יום רביעי, 4 בספטמבר 2013

שנה חדשה של תקווה: יותר ממה שאתם חושבים תלוי בכם

האוסטרלית פני פלפרי (Penny Palfrey) שחתה את המסלול הארוך ביותר בהיסטוריה בים הקריבי באזור שורץ כרישים. כנראה שלא תצליחו לנחש נכון את גילה. אתם בטח חושבים על ספורטאית בת 20, אולי בת 25 אולי בת 30. אבל מסתבר שפני היא סבתא המתקרבת לגיל 50. היא לא הצליחה בניסיון הראשון שלה: היו לה כמה כישלונות עד שהצליחה. 

לאחד מחברי ב Facebook קוראים אילן גרו. נפגשנו בעבר הרחוק אצל כמה לקוחות ארגוניים משותפים. אני כיועץ מחשוב עצמאי והוא כעובד של חברות, שביצעו פרויקטי מחשוב עבור אותם ארגונים.
אי אפשר שלא להעריץ את הבחור הזה. את הפוסטים שלו הוא כותב באמצעות מצמוץ עיניים. בשמונה השנים האחרונות הוא חולה ב ALS. הוא כותב על הקשיים שלו, אבל גם על האפשרות, שבשנה הבאה ימצאו תרופה למחלה שלו. 

תשוו אותם לצעירים בריאים, שיכולים להסביר לכם היטב מדוע הם אינם אשמים בכל הכישלונות שלהם.  
יותר ממה שאתם חושבים תלוי בכם. כשאתם תולים את הכישלון רק בגורמים חיצוניים הסיכוי שתיכשלו בפעם הבאה הרבה יותר גדול. 

כשמאמינים שיהיה גרוע יותר בעתיד ושזה לא תלוי בנו, זו נבואה המגשימה את עצמה.

גם בכלכלת המשפחה יותר ממה שאתם חושבים תלוי בכם
מצבנו הכלכלי גרוע כי נתניהו ולפיד פועלים לא נכון. הממשלה מפשלת. במדינות דרום אירופה לא רוצים לעבוד מספיק קשה או לעבוד בכלל. האמריקאים לא מתמודדים נכון עם הבעיות הכלכליות שלהם והסינים (שדווקא עובדים קשה) צועדים לקראת משבר כלכלי. זה עולם גלובלי אנחנו תלויים כלכלית באופן בו מתנהלים האמריקאים, הסינים, היפנים, היוונים והאיטלקים
אולי הכל נכון, אבל האם מצבנו הכלכלי לא תלוי גם בנו?

לא מצאנו עבודה בגלל גילאות ו/או בגלל אפליה מגדרית ו/או אפליה אתנית. גם אם את אישה בת יותר מ 50 השייכת לקבוצה אתנית מופלית לרעה המתגוררת בפריפריה, אולי בכל זאת משהו תלוי גם בך?

כיצד להתנהל כלכלית טוב יותר?
בפוסטים רבים נגעתי בהיבטים שונים של התנהלות כלכלית שגויה של משפחות.
אסתפק בשתי דוגמאות.
האם זה הכרחי שתהיו באוברדרפט כי כולם באוברדרפט?  
האם אתם חייבים לקנות לבן שלכם  iPhone5 רק משום שלכל החברים שלו יש?

רוצים דוגמה איך אפשר לחיות טוב במסגרת האפשרויות הכלכליות שלכם? אתם מוזמנים לקרוא פוסטים בבלוג של הסולידית (לא לכל מה שהיא כותבת אני מסכים, אבל בהיבט של חוסר צריכה מעבר ליכולות הכלכליות אני בהחלט מסכים). 

השורה התחתונה
במקום שורה תחתונה אני מפנה אתכם לוידאו קצר של אחד מטובי המאמנים בעולם אנתוני רובינס
רובינס מסביר מדוע בסקרים מעל 50% חושבים, שהמצב הכלכלי שלהם יהיה גרוע יותר, בעוד בסקר דומה בקרב המתאמנים שלו האחוז נמוך בהרבה. כן האופטימיות של מתאמניו בהחלט קשורה למה שכתבתי בפוסט זה: הם חושבים שיותר תלוי בהם.

שתהיה לנו שנה של בריאות, אושר ותקווה לעתיד, התלוי בנו יותר ממה שאנחנו חושבים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...