יום רביעי, 8 בדצמבר 2021

מי יורש את קופות הגמל?

 


כאשר אדם נפטר עוברים נכסיו ליורשים על פי צוואה חוקית שכתב או בהיעדר צוואה כזו על פי החוק. 

בפוסט שכתבתי בשנת 2016 כתבתי שיש לכלל הזה חריגים: קופות גמל וקרנות פנסיה עוברות למי שמופיע כמוטב בטפסים שמילא העמית. כתבתי גם שמה שכתוב בטפסים גובר על מה שכתוב בצוואה. 

ככה לימדו אותי וייתכן שכך זה היה פעם. בשיחה שלי עם עורכת דין העוסקת בנושאים כאלה היא אמרה לי שהתרחשו שינויים: לא תמיד מי שרשום כמוטב הוא היורש. 

מניסיונה היא ראתה שלפעמים מבקשים מהמוטב להביא צוואה לפני שנותנים לו את הכספים בקופת הגמל או קרן הפנסיה. 

היא ייחסה זאת לרצון של מנהלי קופות הגמל להחזיק את הכסף אצלם כמה שיותר זמן ולהרוויח דמי ניהול ועמלות.  

 

מה הם הכללים להורשת קופת גמל?

 

כאדם למוד ניסיון בהקשר של קופות גמל, איני חולק על קביעתה של עורכת הדין, שהם נוטים להחזיק כספים אצלם ולא ממהרים להעביר אותם ליורש, קל וחומר למתחרה שלהם. 

אבל יש סיבה טובה לבקש ממוטב להראות צוואה. למדתי זאת ממאמר שכתב המומחה הפנסיוני נדב טסלר. 

במאמר שפרסם טסלר באתר ביזפורטל הוא כותב שאם יש צוואה שנכתבה אחרי קביעת היורשים באמצעות טופס של קופת הגמל, הצוואה גוברת על מינוי המוטבים בקופת הגמל

אם הצוואה נכתבה לפני מינוי המוטבים, המוטבים מקבלים את כספי קופות הגמל

 

מה עליכם לעשות?

 

1. הקפידו למנות מוטבים בקופות הגמל.

 2. מומלץ מאוד לכתוב צוואה.

3. חשוב לסנכרן בין המוטבים בדיווח לקופת הגמל לבין הצוואה, כלומר: המוטבים בקופות הגמל יופיעו גם בצוואה כמוטבים של אותן קופות גמל.


4. אם חל שינוי מהותי, למשל גירושין, חשוב לכתוב צוואה מעודכנת וחשוב לעדכן את המוטבים בקופות הגמל.


הערת שוליים


הנושאים שאני כותב עליהם בבלוגים שלי לקוחים  פעמים רבות מההתנסויות שלי בהווה. כאדם הנמצא ב"ישורת האחרונה" של חייו לא מפתיע שאני כותב על ירושות, צוואות ופטירות. 

כאדם הנמצא בתהליך פרידה מזוגתי במשך שנים רבות, אני כותב גם על גירושין. 

מקווה לכתוב בעתיד הלא רחוק פוסטים כלכליים על פרק ב' בזוגיות.


 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...