יום שלישי, 18 באוגוסט 2020

משבר כלכלי אישי: קשים חייו של עצמאי

 

בפוסט הקודם כיצד התמודדתי עם משבר כלכלי אישי? - רקע והתמודדות תיארתי את המשבר הכלכלי הקשה שחוויתי וכיצד נערכתי להתמודד איתו.

תוכנית התמודדות נדרשת בזמן משבר כלכלי משפחתי או אישי אבל מימוש התוכנית הוא החלק החשוב יותר והקשה יותר. 

בדיוק כמו שכשמשפחה שמוציאה יותר מההכנסות שלה באה לייעוץ כלכלי חשוב לבנות מאזן שבו ההוצאות אינן עולות על ההכנסות. המבחן האמיתי הוא במימוש התכנית. 


לא בחלתי בשום עבודה בתחום המקצועי שלי. היות שלא הסכימו להעסיק אותי כשכיר, מסיבות שפורטו בפוסט הקודם, נאלצתי להיות עצמאי. מהר מאוד למדתי שהחיים של עצמאי קשים יותר מהחיים של שכיר. 

אציג כאן את ההבהקים העיקריים ואצרף קישורים לפוסטים בסדרת פוסטים על עצמאיים שכתבתי בבלוג זה.


אין יציבות בעבודה

עצמאים המוכרים את המיומנות האישית שלהם בתחום מסוים, כמוני למשל, בתחום טכנולוגיית המידע במשך הרבה שנים, עשויים להיקלע לתקופות בהן אין להם בכלל עבודה ואין להם הכנסה. 

היו לי גם תקופות עם הרבה עבודה ועם הכנסות נאות. הבעיה היא שאתה לא יודע כמה זמן תימשך התקופה. אתה יכול למצוא את עצמך עובד חצי שנה או שנה במקום שדיבר על עבודה של שבועיים. אתה יכול למצוא את עצמך עובד שבועיים או לא עובד בכלל במקום שהבטיח לך העסקה לכמה שנים.


אין יציבות בהכנסות

כשנמצאים בתקופה של חוסר עבודה מתפשרים גם על שכר וגם על סוג העבודה. 

כשיש עבודה לא תמיד היא בהיקף גדול.

שלא כמו שכיר, עצמאי לא תמיד מקבל את התשלום במועד ברור. לפעמים הוא מקבל את התשלום באיחור רב.

התוצאה היא שאין יציבות בהכנסות. יש חודשים עם הכנסה גבוהה ויש חודשים עם הכנסה נמוכה יש חודשים גם ללא הכנסה.

המשמעות היא שצריך להיערך למצבים אלה מבעוד מועד.


יותר ביורוקרטיה

עצמאי צריך לדווח לרשויות ולשלם לרשויות: תשלום מקדמות חודשי או דו-חודשי למס הכנסה, תשלום מקדמות חודשי למוסד לביטוח לאומי, אם הוא עוסק מורשה הוא חייב גם בתשלום מע"מ חודשי או דו-חודשי. הוא צריך לתת חשבוניות או קבלות. הוא צריך לנהל חשבונות והוא צריך לאסוף קבלות וחשבוניות על הוצאות.


הוצאות מוכרות

ניהול ההוצאות המוכרות הוא חלק ממה שעצמאי מרוויח. החוק מאפשר לעצמאי לדווח על הוצאות מוכרות לצורך עבודתו. ההוצאות האלה מקטינות את שיעור מס ההכנסה ואת שיעור המע"מ שהוא משלם. עצמאי חייב להכיר את הכללים ביחס להוצאות מוכרות לאסוף את החשבוניות והקבלות הרלוונטיות. לא על כל הוצאה הוא יכול לדווח על 100%. לא תמיד הכללים של הוצאות מבחינת מס הכנסה זהים לכללים מבחינת מע"מ. 

יש גם הכנסות שאינן חיבות במע"מ אבל חייבות בתשלום מס הכנסה, למשל: הכנסות מחברות זרות הפועלות בחו"ל. 

אם מדובר בחברות אמריקאיות, גם אם אתה מרוויח כמה מאות דולרים בשנה מפעילות אינטרנטית עבור חברות אלה, אתה חייב להגיש דוח שנתי גם למס ההכנסה האמריקאי.


עבודה יותר קשה

אין שעות עבודה ידועות או קבועות. לפעמים חייבים לעבוד הרבה יותר שעות ביום ובלילה. לפעמים גם בסופי שבוע. 

הערה

כפי שתראו בפוסטים שכתבתי בעבר לא כל מה שאני כותב כאן חל על כל העצמאים. קראו את הפוסטים על טיפולוגיה של עצמאים שעושים את ההפרדה על פי סוגי עצמאים.

הצד האופטימי בעבודת עצמאי


לפחות במקרה האישי שלי אני יכול להגיד שהיה גם יתרון: הייתה לי קריירה מרתקת, מגוונת ומעניינת. יעצתי להרבה ארגונים במגוון רחב של נושאים. קרוב לוודאי שלו הייתי נשאר לעבוד כשכיר זה היה הרבה פחות מרתק.


קישורים לפוסטים על עצמאים


מבוא לטיפולוגיה של עצמאיים






טיפולוגיה של עצמאים: הנהנה מכל העולמות 


 טיפולוגיה של עצמאים: החופשי 


 שלושה מיתוסים על עצמאים



לקחים אפשריים לקוראים


אם בחרתם להיות עצמאים או נאלצתם להיות עצמאים בכורח נסיבות המשבר הכלכלי או הגיל תביאו בחשבון את הגורמים המצוינים לעיל.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

איך להבטיח הרס של כלכלת המדינה? - חוק אי-גיוס חרדים

  הצעת חוק הגיוס החדשה או ליתר דיוק הצעת חוק אי-גיוס חרדים היא בכייה לדורות.  ברור מדוע מעוניין בו השר גולדקנופף. פחות ברור מדוע מעוניין בו ...