יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

מה אנחנו לא יודעים על אינדונזיה?

לא במקרה השתמשתי במילים "לא יודעים" ולא במילה "יודעים". השתמשתי במילים לא יודעים משום שאנחנו לא יודעים על אינדונזיה.
לא במקרה השתמשתי במילה "אנחנו". כללתי גם את עצמי. 

עד לא מזמן לא ידעתי. אחרי שחזרתי אתמול מטיול של שלושה שבועות באינדונזיה, אני יודע משהו על מדינה זו.

בטיול של חברת אקו בהדרכתו המעולה של פיקי דיין, המכיר היטב מטיוליו הרבים שם את התרבות, תפיסת העולם ולא מעט אנשים מקומיים, למדתי משהו. 

עכשיו אני יודע מעט על האי ג'אווה, האי סולווואסי והאי באלי בהם ביקרנו. אני יודע פחות מזה על אינודנזיה.

כדי להראות לכם כמה איננו יודעים על אינדונזיה, אציג כמה שאלות בסיסיות עליה. לפני שאתם קוראים את התשובות, תנסו לענות בעצמכם על השאלות.

יש לי רושם שתגלו בעצמכם עד כמה הידע שלכם אפסי ומוגבל. 

1. באיזה מקום בעולם מדורגת אינדונזיה מבחינת גודל אוכלוסייה?
אתם בוודאי יודעים שסין היא הראשונה והודו היא השנייה. רובכם יודעים שארה"ב היא השלישית. 

באינדונזיה יש כ-255 מיליון תושבים. אינדונזיה היא המדינה הרביעית בעולם מבחינת מספר התושבים.

2. האם אינדונזיה היא מדינה דמוקרטית?
לאחר הדחתו של הרודן סוהארטו, כיהן כנשיא לתקופת ביניים סגנו נסרודין יוסוף חבובי. מתחילת שנות ה-2000, לאחר תקופת הביניים, אינודנזיה היא מדינה דמוקרטית ומתקיימות בה בחירות של ממש (לא כמו הפיקציה בבחירות בהן נבחר סוהארטו לנשיא כשהוא המועמד היחיד). 
זו הדמוקרטיה השלישית בגודלה בעולם אחרי הודו וארה"ב.

3. באיזו מדינה בעולם נמצא המספר הגדול ביותר של מוסלמים?
התשובה הנכונה היא: אינדונזיה.

4. אז אינדונזיה היא מדינה מוסלמית?
לא. באינדונזיה יש הפרדת הדת מהמדינה. כך למשל, רישום נישואים הוא תהליך מנהלי מול פקידים. אין מניעה גם לקיים טקס דתי, אבל התהליך הרשמי הקובע הוא אזרחי ולא דתי. כל אזרח אינדונזי חייב להשתייך לאחת משש הדתות הרשמיות: איסלאם, הינדואיזם, בודהיזם, טאואיזם, נצרות פרוטסטנטית ונצרות קתולית. 

כמעט כל תושבי באלי הם הינדוהיסטים.

5. ואם אני מאמין בדת אחרת, למשל: דת פגאנית?
עליך להגדיר את עצמך כשייך לאחת הדתות הרשמיות. אתה יכול להמשיך באמונות ובפולחן שלך או לשלב את הדת שלך עם גרסה פרטית שלך של הדת הרשמית. בני הטוראג'ה באי סולוואסי מוגדרים כנוצרים. עיקר הפולחן שלהם קשור בדת הקודמת שלהם. יש להם גם כנסיות וצלבים. המניעים העיקריים שלהם להיות נוצרים ולא מוסלמים הם שתיית יין ואכילת בשר חזיר. 

6. עכשיו הבננו את אזהרת המסע לאינדונזיה: האיסלם האינדונזי מסוכן לישראלים.
התבלבלתם. זה לא איסלאם מזרח תיכוני נוסח דעאש, אל-קעידה, חיזבאללה או חמאס. עריפת ראשים רק משום שמישהו אינו מוסלמי או משום שהוא מוסלמי השייך לזרם האיסלאמי אחר מזה שאליו משתייכים העורפים, אינה מנהג נפוץ באינדונזיה.

7. האם פרט לעריפת ראשים, האיסלאם האינדונזי דומה לאיסלאם המזרח תיכוני?
לחלוטין לא. האיסלאם האינדונזי בדרך כלל הרבה יותר סובלני ומתון. הוא מעורב בהשפעות ובמיתוסים מדתות אחרות במזרח הרחוק. ההשפעה האינדהיסטית חזקה במיוחד.

8. האם יש דבר כזה אוכל אינדונזי?
 באחת מטיסות הפנים באינדונזיה, קראתי ראיון עם אחד השפים הנחשבים במדינה. הוא טען שאין, משום שיש 300 קבוצות אתניות שונות באינדונזיה ולכל אחת תרבות משלה ואוכל משלה.

