יום שני, 1 באוגוסט 2022

עבודה מקוונת אינה תחליף לתבונה: זוטות במערכת הארנונה של עיריית ירושלים

 


בפוסט קודם לא הסתרתי את דעתי על מערכת הארנונה של עיריית ירושלים. בפוסט זה בסדרת הפוסטים "עבודה מקוונת אינה תחליף לתבונה", אגע בפרט קטן. 

מה לעשות, השטן מסתתר בפרטים הקטנים. תושבים מבזבזים את זמנם בגלל חוסר מחשבה על פרטים קטנים בתכנון המערכת. 

רציתי לפנות באמצעות במערכת מקוונת של העירייה בהקשר לדירה שבבעלותי, שאני נמצא עכשיו בעיצומו של שיפוץ בה

המערכת ביקשה ממני להזין מספר חשבון. 
יש לי מכתב מהעירייה שבו התבקשתי לשלם ארנונה על הדירה. עשיתי זאת ויש לי אישור. בהודעה הזו מופיע מספר חשבון.
היזנתי את מספר החשבון בטופס המקוון. קיבלתי הודעת שגיאה: אין מספר חשבון כזה. 

אולי טעיתי בהקלדה. הקלדתי שוב והפעם בדקתי היטב שלא טעיתי. קיבלתי את אותה הודעת שגיאה. 
בטופס המקוון יש גם אפשרות לאתר מספר חשבון באמצעות הזנת פרטים אחרים. גם הניסיון הזה לא צלח. 
 

השלב הבא: פנייה טלפונית


בטופס המקוון המליצו לי לפנות טלפונית על מנת למצוא מדוע לא זוהה הנכס.
 
בלית ברירה עשיתי זאת. כרגיל המתנה ארוכה. 
מה הן כמה דקות לעומת הנצח? 
הפקידה עונה לי באדיבות מקבלת ממני את הרקע והפרטים את מספר החשבון. 
מתחיל דיאלוג על מה שעשיתי. באיזה שלב היא אומרת לי: תנסה להוסיף 0 לפני המספר.
ניסיתי. הפלא ופלא, מערכת המחשוב של הארנונה של עיריית ירושלים זיהתה את הנכס.

איך אני צריך לדעת להזין 0 מוביל כשבשום אינטראקציה קודמת שביצעתי ושמרתי את המסמכים (למשל: הודעת התשלום ששלחה לי העירייה בדואר) אין 0 מוביל?

השאלה הזו היא כמובן רטורית והמושג אני אינו מתייחס אישית אלי אלא לכל אזרח, כולל רבים שלא עבדו בטכנולוגיית המידע ובמחשבים עשרות שנים כמוני.

היה לי כנראה מזל, הפקידה שענתה לה זכרה שעלול להיות מצב כזה במערכת. לא בטוח שכל פקיד או כל פקידה זוכרים את זה.
 

כשהתחלתי לעבוד במחשוב בשנות ה-70 של המאה הקודמת

 
כמעט בכל מערכת המשתמש לא נדרש להקליד 0 מוביל או אפסים מובילים. המערכת ידעה לטפל בזה לבד. קל ופשוט לתכנות.
תשאלו ילדים בני 8 או תלמידי תכנות שלמדו כבר מספר קטן של שיעורים.
 

השטן הוא לא רק בפרטים הקטנים


באופן לא מפתיע, במערכות שתוכננו רע, לא חשבו גם על הפרטים הקטנים.
הבעיות המהותיות במערכת המחשוב של הארנונה של עיריית ירושלים ובתהליכי העבודה סביבן חמורות  בהרבה מהבעיה הקטנה והמיותרת הזו. 
הבעיות המהותיות מצביעות על צורך לחשוב בהקדם על החלפתה במערכת ראויה.
 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...