צריך לדעת לשכנע וצריך לדעת להתמודד עם סירוב. צריך להתמודד עם מוכרים אחרים משום שבאתיופיה אתה אף פעם לא לבד: יהיו גם מוכרים אחרים שיימכרו את אותם פריטים או פריטים דומים. 

ככל שהאנגלית שלך תהיה טובה יותר והיצירתיות שלך גדולה יותר תצליח יותר. ככל שהעקשנות שלך תהיה גדולה יותר יגדלו הסיכויים שלך למכור. 

אתה צריך לבחור במוצר שאתה מנסה למכור לתיירים. להגדיר את היתרונות שלו. לקבוע מחיר ראשוני ומחיר יעד. לדעת לאיזה תייר או לאיזו תיירת לנסות למכור אותם ולדעת כיצד למכור אותם.
יש כאלו שעושים את זה באופן מתוחכם ומשתפרים ולומדים כל הזמן. יש כאלה שפחות.
יש כאלה שלומדים אנגלית על מנת לשפר את יכולת המכירה שלהם.

המקרה של איו בן שבט הקונסו

איו בן שבט הקונסו שבדרום אתיופיה הוא נער בן 16. כשביקרנו בכפר בו הוא גר נצמד לאחת התיירות ובאנגלית טובה ובעקשנות אין קץ ניסה לשכנע אותה לקנות פסל מעץ. 
התיירת אמרה שהפסל מוצא חן בעיניה אבל המחיר יקר מדי. בעוד חבריו דורשים על פסלים 200-400 ביר הוא דרש 60 דולר. הוא ציין שהחומר ממנו נעשה המוצר שהוא מוכר טוב יותר והוא יחזיק מעמד. לפני שהגענו לכלי הרכב שלנו ניהלתי איתו שיחה קצרה. הוא אמר לי שהוא ממשיך ללמוד ורוצה להמשיך בלימודיו. הוא משפר כל הזמן את האנגלית שלו כי חייבים לדעת אנגלית על מנת להצליח במכירות.

אמרתי לו שהתרשמתי ממנו ושהוא יצליח למרות שהפעם לא הצליח למכור.  

למחרת בבוקר הגיע ללודג' שלנו רק מוכר אחד מהכפר. זה היה איו שנסע כמה קילומטרים באופנוע על מנת למכור את אותם הפסלים. 


דפוס 4: רוכש ההשכלה


זהו דפוס מתקדם יותר. הוא יכול לבוא בשילוב עם דפוסים אחרים אבל הלימודים הם מרכז או המוקד. 
מי שלומד ורוכש השכלה פותח לעצמו אפשרויות רבות ומגוונות לעתיד טוב יותר.

הדפוס הזה הוא דפוס FireFox או Chrome.

באחד הפוסטים הבאים אציג לכם בקצרה דבר מדהים, שעשה אדם משכיל בן לאחד השבטים הקטנים והעניים בעמק האומו.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...