יום שני, 24 בדצמבר 2012

קשירת הצרכן (Binding)

בפוסט קודם הסברתי מדוע לא הייתי צריך להחליף מיד ספק סלולרי, כאשר הספקים החדשים גולן טלקום והוט מובייל נכנסו לשוק והציעו מחירים זולים יותר מהספקים הוותיקים.

עכשיו, השתנו דפוסי הפעילות הסלולרית שלי (העלויות בחבילה הישנה  שלי עלו משמעותית בגלל השינוי בדפוסי הפעילות וגם הספקים החדשים הוזילו את מחירי שירותיהם וייצבו את תהליכי העבודה ורמת השרות מול לקוחותיהם) והגיע הזמן להחליף ספק.
החלטתי לעבור מאורנג' לגולן טלקום. תהליך המעבר התחיל להתבצע אתמול בערב. תהליך המעבר היה חלק למעט כ 18 שעות, בהן הייתי מנותק מטלפון סלולרי.

18 שעות אלה הביאו אותי לכתוב פוסט זה. הבוקר בוטלה פגישת עבודה שלי בעיר אחרת. מי שארגן את הפגישה הודיע באמצעות הודעת SMS על ביטולה. כמובן שלא קיבלתי אותה.
היות שהודעתי באמצעות דוא"ל שלא אהיה זמין טלפונית, נשלחה אלי גם הודעת דוא"ל. הודעת הדוא"ל הגיע אלי דקות ספורות,לאחר שכבר יצאתי מהבית.  

מדוע הייתי מנותק?
 הספקים הוותיקים הגדירו את המכשירים הסלולריים, כך שלא ניתן להפעילם באמצעות כרטיס SIM של ספק אחר. החוק אינו מאפשר להם לעשות זאת. החל משנת 2011 במרבית הטלפונים (או בכולם) אין הגדרה כזו. טלפונים משנות ייצור קודמות ננעלו כך, בטרם נאסר לעשות זאת.
חובה עליהם לשחרר נעילה זו, כמענה לפנייה טלפונית של לקוח, מבלי שהלקוח ייאלץ לבוא למרכז שרות של הספק.

אין לי טענות כלפי הטיפול האדיב של חברת אורנג' בפנייתי הטלפונית. החברה גם ביצעה את שחרור הנעילה מפני כרטיסי SIM זרים, תוך פחות מ 24 שעות (פרק הזמן המקסימלי בו היא חייבת לעשות זאת).  לטענתם פרק הזמן הנדרש נובע מהצורך לייצור קשר עם ייצרן הטלפון על מנת שיבצע פעולה המהווה חלק משחרור הנעילה. 

שורש הבעיה הוא בעצם הנעילה במקרה זה או בפעולות אחרות של ספקים שונים בתחומי עיסוק שונים הנקראות Binding או Vendor Lock In. 

מה זה Binding או Vendor Lock In?    
כמי שעסק שנים ארוכות בטכנולוגיית המידע נתקלתי פעמים רבות בניסיונות לכבול את הצרכן הארגוני ליצרן או ספק. כבילת הספק נעשתה באמצעות תלויות בין מוצרים.

התלויות עשויות להיות עסקיות: למשל: מכירת דפדפן של מיקרוסופט כחלק מובנה במערכת ההפעלה ללא תוספת עלות כספית.  במקרה זה הנחת היצרן היא, שמשתמשים רבים יתרגלו למוצר שמגיע עם חבילת מוצרים גדולה יותר ולא יבחנו חלופות אחרות. 

במקרה של הדפדפן ומערכת ההפעלה האיחוד האירופי התנגד נמרצות לפעולת Binding זו. 

תלות חמורה יותר היא תלות טכנולוגית ביו מוצרים במטרה לנעול לקוח המעוניין במוצר אחד של חברה לרכוש מוצר אחר של אותה חברה ולמנוע תחרות אמיתית של יצרנים אחרים.

דוגמאות בולטת היא שוב חברת מיקרוסופט שיצרה סינרגיה טכנולוגית בין מערכת ההפעלה חלונות לבין החבילה היישומית שלה Office.
עניין זה התגלגל לפתחו של בית משפט בארה"ב, כשאחת החלופות שהועלו לחייב את החברה להתפצל לשתי חברות: אחת של מערכות הפעלה והאחרת של מערכות יישומיות.
בסופו של דבר בית המשפט לא קיבל את הבקשה לפיצול החברה.

דוגמה בולטת עוד יותר היא חברת אפל. אם אתה רוצה להשתמש במכשיר שייצרה החברה, למשל: iPhone, אתה חייב גם להשתמש במערכת ההפעלה של החברה ובמוצרי תוכנה נוספים של החברה.

הגישה המנוגדת לגישת קשירת הלקוח היא קוד פתוח. בתיאור קצת פשטני, המודל העסקי מבוסס על הענקת מוצר התוכנה בחינם וגביית תשלום על שרותים סביבו. 

למה גורם Vendor Lock In?
במקרים רבים הוא כובל את הלקוח ליצרן או לספק ומונע תחרות חופשית. בהיעדר תחרות כזו המחירים שישלם הלקוח יהיו גבוהים יותר.

איזה ספקים מנסים לכבול את הלקוחות?
ספקים רבים בתחומים רבים מנסים לכבול את הלקוחות באמצעים, כגון:
  • תקופת התחייבות שאי-עמידה בה כרוכה בקנס גבוה  
  • קשירה בין מוצר או שרות אחד למוצר או שרות אחר, כך שלפחות לכאורה החבילה המשולבת זולה יותר. 
  • הטבה ברכישת מכשיר בתנאי שצורכים גם את השרות הנלווה אליו (רכישת טלפון מספק סלולרי מוזילה עלויות שרות, רכישת ביטוח למכונת כביסה או מקרר המוזיל מחיר רכישה וכיו"ב)


ספקי הסלולר אינם יוצאים מכלל זה. תקופת התחייבות ארוכה הייתה אמצעי בולט כזה בתחום הסלולר.

מה כדאי לצרכן לעשות?
1. ראשית, כדאי לזהות את המצבים בהם מנסים לכבול אתכם לספק או יצרן. 
2. לאחר הזיהוי להעריך האם בכל זאת כדאי להתקשר עם אותו ספק.
3. אם בכל זאת מתקשרים עם הספק, לבחון האם יש אפשרות להקטין את ה Binding ללא תוספת עלות משמעותית.
4. אם אפשר להקטין את התלות לעשות  זאת.

במקרה של נעילה מפני שימוש בכרטיס SIM זר יש פתרון פשוט וחינמי, שאני ממליץ להשתמש בו:
1. גם אם אינכם חושבים להחליף ספק או אינכם להחליף ספק בעתיד הקרוב, בדקו האם המכשיר שלכם חסום או לא.
2. טכניקת הבדיקה פשוטה: החליפו את כרטיס ה SIM שלכם בכרטיס SIM של לקוח של חברה אחרת. אם המכשיר פועל הוא אינו חסום. אם אינו פועל הוא חסום.
3. אם הוא חסום התקשרו לספק הסלולר שלכם ובקשו לשחרר את החסימה.
4. הספק מחויב לעשות זאת תוך 24 שעות.
5. הקטנתם את התלות בספק.

נ.ב.
הספק יתעניין מדוע אתם מבקשים זאת? הוא חושש מנטישה. ייתכן שגם יציע לכם תנאים משופרים.

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...