יום חמישי, 2 במאי 2019

ביטוח רכב: האם אנחנו במאה ה-20 או במאה ה-21?



כאשר מוכרים רכב חשוב לבצע כמה צעדים נלווים. סיפור אמיתי ששמעתי בתכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל מדגים מה עלול להתרחש כשלא עושים אותם.

אדם מכר את מכוניתו לאחר ושכח להסיר אותה מהמנוי שלו לכביש 6. 
הקונה נסע בכביש 6 והמוכר שהרכב כבר לא היה ברשותו חויב באלפי שקלים.

כנראה שהמוכר קיבל הודעות חיוב בדואר ומשום מה ההודעה הזו לא הגיעה אליו. לחילופין קיבל הודעות בדוא"ל וההודעה הגיע לתיבת דואר זבל.
החברה המפעילה את כביש 6 דחתה את פנייתו להחזרת הכסף בנימוק שבחוזה שחתם עליו כתוב שעל המנוי להודיע לחברה על הפסקת מנוי לרכב. 


מה מבחין בין המאה ה-20 למאה ה-21?


ההבחנה החשובה לצורך עניינו עוסקת בתהליכים ובמסמכים. 
התהליכים במאה ה-21 הם דיגיטליים או אינטרנטיים. במאה ה-20 השתמשו במסמכים המקוריים ולא בהעתקים דיגיטליים. 
התהליכים היו הרבה פחות זריזים.

התהליך הפשוט של הפקדת צ'ק מדגים את ההבדלים. 
עד לפני מספר שנים התבצעה הפקדה רק באמצעות הצ'ק המקורי. המחזיק בצ'ק היה צריך לחתום עליו ולמלא פרטים. הוא היה צריך להביא אותו פיזית לסניף בנק או לעמדת שרות עצמי שבה אפשר לבצע הפקדה. 

היום ניתן לחתום ולמלא פרטים, כמו בעבר, אבל ניתן להפקיד את הצ'ק באמצעות אפליקציה בטלפון חכם. 
האפליקציה מצלמת את הצ'ק בשני צדדיו והמפקיד ממלא פרטים בדו- שיח דיגיטלי והטופס והתמונות נשלחים להפקדת הכסף.


רשימת תיוג לאחר מכירת רכב


בפסקה זו אציג את רשימת התיוג לפעולות הנדרשות לאחר מכירת רכב. 
בנוסף לפעולות אשתף אתכם בניסיוני לאחר שמכרתי את הרכב המופיע בראש פוסט זה לפני זמן קצר. 
לגבי כל פריט ברשימה אציין האם בוצע תהליך המתאים למאה ה-21 או תהליך המתאים למאה ה-20.

כביש 6 

כפי שהבנתם מהפתיח של הפוסט חובה להוריד מרשימת הרכבים שלכם בכביש 6 רכב שמכרתם.
נכנסתי לאזור האישי שלי באתר של כביש 6 ובקלות הסרתי את המכונית מרשימת הרכבים של משפחתי.

תהליך של: המאה ה-21


הנתיב המהיר

מה שציינתי בתחילת הפוסט ביחס לכביש 6 עלול לקרות לכם גם בנתיב המהיר ובנתיבי אגרה אחרים של אותה חברה.
עשיתי מנוי לנתיב המהיר למרות השימוש שלי בו זעום משיקולים כלכליים. 
נכנסתי לאזור האישי שלי באתר של הנתיב המהיר ובקלות הסרתי את המכונית מרשימת הרכבים של משפחתי.

תהליך של: המאה ה-21.

פנגו 

אם לא תסירו את הרכב מהמנוי שלכם בפנגו או סלופארק, הקונה עשוי לחנות ואתם תשלמו.
אני מנוי בפנגו בלבד. מי שמנוי בסלופארק או בשתיהן צריך לבצע תהליך דומה בסלופארק. 

נכנסתי לאזור האישי שלי באתר של הנתיב המהיר ובקלות הסרתי את המכונית מרשימת הרכבים של משפחתי.

תהליך של: המאה ה-21

ביטול כרטיסי תדלוק

לכל חברת תחנות דלק יש כרטיס תדלוק. הכרטיס הזה הוא מעין כרטיס אשראי לתדלוק ולתשלום חודשי במועד קבוע מראש. 
לאחר מכירת הרכב מומלץ לגזור לחתיכות קטנות את הכרטיס ובמיוחד את הפס המכיל מידע. זה מה שאני עשיתי.
מומלץ גם להודיע לחברה המנפיקה את הכרטיס. 

