יום שישי, 28 ביוני 2019

כנס איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה: ד"ר גילי תמיר: - מיצוי זכויות והתמודדות עם ביורוקרטיה



שקף מתוך הרצאתה של ד"ר גילי תמיר
בכנס איגוד היועצים והאמנים בכלכלת המשפחה יוני 2019


לדעתי וגם לדעת אנשים אחרים שדיברתי איתם הרצאתה של ד"ר גילי תמיר בכנס איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה ב-26 ביוני 2019 הייתה מעולה ומועילה. 

ד"ר תמיר, עובדת סוציאלית, עורכת ומגישה ברשת ב' של כאן - תאגיד השידור, תכנית המטפלת במיצוי זכויות ובמאבקים בביורוקרטיה. היא מטפלת בבעיות של אזרחים הפונים אליה מול הרשויות. 

יש לה ניסיון רב וידע רב בנושאים אלו ונכונות רבה לעזור. 
אני בהחלט ממליץ למי שנזקק לעזרה כזו לפנות אליה באמצעות דוא"ל: Bet@gilitamir.com 

אין בכוונתי להציג בפוסט זה פרטים ודוגמאות שהיא העלתה בהרצאה. אני רוצה להתמקד במסרים העיקריים שעלו. 
הפרטים עשויים להישכח או להשתנות. המסרים הרבה פחות. אני בהחלט מסכים עם המסרים העיקריים שלה בהרצאה. סימנתי בצבע אדום התייחסויות נוספות שלי.

מסרים עיקריים בהרצאה

1. רבים מהאנשים בישראל לא ממצים את הזכויות שלהם מול הרשויות משום שאינם מודעים לכך שהזכויות מגיעות להם.

בעבר נתקלתי בפרסומים לפיהם המצב דומה גם בארצות אחרות. קראתי על סקרים שבהם נמצא כי 50% מאלו שמגיעות להם זכויות לא ממצים אותן משום שאינם יודעים כי הן מגיעות להם. 

2. הפיתרון הוא לבדוק: האם מגיעות זכויות ואילו זכויות מגיעות?

מקום מוצלח לבדיקה כזו לדעת המרצה, וגם לעניות דעתי, הוא אתר כל זכות.

3. רשימת הגופים במדינת ישראל בהם עשויות להגיע זכויות השוות כסף.

בכוונה בחרתי להציג בתחילת פוסט זה את השקף מההרצאה המציג את רשימת הגופים הציבוריים מהם עשויים אזרחים לקבל כסף. בעת הצורך חשוב לפנות לכל אחד מהם, אם הוא רלוונטי.


4. אל תוותרו לביורוקרטיה.

גופים אלו עלולים לדחות את פנייתכם. תמיד כדאי וחשוב לערער מידית, אם אתם חושבים שלא קיבלתם משהו שעשוי להגיע לכם. בלא מעט מקרים הערעור עשוי להתקבל באופן חלקי או באופן מלא. 

5. הסתייעו בגורמים רלוונטיים

מי שיש לו ניסיון בעבודה מול הגופים האלה ומכיר את הכללים הקובעים את הזכויות ואת האופן בו מתנהלים הארגונים הציבוריים (לא בהכרח קיים דימיון בין התנהלות גופים שונים בסקטור הציבורי). 

להלן רשימה חלקית של גורמים כאלה:

1. מרכזי מיצוי זכויות של העיריות.

2. שרות ייעוץ לאזרח (שי"ל)

3. עורכי דין

4. עבודות סוציאליות
ד"ר תמיר חושבת שלא במעט מקרים עובדים סוציאליים יהיו אפקטיביים יותר מעורכי דין.

5. יועצים לכלכלת המשפחה 

6. אתר כל זכות  

7. ד"ר גילי תמיר באמצעות תכנית הרדיו שלה 
התרשמתי בהרצאה שיש לה ידע רב וניסיון רב במיצוי זכויות המגיעות לפונים לתכנית שלה ויש לה גם רצון להיאבק עבורם. 

8. אתרי הגודמים הציבוריים שאמורים להעניק את הזכויות. 

9. עמותות המתמחות בסיוע לקבוצות אוכלוסיה מסוימות 
למשל עמותת אביב לניצולי שואה


המוסד לביטוח לאומי

ד"ר תמיר אמרה שחשוב במיוחד למצות זכויות במוסד לביטוח לאומי. 
על פי הניסיון שלה, יש זכויות המגיעות וקלות למימוש. צריך להיות ערים לזה שהמוסד בדרך כלל טועה לטובתו ולרעת האזרח. 
צריך לערער מיד בכל מקרה שפסקו לרעתכם וזה נראה לכם בלתי סביר בעליל.

הניסיון שלי הוא אחר. כמעט כל מה שאני ולקוחות שלי בכלכלת המשפחה ניסינו לקבל מהמוסד לביטוח לאומי היה קשה. החריג היחיד הוא קצבת הזקנה שקיבלתי בקלות בהגיעי לגיל 67. קיבלתי אותה  באמצעות שליחת מסמכים וטפסים באמצעות האינטרנט. 

חשוב לציין שאני לא נזקקתי לקצבאות למעט קצבת זקנה, קצבת ילדים, תגמול על מילואים ואבטלה. לקוחות שלי בכלכלת המשפחה התקשו לקבל תגמול על תאונת עבודה וקצבאות הקשורות בנכות. 

אפילו לא ידעתי על קיומו של תגמול על תאונות אישיות שד"ר תמיר מביאה אותו כאחת הדוגמאות לתגמול שקל לקבל מביטוח לאומי. 

שתי הערות אישיות מניסיוני:

1. במשך יותר משנתיים וחצי לא קיבלתי הפרשים בסכומים של אלפי שקלים עבור תגמול על שירות מילואים. 
לא הייתה מחלוקת בין המוסד לביטוח לאומי לביני בשאלה האם 
מגיעים לי הפרשים.
לא הייתה מחלוקת על גובה הסכום.

רגע לפני שעמדתי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בבית משפט מצאתי פיתרון: מקבלים את הפקס האישי של מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי (היום צריך דוא"ל). שולחים לו פקס עם העתק למבקר המדינה ואז מתחילים לטפל בכם. 

2. מי אמר שהמוסד לביטוח לאומי טועה רק לטובתו? עבור עבודת ייעוץ בתחום המחשבים שילמו פעמיים סכום המתקרב ל-20 אלף שקל. 
מהר מאוד זיהיתי את התשלום השני והלא צפוי. מהר מאוד זיהיתי שהוא תשלום כפול מהמוסד לביטוח לאומי. 
נותרו לי שני דברים לעשות: להודיע לבנק שלי שהסכום הזה הוא לא שלי והוא נכנס בטעות. אני לא אגע בו ומצידי המוסד לביטוח לאומי יכול לקחת אותו.
הודעתי גם ללקוח מולו עבדתי במוסד לביטוח לאומי שקיבלתי תשלום כפול והם מוזמנים לקחת אותו.

טחנות הביטוח הלאומי בישראל טוחנות לאט. עברו מספר חודשים עד שלקחו את הכסף.


  






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...