יום חמישי, 6 באפריל 2023

"ליפול ברשת"? -אף לא אחד חסין ובכל זאת....

 

תמונה מאת מחבר לא ידוע. זכויות יוצרים במסגרת CC BY-NC



מי מכם נפל קורבן להונאה ברשת? 

מי מכם שמע על אחרים במעגל הקרוב לו שנפלו קורבן להונאה כזו?

להערכתי, כמעט כל הקוראים יענו בחיוב לפחות על אחת מהשאלות הללו.

אפילו אני, שמרצה על הנושא הזה "נפלתי" כמה פעמים בעבר הרחוק.

אף לא אחד חסין מ"נפילה ברשת". 

חשוב לדעת להתגונן מהונאות, תרמיות, וירוסים ואיומים אחרים באינטרנט, בדיגיטל, בטלפון לא חכם.

על מנת שתוכלו להתגונן טוב יותר אחרים ואני מרצים על הנושא.


התועלות של ההרצאה שלי


1. היכרות עם שיטות הונאה ברשת.

2. מודעות לסיכונים. 

לדעתי, ולא רק לדעתי, זהו כנראה הדבר החשוב ביותר.

3. אמצעים להתמודדות עם הנפילה ולמזעור הנזקים.

ההבדל ביני כמומחה, לאחרים שאינם כאלה, היה  שאחרי שטעיתי, ידעתי לתקן את הטעות כמעט ללא   נזקים.

4. יכולת לסייע לחברים וקרובים פחות מיומנים מכם בטכנולוגיית הרשת, ש"נפלו ברשת".

5. מידע רב נוסף בסדרת פוסטים בבלוג שלי על ניהול סיכונים וניהול משברים, שכותרת כל אחד מהם מכילה את הביטוי "ליפול ברשת". 

6. הבנה בסיסית של ניהול סיכונים בהקשר רחב יותר.


מי חשוף יותר לסיכוני הונאה ברשת?


מידת הסיכון של התרחשות אירוע סיכון אינה אחידה לכולם.

הסיכוי של אזרחים ותיקים ליפול קורבן להונאה או לאיומים אחרים ברשת האינטרנט ובטלפונים חכמים ובטלפונים פשוטים, הוא גדול יחסית לקבוצות אוכלוסייה אחרות. 

ההרצאות שלי מיועדות לכל מי שמעוניין, כי כאמור אף לא אחד חסין, אבל הן מיועדות במיוחד לקבוצות אוכלוסייה פגיעות יותר, כמו אזרחים ותיקים.


ההרצאה שלי שונה מהרצאות אחרות על אותו נושא. 

על מנת להסביר את ההבדלים אתחיל ברקע שלי.


ניהול סיכונים ברשת מפגש בין תחומים שונים


התמודדות נכונה עם סיכונים ברשת האינטרנט ובדיגיטל ניזונה משילוב של כמה תחומים. 

במקרה או שלא במקרה, יש לי ידע ומיומנות ברובם או בכולם.


ניהול סיכונים

ניהול סיכונים הוא הבסיס לכל התמודדות עם סיכונים. בין אם מדובר בדברים פשוטים כמו חציית כביש או קנייה במרכול ובין אם מדובר בדברים העלולים להיות מורכבים יותר כמו הונאות ברשת.

יש לי ניסיון עשיר בניהול סיכונים, בעיקר במערכות מחשוב ובכלכלת המשפחה.

כמרצה בקורס להסמכה בינלאומית בניהול סיכונים יש לי גם רקע רחב בנושא.


מחשבים ומערכות מידע

יותר מארבעים שנים במחשוב ובטכנולוגיית המידע הם ניסיון רב. זהו גם ניסיון מגוון בכארבעים ארגונים בארץ ובעולם.


אבטחת מידע


במשך שנות עבודתי במחשבים עסקתי גם באבטחת מידע

בין השאר ביצעתי Penetration Test למערכות מחשוב של ארגונים.

ב-Penetration Test מנסים למצוא פרצות במערכות אבטחה של ארגונים ולחדור אליהן. 

ההבדל בין מישהו כמוני לבין עבריין הפורץ למערכות הוא שאני עושה את זה על פי בקשת מנהלים בארגון כעבודה שתכליתה מציאת חולשות באבטחת המידע של הארגון. 

בסיום העבודה מקבלים מנהלי הארגון דוח מפורט על מנת שניתן יהיה לתקן בעיות שנמצאו.


כלכלה בנקאות וביטוח


בלא מעט מקרים ההונאות באות לידי ביטוי בהעברות כספים מחשבונות בנק ו/או חיובי כרטיסי אשראי. 

אני מכיר היטב את עולם הבנקאות מזוויות שונות:

1. כיועץ מחשוב שיעץ לרוב הבנקים בישראל ויעץ גם לגוף בנקאי בחו"ל. היעוץ המשמעותי ביותר בתחום הבנקאות ערך שלוש שנים במשרה מלאה ומעלה לבנק לאומי.

הייתי מעורב כיועץ ב-Endeavor (Endeavor  נבדל מפרויקט בהיקף הגדול יותר ובכך שהוא יותר אסטרטגי לארגון. בדרך כלל כלולים בו מספר פרויקטים שיש קשר ביניהם) בו ניסה הבנק לבנות  מערכות ליבה בנקאיות. זו הייתה יוזמה אסטרטגית ושאפתנית במיוחד הן בהיקף והן בחדשנות. 

