יום שני, 31 באוגוסט 2020

משבר כלכלי אישי: שעות העבודה החבויות של עצמאי



בפוסטים הקודמים בסדרה, שתכליתה לעזור לכאלה שמחפשים עבודה בימים קשים אלה, באמצעות הניסיון האישי שלי, התייחסתי למעבר שלי מחממה מוגנת כשכיר בארגון ממשלתי לחיים הקשים של עצמאי
מה שתיארתי בפוסט הקודם התייחס לשעות העבודה עליהן מקבל העצמאי תמורה כספית. לא התייחסתי לשעות הרבות של עבודה חבויה ללא תמורה (Hidden Work).

כאשר העבודה שלכם לא יציבה, כמו במקרה שלי כעצמאי שעבד כיועץ טכנולוגיית מידע ומחשבים, אתם צריכים לחשוב גם על העבודות הבאות. אין די בחשיבה: נדרשת גם היערכות. 

עצמאי צריך לעסוק גם במכירות ובשיווק. עצמאי צריך גם להמשיך להתעדכן וללמוד בתחום עיסוקו ואולי לא רק בתחום עיסוקו.
מדובר בהרבה שעות שלא מקבלים עבורן תמורה כספית. 
בפסקאות הבאות אתאר את דרכי הפעולה שלי בהקשרים לעיל. 

קשר עם אנשים


הקשר המתמשך עם אנשי מקצוע בארגון בו אתה נמצא ובארגונים אחרים מאפשר לדעת על הזדמנויות לייעוץ. לעצמאי אין ברירה אלא לשמור ולטפח קשרים כאלה. 
בנוסף לקשר אישי אחד על אחד, אני נהגתי גם להשתתף בכנסים מקצועיים.
כשהיה ניתן, השתתפתי כמרצה בכנס. דרך טובה להיות בקשר עם אנשים מעמדה שיש סיכוי שישקלו לקבל ייעוצים ממך. 

במקרים אחרים השתתפתי כשומע. לפעמים התעדכנתי גם מקצועית. כמעט תמיד שיחות המסדרון בהפסקות היו חשבות יותר. בהן קיבלתי מידע על הזדמנויות לייעוץ. 

מעקב אחרי פרסומים לבקשות לעבודות ייעוץ


אחת הבעיות של יועץ עצמאי היא שהוא לא תמיד יודע על עבודות ייעוץ פוטנציאליות. מעקב אחרי אתרי אינטרנט רלוונטיים עשוי לספק מידע כזה.
גם הקשרים עם אנשים עשויים לספק מידע כזה.

הצעות ייעוץ


הכנת הצעות ייעוץ דורשת זמן שאין עליו תשלום. חשוב לאסוף מידע רקע על מנת לבנות הצעה שמתאימה לאותו לקוח פוטנציאלי. 
 

שיתופי פעולה


לא כל ייעוץ מתאים לעצמאי. לפעמים נדרש שיתוף פעולה עם מומחים בתחומים אחרים. צריך למצוא שותפים מתאימים. 
לפעמים מדובר במכרז אליו רשאיות לגשת רק חברות וצריך למצוא חברה מתאימה.
לפעמים היקף העבודה הוא גדול מדי ליועץ עצמאי ונדרש צוות העובד ביחד. 

פרסום


פרסום דורש זמן לחשיבה: כיצד לפרסם באופן אפקטיבי? מימוש המסקנות באמצעות תכנית פעולה ומעקב אחריה.
לא רק שלא מקבלים על זה תשלום לפעמים גם משלמים עבור הפרסום. 

התפיסה האישית שלי

אני לא מוציא כסף על פרסום. במקום זה אני משתמש באמצעים אחרים.

הרצאות
כשמרצים על נושא שיש לכם בו מומחיות זה מגדיל את ההסתברות שיפנו אליכם לתת שירותים מקצועיים באותו תחום.

כתיבת מאמרים
מי שכותב מאמרים מגלה ידע, הבנה ויכולת ניתוח. גם שמו נחשף ועשוי לעלות בהקשר של מתן שירותים מקצועיים.

כתיבת בלוגים
הנוכחות האינטרנטית חשובה. מי שיש לו יותר נוכחות יעלה בחיפוש בגוגל לפני מי שאין לו נוכחות. 
כשמישהו כותב על נושאים מקצועיים יש גם כאלה שקוראים את מה שהוא כותב. 
הם נחשפים לתחום עיסוקו, לשמו ולידע ולהבנה שלו בנושא.

אני כותב פוסטים בארבעה בלוגים על נושאים שונים:

1. לכלכל בתבונה על כלכלת המשפחה.

2. Risk and Crisis על ניהול סיכונים ועל ניהול משברים.

3. ברידג' שלא היכרתם על משחק הברידג'.
  
4. SOA Filling the Gaps על מחשבים וטכנולוגיית המידע. 

שימוש ברשתות חברתיות
אפשר להקים קבוצות עניין ברשתות חברתיות. 

אפשר לפרסם פוסטים ברשת, ולפעמים טוב יותר בקבוצת עניין ברשת, קישור לפוסטים בבלוג.
פרסום בהקשר זה מתייחס למילה האנגלית Publish ואינו פרסום פרסומות בתשלום.