החשש הוא שאם הכרטיס יגיע לידיים אחרות מישהו עלול להשתמש בו.

תהליך של: שימוש במספריים אינו תלוי מאה 



תווים אזוריים ותווי כניסה לחניות

יש לדאוג לתווי חניה אזוריים ותווי כניסה למקומות בהם יש לכם אישורי כניסה. 
במקרה שלי הייתי זקוק לשני תווים כאלה באופן מהיר. אני גר בשכונת מלחה בירושלים. השכונה נמצאת במצור כאשר מתקיימים משחקי כדורגל באיצטדיון "טדי". 
הכניסה היא עם תוו תושב שכונה. פניתי לכתובת דוא"ל מתאימה בעיריית ירושלים בצירוף מסמכים סרוקים. כעבור כמה ימים קיבלתי תו בדואר.
תהליך של: המאה ה-21

באופן דומה אני זקוק לתו של בעל כרטיס ירושלמי המקנה הנחות. אחת ההנחות הרלוונטיות היא הנחה בחניה בירושלים. ביצעתי תהליך דומה לתהליך של קבלת תו תושב שכונה. 
בבדיקה גיליתי משהו שלא ידעתי. כאזרח וותיק מגיע לי תוו בחינם ולתקופה בלתי מוגבלת בזמן. התו טרם הגיע בדואר.

תהליך של: המאה ה-21

רישום אזרחים וותיקים בחניונים 

אם אתם אזרחים וותיקים, יש חניונים בקניונים שמקנים לכם 4 שעות חניה חינם במקום שעתיים. 
תהליך הרישום הוא ידני. אתם חונים בחניון. ניגשים למשרד עם מסמכי הרכב ותעודת אזרח ותיק. ומוסיפים את המכונית למערכת. בירושלים אני מכיר שני קניונים כאלה: קניון מלחה וקניון הדר. בקניון מלחה הייתי ממילא וביצעתי את התהליך.

תהליך של: המאה ה-20
לא ממש נורא. אתם עושים את זה רק כשאתם ממילא נמצאים שם. 


ביטול הביטוח על הרכב

כשאתם מבטלים את הביטוח שעשיתם לשנה אתם אמורים לקבל החזר של החלק היחסי של השנה שבו הרכב אינו בבעלותכם.
פניתי באמצעות דוא"ל לסוכן הביטוח שלי. צרפתי העתק אלקטרוני של העברת הבעלות לקונה בדואר ישראל. 
הסוכן כתב לי שהוא צריך את תעודת ביטוח החובה. סרקתי את ביטוח החובה ושלחתי. "אני צריך את המקור" ענה לי הסוכן. לדבריו משרד האוצר דורש את תעודת ביטוח החובה המקורית כתנאי לביטול הביטוח. 

הדרך היחידה לביטול הפוליסה היא להגיע למשרדו של הסוכן עם התעודה המקורית. 

תהליך של: המאה ה-20תהליך המחייב את המוכר לבזבז זמן לא מועט.    



האם לא הגיע הזמן להתעורר במשרד האוצר? 


בהנחה שסוכן הביטוח שלי צודק, מישהו צריך להתעורר במשרד האוצר ולעבור מהמאה ה-20 למאה ה-21. 
אין שום היגיון בתהליך הדורש את תעודת החובה הפיזית על מנת לבטל את הביטוח. 

לטעמי אפשר להסתפק בהעתק אלקטרוני של העברת הבעלות. לא ברור לי מדוע צריך גם תעודת ביטוח החובה. ביטוח החובה נקלט כבר במחשבי חברת הביטוח. לחברה ולסוכן יש גישה אליו. ייתכן שיש גם עותק פיזי במשרדו של הסוכן. 

לא צריך אפילו העתק אלקטרוני של תעודת החובה. מילא, אם עומדים על כך אפשר לצרף העתק אלקטרוני אבל תעודת ביטוח חובה מקורית? 

אם כולם יכולים לבצע תהליכים דיגיטליים ואלקטרוניים, אולי הגיע הזמן שגם אתם תאפשרו לאזרחים תהליכים כאלה?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...