בתהליך היו מעורבות חברות מובילות בעולם במחשוב בנקאי. 

במהלך היעוץ למדתי לעומק את הנושא של מערכות ליבה בנקאיות וישבתי עם המומחים המובילים בעולם בתחום. לפעמים ב-4 עיניים, לפעמים ביחד עם מספר קטן של אנשים ולפעמים בקבוצה גדולה יותר של משתתפים. 

במסגרת היעוצים הבנקאיים נגעתי לא מעט בנושאים של אבטחת מידע בבנקאות.

בין השאר נתקלתי בבלא מעט Case Studies של פריצות למערכות מחשוב בנקאיות והאופן בו פרצו העבריינים וגנבו כספים. 

הונאות בהקשר של חברות ביטוח שכיחות פחות מהונאות בהקשר הבנקאי, אבל גם בתחום הזה נדרשת זהירות. 

כיועץ מחשוב היו חברות ביטוח שהייתי מעורב בפרוייקטי ייעוץ בהן. בעיקר ייעוץ מתמשך לחברת ביטוח גדולה בישראל ופרויקט יעוץ גדול לבחרת ביטוח גדולה בחו"ל. 


2. כיועץ לכלכלת המשפחה

כיועץ לכלכלת המשפחה ליוויתי מספר רב של משפחות ויחידים. כמעט בכולם עסקנו גם בחשבונות הבנק שלהם. 

בלא מעט מקרים הגעתי עם הלקוחות לבנק וניסיתי, לפעמים בהצלחה, להקטין את התשלומים שלהם על הלוואות וסוגי אשראי אחרים. 

במקרים אחרים היעוץ עסק בהקשרים אחרים של ניהול חשבון בנק.


פסיכולוגיה

נפילה במלכודות רשת עלולה להיות מושפעת גם מפסיכולוגיה של הקורבן ושל הנוכל או הנוכלים. מעולם לא עבדתי כפסיכולוג המטפל באנשים על אף שסיימתי (בהצטיינות) תואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

במה שאני למדתי אני משתמש, בין השאר, ביעוצים בכלכלת המשפחה בהקשרים של כלכלה התנהגותית.


יתרונות נוספים שלי 


בנוסף לניסיון ולידע בתחומים הקשורים בהונאות ברשת יש לי יתרונות נוספים שיוצגו בפסקה זו.


דוגמה אישית

אני עצמי אזרח ותיק המתקרב לגיל 72. אני יודע להתנהל ברשת בלי ליפול למלכודות.

כפי שכתבתי בתחילת הפוסט, אף לא אחד חסין מהונאות ומנפילות אחרות ברשת. גם אני לא. 

לפני מספר רב של שנים היו לי מספר מקרים כאלה. מדובר בהונאות בסכומים קטנים ובוירוס שהוחדר למחשב שלי.

בכל המקרים ידעתי להתמודד עם הבעיה גם אחרי הנפילה ולתקן את המעוות ללא נזק ממשי. 


נסיון עשיר עם אזרחים ותיקים

יש לי היכרות מגוונת עם בני הגיל השלישי בנוסף להשתיכותי לקבוצת אוכלוסייה זו. 

אני מתנדב בפרויקט של חוסן כלכלי לגילאי 60 פלוס של עיריית ירושלים.

אני מתנדב עם ניצולי שואה.

הרציתי לא מעט לאוכלוסיית הגיל השלישי במסגרות שונות. 

כמורה לברידג' לימדתי ואני ממשיך ללמד קבוצות של פנסיונרים. לימדתי גם קבוצות מעורבות של תלמידי תיכון ואזרחים ותיקים


ניסיון עשיר כמרצה

על הניסיון שלי כמרצה תוכלו לקרוא בפוסט הרצאות וסדנאות שלי - נכון לינואר 2023.

יש לי ניסיון גם בהרצאות מרחוק באינטרנט, למשל במסגרת "גמלהזום" של עיריית ירושלים בתקופת הקורונה.

גם שיעורי ברידג' מקוונים שהעברתי באינטרנט כללו הרצאות בזום.


יכולת להתאים את ההרצאה לקהל היעד

המרצה הוא כמו זיקית. עליו להתאים את עצמו לקהל היעד. 

אתם מוזמנים לקרוא פוסט בו תיארתי שלוש הרצאות ייחודיות בהן הייתי צריך להתאים את עצמי למשתתפים יוצאי דופן.


גישה שונה: פשוט והגיוני


הגישה שלי הן כמרצה והן כמורה לברידג' היא הדגשת הבנת ההיגיון במקום שינון.

בהקשר של מלכודות ברשת יש חשיבות גדולה במיוחד לגישה. 

המלכודות וסוגי ההונאות משתנים ומתפתחים כל הזמן. לכן, לעניות דעתי, מודעות חשובה יותר מהכרת דוגמאות קונקרטיות.

אולי אביא למאזינים להרצאות שלי פחות דוגמאות מאחרים, אבל אדגיש את החוליות החלשות בהתמודדות שלהם עם האיומים. 


מעוניינים בהרצאה?


צרו איתי קשר באמצעות טלפון: 054-4480-616 או דוא"ל: avi.rosenthal@gmail.com.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...