על פי טיוטת חוק ההסדרים, החל מ-1.1.2025 יוטל מס רווחי הון על קרנות ההשתלמות שיוחזקו שבע שנים. החוק מוחל גם ביחס לכספים שהופקדו לפני ה-1.1.2025.
בהנחה שלא יחול שינוי מהותי בחוק, מדובר בטעות קשה. את המחיר שלה ישלמו משקי הבית וכלכלת מדינת ישראל.
את הטעות הקשה סימנתי באדום בפיסקה הקודמת.
תחשבו על אנשים שמחזיקים את קרן ההשתלמות שלהם 10 שנים או 20 שנים.
הקרן צברה רווחים משמעותיים בשנים הללו ועד לחוק ההסדרים החדש הם היו פטורים ממס רווחי הון.
אם הם יפדו את הכסף לפני 1.1.2025, הם לא ישלמו מס על הרווחים.
אם הם יפדו את הכספים ב-1.1.2025 או אחריו, הם ישלמו 25% מס מהרווחים הריאליים.
ברור לגמרי שכדאי להם לפדות את כל קרן ההשתלמות לפני ה-1.1.2025.
כשמספר גדול של אנשים יפדו את כספיהם בבת אחת קרנות ההשתלמות יהיו בבעיה קשה.
הגופים המנהלים אותן יצטרכו למכור נכסים פיננסיים שהושקעו לטווח ארוך יותר ולא נכון למכור אותם לפני ה-1.1.2025.
מה יעשו החוסכים בכסף שיפדו?
אני יודע מה אני אעשה וגם אחרים שמנהלים היטב את כלכלת משק הבית שלהם יעשו.
נשקיע את הכסף שנפדה מקרן ההשתלמות במסלול השקעה אחר.
לצערי, זה לא מה שכולם יעשו.
רבים ישתמשו בחלק מהכסף לצריכה שוטפת ולאו דווקא לצרכים חיוניים.
החיסכון של אותם משקי בית יקטן משמעותית.
האם כדאי להשקיע בקרנות ההשתלמות אחרי ה-1.1.25?
את התשובה לשאלה הזו אפשר לחלק לשתיים: שכירים ועצמאים.
לשכירים עדיין יהיה כדאי לשלם לקרן השתלמות משום שהמעביד מפריש פי 3 מהשכיר לקרן ההשתלמות.
עצמאים כנראה יפסיקו להפריש לקרן השתלמות.
הם מפקידים בעצמם את הכספים ללא הטבות מס יש חיסרון לסגירת הכסף ל-6 שנים ללא יכולת למשוך אותו.
הגמישות בנשיכה במסלולי השקעה אחרים מקנה להם יתרון על פני קרן ההשתלמות.
פגיעה באמון המשקיעים
זאת הבעיה הגדולה במיסוי רטרואקטבי של כספים שהושקעו בעבר בתנאים של פטור ממס על רווחי הון ועכשיו משנים את זה.
משקיעים ישאלו את עצמם: מדוע שזה לא יקרה שוב בקרנות השתלמות ובאפיקי השקעה אחרים? למשל בחיסכון פנסיוני.
המסקנה עלולה להיות להשקיע כמה שיותר בחו"ל וכמה שפחות בארץ.
השורה התחתונה
משרד האוצר צריך להוציא מידית את המיסוי הרטרואקטיבי של קרנות ההשתלמות מטיוטת חוק ההסדרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה