יום חמישי, 21 במאי 2020

אחרי הקורונה לא מה שחשבתם

מקור התמונה: ויקיפדיה

כותרת של פוסט קודם מדברת עד עצמה: סוף הקורונה מתקרב? לא בהכרח סיכונים הם דינאמיים
כמו רוב האוכלוסייה, גם אני מעדיף לחשוב שאנחנו כבר אחרי הקורונה ואפשר לחזור לשגרה, אבל...
שלושה דברים שנתקלתי בהם בימים האחרונים ממחישים עד כמה סיכון עדיין קיים.

שיא במספר היומי של נדבקים  

תאריך הכתבה בוואלה הוא 21 במאי. כותרת הכתבה, שמקורה בסוכנויות הידיעות, היא: "שיא של נדבקים בקורונה ביממה בעולם: "יש לנו עוד דרך ארוכה"".  

תסריט אימים של המרכז לחקר סיכונים של אוניברסיטת קמברידג'


אין חולק על כך שאוניברסיטת קמברידג' היא מהטובות בעולם. אני מניח שגם המרכז לחקר סיכונים באוניברסיטה הזו הוא רציני. 
הם בחנו את הנזקים הכלכליים הצפויים של הקורונה באמצעות אותה טכניקה שאני השתמשתי בפוסטים שלי להערכת הסיכונים. הטכניקה הזו היא Scenario Analysis

כפי שציינתי, התסריטים שלי מבוססים על מעט ידע ועל מעט נתונים. אני מניח שהתסריטים שלהם מבוססים על הרבה יותר מידע ומידע אמין יותר. 
תסריט ה-Worst Case שלהם מדבר על נזק של 82 טריליון דולר בחמש שנים. תסריט ריאלי שלהם מדבר על נזק של 26.8 טריליון דולר בחמש שנים. תסריט Best Case מדבר על נזק של 3.3 טריליון דולר בחמש שנים.

אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה המלאה בכלכליסט. לשם השוואה, על פי הכתבה, התמ"ג של 19 הכלכלות הגדולות בעולם בשנת 2019 עמד על 69.2 טריליון דולר. 


השפעת הספרדית והאם יהיה גל שני של קורונה?


התסריט של Worst Case שאני הצגתי היה השפעת הספרדית. אין לי שום מושג עד כמה יש או אין קשר בין מה שקרה בזמן מגפת השפעת הספרדית לבין מה שקורה ויקרה בהקשר של הקורונה. 

אל תניחו שמה שהיה הוא  שיהיה אבל גם על תבטלו את האפשרות לדמיון במידה כלשהי בין שני המקרים. 

ידוע כבר מה קרה בהקשר של השפעת הספרדית. 
אני מצטט מהויקיפדיה העברית: " הגל הראשון הכה באביב 1918, ולא היה קטלני משמעותית יותר משפעת עונתית רגילה. בקיץ 1918 נראה היה כי המגפה שככה, אולם בסוף אוגוסט הכה גל שני של המגפה, קטלני הרבה יותר, שאף התגבר בספטמבר ובאוקטובר. בשיאו של גל זה העריכו רשויות הבריאות הפרוסיות והשווייצריות כי שניים מכל שלושה אנשים חלו במחלה. המגפה פחתה בחורף 1918, בחודשים נובמבר ובדצמבר, אלא שאז פרץ גל שלישי שהכה מפברואר עד אפריל 1919. גל זה היה חלש מעט מהגל השני, אולי משום שבני אדם ששרדו במהלך הגל השני פיתחו חסינות, ולכן היו עמידים יותר בפני הנגיף שהגיע בגל השלישי. " 

יש מומחים המדברים על גל שני של קורונה בספטמבר. כפי שאמרתי, לי אין כלים להעריך את מה שהם אומרים, אבל לא הייתי ממהר לבטל את זה מראש.


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...