אמרו לי שהוא טועה. הטענה היא שאין 300 קבוצות אתניות באינדונזיה, אלא מספר גדול יותר של קבוצות אתניות, מה שרק מחזק את הטענה הבסיסית של השף.

9. כמה שנים אינדונזיה עצמאית?
אינדונזיה נכבשה על ידי ההולנדים. במלחמת העולם השנייה כבשו אותה היפנים, שגורשו על ידי הבריטים, שהחזירו אותה להולנדים. 
אחמד סוקארנו, המנהיג המייסד של אינדונזיה, הכריז על עצמאות ב-17 באוגוסט 1945. בזמן ביקורי בארכיפלג האיים המרכיב את אינדונזיה, חגגו המקומיים את יום העצמאות ה-70.

10. האם אינדונזיה באמת עצמאית 70 שנה?
להולנדים היו תכניות אחרות. הם רצו להמשיך לשלוט באינדונזיה. בשיטת הפרד ומשול, הם הציעו לשני שולטנים מקומיים לחלק ביניהם את הארכיפלג: האיים שממערב לקו וואלס (לכיוון יבשת אסיה) והאיים שממזרח לקוו וואלס (לכיוון אוסטרליה).

השולטן של ג'וג'קארטה (יוגיקרטה), הבירה העתיקה של האי ג'אווה, דחה את ההצעה לקבל את החלק המערבי. במקביל לניהול המו"מ עם ההולנדים, הסתיר בארמונו את סוקרנו וחבריו.

ההולנדים יצאו מאינדונזיה בשנת 1949. השלטונות החדשים זכרו לשולטן של ג'וג'קארטה את תמיכתו. הוא והדורות הבאים במשפחתו ממשיכים להתגורר בארמון מפואר המשמר את התרבות המקומית.

11. זהו. אז אינדונזיה עצמאית משנת 1949?
 זהו שלא ממש. כפי שצוין באינדונזיה מספר רב של קבוצות אתניות. לא כולם קיבלו את השלטון החדש, שכל ראשיו ג'אוונזים (מהאי ג'אווה). הם מרדו. רוב המרידות נשכו עד אמצע שנות ה-60. המנהיגים הגדירו את גבולות אינדונזיה, על פי האזורים שנשלטו על ידי ההולנדים.

חלק מהעמים השונים מהותית מהג'אוונזים, לא ממש קיבלו את החלוקה הזו ורצו עצמאות. כך למשל, באי בורניאו חיים תושבים הדומים יותר לתושבי פפואה-גיניאה החדשה השכנה. כשמרדו, טבח בהם סוהארטו, כולל רצח נשים וילדים.

12. האם כל האיים שווים?
ברמת הסיסמאות האינדונזים גאים ב-Unity עם Diversity. במציאות הייתה העדפה של האי ג'אווה בו חיים כ-142 מיליון תושבים על שטח גדול בערך פי 7 ממדינת ישראל.

עד לשלטון הדמוקרטי של תחילת שנות ה-2000, הממשלה השתמשה במשאבים הטבעיים ובגידולים החקלאיים העשירים של האיים האחרים לטובת ג'אווה והזניחה את פיתוח האיים האחרים. לא פלא שתושביהם מרדו והרגישו מקופחים.

13. האם יש באינדונזיה הרי געש פעילים?
יש הרבה הרי געש פעילים. התושבים למדו לחיות עם ההתפרצויות של הרי הגעש והנזקים בנפש וברכוש הנגרמים מהם. הלבה הופכת לאדמה חקלאית עשירה.

14. אז למה בכל זאת יש אזהרת מסע?
היות שהשונות גדולה, לא בכל האזורים יהיו ידידותיים, כפי שהיו באזורים בהם ביקרתי כשהזכרתי שאני מישראל.

במשאל עם באינונזיה דחו התושבים את הרעיון של החלת חוקי השריעה האיסלאמית. בחבל אצ'ה באי סומטרה דווקא קיבלו את השריעה. החבל שמרד לאורך זמן, קיבל אוטונומיה.

גם ללא אזהרת מסע, לא הייתי מבקר באצ'ה אזור עויין ישראלים  ומוכה מלריה. 

מי שמוציא אזהרת מסע, לא יכול לסמוך על כך שכל הישראלים יבקרו רק באזורים ידידותיים. 

מדוע נכתב פוסט זה?
פוסט זה הוא המקביל לפוסט הראשון בסדרות פוסטים שכתבתי על מדינות אחרות, למשל: כלכלת המשפחה בסין: הקדמה,  כלכלת המשפחה בבהוטן: רקע.

מטרתו לתת רקע כללי לפוסטים הבאים, שיתארו את ההתנהגות הכלכלית, תרבותית וחברתית של תושבי המדינה והיבטים כלכליים נוספים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...