יום שני, 27 בדצמבר 2021

מהפכה: הסכם עבודה חדש בבנק דיסקונט

 


לא מדובר בעוד הסכם עבודה רגיל. על פי התקשורת מדובר בהסכם מהפכני. 

סעיפים העוסקים בעבודה היברידית כבר אינם מהפכנים בצל הקורונה המתמשכת

מה שבאמת מהפכני הוא, שההסכם מאפשר להנהלה לפטר עובדים. הכוונה היא שהעובדים יועסקו לטווח זמן ארוך ויש גם ועד שמגן עליהם. ניתנו גם תוספות שכר. היכולת לפטר היא כלי ניהולי שההנהלה יכולה להשתמש בו. היא לא חייבת להשתמש בו. 


כדי להבין עד כמה זה מהפכני אציג סקירה היסטורית קצרה.

 

ימי הזוהר של ההסתדרות

 

לאחר קום המדינה היה בידי הסתדרות העובדים כח רב. העובדים נהנו מתנאי שכר משופרים בגלל היכולת של ההסתדרות להשבית את המשק.

הוועדים החזקים, כמו ועד חברת חשמל, ועד עובדי הנמלים, ישבו "עם האצבע על השלטר" ואיימו ללחוץ. לא פעם ולא פעמיים נכנעו להם ונתנו להם הטבות שכר מפליגות.


עובדי המדינה


עובדי המדינה נהנו מפנסיה תקציבית. הכלל היה שעובד שעבד בשירות המדינה עשר שנים לפחות והגיע לגיל ה-40 מקבל מיד פנסיה, אם וכאשר הוא מפוטר. המשמעות המעשית הייתה שאי אפשר לפטר עובדים כאלה משום שאז ישלמו להם פנסיה במשך שנים רבות. 

נכון היו עובדי מדינה רבים, שביצעו את עבודתם כראוי גם כשלא היה ניתן לפטר אותם. 

פגשתי גם אחרים. כאלה שלא עבדו בכלל או עבדו מעט מאוד וגם בכאלה, שאני כיועץ עצמאי בתחום המחשוב,  העדפתי שלא יעשו כלום, משום שגרמו נזק. לפעמים במכוון. 

לא הייתי לבד. גם המנהלים שלהם, שהיו בעצמם עובדי מדינה, ועובדים חיצוניים חלקו איתי את אותה השקפת עולם. 

 

עובדי בנקים

 

הכח הרב של הועדים, כלל גם את ועדי הבנקים. לרוב עובדי בנק תבעו לקבל שכר ותנאים לא פחות טובים מעמיתיהם בבנק אחר. התוצאה הייתה שביתות משותפות. אף לא אחד העלה על דעתו שפיטורים של עבד בנק הם תסריט אפשרי.


סיפור אמיתי שסיפר לי חבר ועד באחד הבנקים

עוד שביתה משותפת של עובדי הבנקים. הפעם שביתה לא חוקית. בית המשפט העליון קיבל את עתירת המדינה להפסיק את השביתה. המכר שלי, שניהל סניף באחד הבנקים, חשב שכולם יצייתו להחלטה.הוא יצא מזועזע כאשר ראשי ועדים אלימים אפילו לא העלו על דעתם לציית להחלטת בית המשפט.

 

בנק לאומי


בנק לאומי היה לקוח שלי כיועץ מחשוב. עבדתי שם בהיקף של יותר ממשרה במשך שלוש שנים. אחרי אותן שלוש שנים היו לי עוד שני ייעוצים בטווח זמן קצר יותר ובהיקף חלקי. 

תקופת העבודה שלי שם הייתה אחת מהמרתקות והמאתגרות בקריירה שלי. 

גם שם באה לידי ביטוי התפיסה שלא ניתן לפטר עובדים. ללואי רוט, יו"ר והעד באותה תקופה, הייה כוח רב. כשהיו רווחים נמוכים יותר פיטרו עובדי חברות חיצוניות. לפעמים פנו לעובדי בנק וותיקים בגיל מבוגר והציעו להם לפרוש בתנאים טובים במיוחד.

 

איך מקיימים ישיבה בזמן שהועד מארגן טיולים מוזלים לחו"ל?