אפשר לענות לשאלות מקצועיות שנשאלות ברשת ולזכות בהכרה מקצועית. 

מפה לאוזן
לקוחות מרוצים מספרים ללקוחות פוטנציאליים ביוזמתם.

התנדבות

התנדבות לא באה על מנת לשפר את המעמד המקצועי אבל היא מעשירה את הניסיון המקצועי, נותנת תדמית חיובית ולפעמים מהווה בסיס  לקשר מקצועי עם אנשים אחרים המחפשים ייעוץ.

התעדכנות  ולימוד מקצועי


אם רוצים לשרוד במקצוע בו יש כל הזמן שינויים, חובה להתעדכן. מחשבים וטכנולוגיית המידע הוא מקצוע בו זה קורה באופן קיצוני. גם בתחומים אחרים זה עשוי להידרש.
אם אתם עובדים בנישה מסוימת זה אולי פחות חשוב:  אתם כבר מכירים אותה וצברתם ידע, הבנה וניסיון. אם אתם יועצים הפועלים במגוון רחב של נושאים אין לכם ברירה אלא ללמוד כל הזמן.
מיותר לציין שתשלום אתם לא מקבלים עבור השעות האלה

במקרה קיצוני לקוח ניסה לחייב אותי ללכת ליום עיון בתשלום בנושא שהיה חשוב ללקוח. הסכמתי. הבעיה שלי הייתה שהוא רצה לא לשלם על היום הזה כיום עבודה שלי. זה לא מעט כסף. אמרתי ללקוח שאני אוותר על יום העיון ואלמד לבד את מה שצריך. 

צריך להבין שהיה מדובר ביום עיון על מוצר, שהיצרן שלו רצה למכור אותו ללקוח במצב בו יש תחרות. היצרן היה מוכן לתת לי כל מידע שארצה לקרוא או לשמוע על המוצר ולהפגיש אותי עם כל מומחה בארץ. כמובן שקראתי גם מידע על המוצר ממקורות אחרים ופחות מוטים.

לימוד והתעדכנות בנושאים בהם אתם פועלים


על מנת שלא להישאר מאחור אתם חייבים להתעדכן. אחרת אחרים יהיו בעמדה טובה יותר לקבל עבודות בתחום.

תחומים חדשים


זה כבר אתגר גדול. כל הזמן ניסיתי להתעדכן בתחומים חדשים ופחות מוכרים. כשאתה מקדים את כולם,  נקודת ההתחלה שלך טובה יותר. 
הבעיה היא שקשה לדעת איזה תחום חדש הוא Buzzword ואיזה יבשיל לתחום מרכזי שארגונים רבים יצטרכו בו יעוץ.

הייתה לי הצלחה ברורה אחת בהקשר זה. בעבודה משותפת עם אנשי מקצוע מעולים של חברה גדולה מחו"ל הם הציעו ללקוח ליישם תפיסה חדשנית. עוד לא היה לה שם. לימים היא נקראה: Service Oriented Architecture או בראשי תיבות SOA. 

החלטתי להמשיך ללמוד לבד את הנושא ומצאתי את עצמי מקדים את מרבית השוק הישראלי בתפיסה אותה אימצו ענקי תוכנה כמו Microsoft ,IBM, Oracle, SAP ואחרים. 

זה היה גם ה-Trigeer לבלוג הראשון שלי: SOA Filling the Gaps.
הוא נכתב באנגלית משום שהסתכלתי גם על השוק בחו"ל. 
פרט ללימוד הנושא השקעתי לא מעט זמן גם בכתיבת מאמרים על הנושא, בהרצאות בכנסים ובארגונים ובכתיבת ערכים בויקיפדיה העברית

בנוסף השתתפתי בפורום מומחים של אתר אמריקאי מוביל שבו נשאלו כ-100 מומחים בעולם שאלה אחת על SOA מדי שבוע. התשובות פורסמו באתר.
רעיון נוסף שחשבתי שיקדם אותי היה פורום של מומחים בתחום מישראל, שאני הייתי היוזם והמנחה. הפורום של איל"א (ארגון שבעבר הרחוק היה ארגון חשוב שאיגד את כל מומחי המחשוב בישראל ומדי שנה ערך כנס שנחשב לכנס החשוב בארץ). אחת לחודש התקיים הפורום. 

לא קיבלתי תשלום על מרבית הפעילויות האלה אבל זה מיצב אותי כמומחה מוביל בתחום.

זה שאני כותב על הצלחה לא אומר שלא היו לי כישלונות בהם השקעתי זמן רב ללימוד תחומים,  שחשבתי שיהיו מרכזיים בשוק, ובדיעבד הסתבר שזה לא קרה.

לקחים עבור כאלה ההופכים לעצמאים


1. חלק גדול מהזמן שלכם יוקצה לשיווק ומכירות. פעולות שתעשו מבלי לקבל עליהן תשלום.

2. חשוב לעשות שיווק ומכירות יעילים.

3. ברוב המקרים תצטרכו לחשוב ולפעול בכיוון של הלקוחות הבאים ו/או לקוחות נוספים. גם על זה לא תקבלו תשלום.

4. תצטרכו להמשיך ללמוד ולהשתפר כל הזמן. חלק גדול מהזמן על הפעילות הזו יהיה פרטי וללא תשלום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...