יום חמישי, 3 במאי 2012

מלכודת במבצע




בפוסטים קודמים דנתי בצרכנות ובשירות ללקוחות ובצרכנות ושירות ללקוח הכסף הגדול. בפוסט זה אעסוק בנושא המבצעים, שהוא חמור במיוחד בענפים בהם אופי השירות הוא יותר דינאמי כמו: אינטרנט, טלפון סלולרי וטלוויזיה

המבצע הוא מעין מלכודת דבש. בשלב הראשון מלקקים דבש ואחר כך נעקצים.  
המבצעים הם מורכבים ולא תמיד פשוטים להבנה.
בתחומים דינאמיים הם עלולים להפוך עם הזמן ליקרים ולא אטרקטיביים.

סוגי מלכודות


1. החבילה מוגבלת בזמן ואחרי כן משלמים יותר 
קנית חבילה עם אינטרנט לשנה או מנוי משולב לאינטרנט וטלפון וטלוויזיה. בהשוואה מידית התנאים עדיפים מהתנאים שמוצעים על ידי חברות מתחרות. אבל התנאים הם לשנה. עברה שנה ומשפחות רבות, לא מרגישות שהיא עברה כל כך מהר. עכשיו הן משלמות מחיר יקר עבור השירות, אבל חושבות, שהן משלמות  עדיין מחיר זול. 
הספק "חוגג" במשך כמה חודשים, שנים או עשרות שנים, בהן המשפחה משלמת תשלום יקר.

2. החבילה האטרקטיבית הופכת ללא אטרקטיבית 
זה קורה במיוחד בתחומים דינאמיים.


קיבלת במחיר זול אינטרנט במהירות גבוהה יחסית. עברה שנה או עברו שנתיים והמהירות הגבוהה הפכה לאיטית. אחרים מקבלים אינטרנט, מהיר יותר במחיר זול יותר.


הציעו לך חבילת ערוצי טלוויזיה בכבלים ובלווין במחיר זול במיוחד.
במשך הזמן הוציאו ערוצים מהחבילה בלי להודיע לך או במשך הזמן נוספו חבילות חדשות וזולות יותר, שגם הן כוללות את שני הערוצים מתוך החבילה שבה כעשרה ערוצים, שאת באמת צופה בהם.
ייתכן שהערוצים נשארו אותם ערוצים, אבל חלק מהתכנים עברו לאט, לאט לערוצים אחרים.

3. התחייבות לזמן ארוך
חלק מהחברות, גם מגנות על עצמן מפני המצב בו הלקוח מגלה, שהחבילה הזולה הפכה ליקרה. שיטת ההגנה: התחייבות של הלקוח להמשיך עם אותו ספק לאורך מספר שנים נוספות. בלעז קוראים לזה: Vendor Lock In.
הפרת את ההתחייבות שילמת קנס. עד השינוי ברגולציה, "הצטיינו" בכך ספקי שירותי טלפונים סלולריים, אך גם ספקים אחרים פעלו ופועלים באופן דומה.


זווית הראיה שלי

הייתי מאד שמח לקבל שירותים מחברה, שכאשר המבצע שהיא הציעה לי לפני שנה, פחות מוצלח ממה שהיא מציעה היום, היא תעדכן אותי על כך.
חברה כזאת אולי הייתה מרוויחה עלי קצת פחות, אבל הייתה קונה את נאמנותי כלקוח.
לצערי במדינת ישראל, תסריט כזה הוא קרוב לאוטופיה. 


היות שתסריט זה נדיר במקומותינו, אנחנו כצרכנים נאלצים להשקיע מזמננו על מנת להבטיח דפוסי צריכה סבירים של שירותים. 


ההמלצות העיקריות שלי בהקשר של מבצעים מתמשכים:

  • אל תחתמו על הצטרפות לפני שלמדתם את ההצעה ואת הצעות המתחרים
  • חפשו את ה Catch בהצעה: היכן המלכודת? תשאלו את עצמכם מה מרוויח ספק השירות כאשר הוא נותן שירות זול יותר ממתחריו? 
  • עקבו תקופתית באופן שיטתי אחרי מבצעים אליהם הצטרפתם ובררו חלופות. ניתן לבצע מעקב באמצעות אתר האינטרנט של הספק ובאמצעות פרסומים על מבצעים שלו. ניתן גם  להתקשר אליו, אחת לפרק זמן מוגדר, ולשאול על מבצעים חלופיים או פתרונות חלופיים אטרקטיביים גם ללא מבצע.
  • בדקו תקופתית מה מציעים מתחריו של הספק שלכם.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...