ישיבות אינן יעילות בהרבה ארגונים. גם ביחידת המחשוב בבנק לאומי. הבעיות היו מספר גדול מדי של מוזמנים לישיבה וחשש מהעלבות של מישהו שלא הוזמן לישיבה.

במהלך עבודתי שם היה צורך בקיום ישיבת עבודה דחופה. הבעיה הייתה, שהועד ארגן לעובדים חבילת נופש בחו"ל. 

בשבוע הראשון יצא מחזור ראשון לנופש. כמובן שהיו שם גם אנשים שיצאו לנופש והיו אמורים להשתתף בישיבה. כך היה גם בשבוע השני, כשלחוץ לארץ יצא המחזור השני של הנופשים. 

כמובן, שגם בארגון בסקטור הפרטי לא היו מונעים נופש בחו"ל בגלל ישיבה. שם היו מקיימים אותה ללא אותו עובד.


ריקי בכר

לואי רוט, היה יו"ר מיתולוגי של ועד עובדי בנק לאומי. ריקי בכר היה המקביל לו בבנק דיסקונט. 

אף לא אחד העלה בדעתו לפטר עובד בבנק דיסקונט, כשבכר היה שם. 

הייתה שביתה בבנק דיסקונט. בכר, עדיין יו"ר הועד, כבר עבר את גיל הפרישה והועסק בחוזה מיוחד. היו עיתונאים כלכליים שכתבו, שעילת השביתה לא הייתה זו שהוצגה. העילה האמיתית, לדעתם, הייתה שבבנק לא רצו לחדש את חוזה ההעסקה של בכר. 


לא בחלל ריק


עכשיו בודאי אתם מבינים את המהפכה בהסכם העבודה החדש בבנק דיסקונט. 

זה לא התרחש בחלל ריק. הבנקים של היום עומדים בפני אתגרים ושינויים רבים. מדובר בתהליכים שהתחילו להתרחש כבר לפני כעשרים שנים. גם מגיפת הקורונה תרמה להאצת התהליכים.


ניתן לרכז את האתגרים והשינויים תחת שתי כותרות עיקריות:

 

1. ערוצי שירות עצמי

ערוצי שירות עצמי זולים יותר לבנקים ומייתרים חלק מהעבודה בסניפים. הם מייתרים גם חלק מעובדי הסניפים.

זוהי גם הסיבה לכך שהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל דרש מהבנקים לצמצם משמעותית את כמות העובדים.


2. גורמי תחרות חדשים בתחום של שירותים פיננסיים

בין גורמי התחרות החדשים אפשר להזכיר:

א. ארנקים אלקטרוניים של חברות תשתיות טלפונים חכמים כמו Apple ו-Google וגם ארנקים אלקטרוניים אחרים.

ב. אפליקציות תשלום

ג. שירותי פינטק

כולל שירותי P2P. 

ד. מטבעות וירטואליים


לבנקים אין מנוס מלהמציא את עצמם מחדש. זה אומר גם להיות גמישים יותר במודל ההעסקה ולאפשר גם פיטורים.


עולם העבודה בכלל, לא רק עולם העבודה בבנקים, נמצא בשינוי מהותי. חלק מהשינויים הם שינויים בלתי הפיכים עקב מהפיכת הקורונה. 

בפוסט הבא אתייחס לשינויים הללו מזווית שאינה מוגבלת רק לבנקים.


קישורים לפוסטים שכתבתי על השינויים בבנקים

 

האם יהיו סניפי בנקים עוד עשר שנים? 

האם יהיו בנקים בעוד 20 שנים?

סיכונים של מלווים בהלוואות  P2P

 
האם דור ה-Y מסמן את סופה של הבנקאות המסורתית?
 

הבנקים: ערוצים והלקוח במרכז - רבדים עמוקים יותר

 

Pepper בפרספקטיבה היסטורית

 

The Marriage of Customer Centric and Multi-Channel

 




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שירות לקוחות ב-Chat: כיצד הוא קשור לנהיגה מהירה מדי בכביש?

  בדיחה ישנה עוסקת בנהגים הנוסעים מהר מדי על הכביש. הם רוצים להגיע מהר אבל לא איכפת להם לאן יגיעו. רמז עבה: לבית חולים או לבית עלמין.  יש די...