יום שבת, 7 במאי 2022

דור הולך ודור בא והמציאות משתנה

 


קונפליקט בין דורות אינו חדש. דור ההורים מעוניין שהדור הבא אחריו ימשיך בדרכו. 

דור ההורים חושב שהניסיון שלו והשאיפה שלו, שלצאצאיו יהיה טוב יותר מאשר לו, מצדיקים הכוונה של ילדיו, שלא לומר הכתבת דרכם. 

אינני שונה מהותית מדור ההורים בהקשר זה.
מי שקורא את הבלוג האישי שלי הישורת האחרונה - לאו דזה וזקנים אחרים, נתקל בוודאי בביטוי של הרצון שלי שלילדיי יהיה טוב יותר מאשר לי ושהניסיון שלי, המר בחלקו, יעמוד לרשותם על מנת שלא יכוו במה שאני נכוותי.
 
לשמחתי, וכנראה גם לשמחת ילדיי, אינני כופה עליהם ללכת בדרכי ואינני לוחץ עליהם לעשות זאת. כולנו מכירים הורים המתנהגים אחרת ממני. 
 
פסקה זו היא הקדמה להתייחסות שלי למאמר שאני ממליץ לקרוא. 
אור-אל ביילינסון הוא היסטוריון של מרכז, מזרח ודרום-מזרח אירופה. אור-אל משלים עבודת דוקטורט בנושא זה באוניברסיטת ייל. 
המאמר שלו: אל מעבר לבעיית הדורות פורסם "בזמן הזה" של מכון ון-ליר. 
 
הסיבה לכך שאני מתייחס למאמר בבלוג העוסק בכלכלת היחיד והמשפחה היא, שהמאמר מתייחס לאספקטים כלכליים בהקשר של הקונפליקט בין דורות. 
 
המאמר מתייחס להיסטוריה של הקונפליקטים האלה, שהתחילו במאה ה-19 והפכו למשמעותיים החל מתחילת המאה העשרים.

הוא מתאר מרידות של צעירים, כגון: מרד הסטודנטים בשנת 1968. 
הוא מתייחס להיווצרות גילדות מקצועיות, שלבנים של חברים בגילדה היה הרבה יותר קל להיכנס אליהן. 
הוא מתייחס לעובדה הידועה, שהמוביליות במעמד הסוציו-אקונומי מוגבלת: היתרון של בני השכבות המבוססות והעשירות בנקודת המוצא שלהם, בא במקרים רבים לידי ביטוי בהצלחה בלימודים ובעבודה ובכמות המשאבים הכלכליים העומדת לרשותם. 
 
הנקודות המהותיות, שלדעתו מבחינות בין קונפליקטים בין צעירים לבין דור ההורים שלהם לבין הקונפליקט הנוכחי, הן:
 
1. מורדים בדורות קודמים מחו על שלילת זכותם לקבוע את דפוסי חייהם ועל אסונות וקיפוח כלכלי. המרד הנוכחי כולל טענה של חבלה בעתידם של הדורות הבאים.
המרד של דור ה-Z, וכנראה גם דור ה-Y, בדור ה"בייבי בומרס", אולי גם בדור ה-X, כולל לראשונה בהיסטוריית הקונפליקטים בין דורות, גם טענה של פגיעה חמורה בעתיד שלהם ושל הדורות הבאים אחרים.
 
2. הרשתות החברתיות מייתרות את הצורך במפגש פיזי על מנת להתארגן.
אולי הן גם מייתרות בכלל את הצורך להתארגן. סרט ויראלי או פוסט ויראלי מספיק לבן דור ה-Z להבין שרבים אחרים חווים את מה שהוא חווה.
 
הטענה הזו נובעת מהתחממות כדור הארץ, מגידול הפער בעושר בין העשירים במיוחד לאחרים ומהתערערות היציבות הכלכלית והתעסוקתית שתוצרים שלה הם עתיד לא ברור של הדורות הצעירים. 
כמה מהתוצאות של ההתערערות הזו: 
 
א. קושי גדול ברכישת דירה והשתעבדות למשכנתא במשך עשורים.
 
ב. סיכוי נמוך לפנסיה משמעותית.  

לקריאה נוספת של פוסטים הקושרים בנושא



 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...