יום שישי, 30 בספטמבר 2022

מצעד יום העצמאות של רשות האוכלוסין וההגירה

 

מצעד צה"ל בשנת 1950 בירושלים. דוד בן-גוריון צופה במצעד. מקור התמונה: ויקיפדיה

כשהייתי ילד רך בשנים וכשהייתי נער צעיר לא הייתה טלוויזיה במדינת ישראל. 

הייתה "מדורת שבט" אחרת מערוץ הטלוויזיה היחיד, שהיה הרבה שנים יותר מאוחר "מדורת השבט". 

מדורת השבט הייתה מצעד יום העצמאות. במצעד שהתקיים בירושלים צעדו חיילים וחיילות. הוצגו כלי נשק, כגון: טנקים ונגמ"שים. לא היה מטס משום שהיה איסור על טיסות מעל ירושלים החצויה. 

בתמונה למעלה תוכלו לראות כיצד נראה מצעד. אמנם מדובר במצעד של שנה לפני שנולדתי, אבל בעיקרון גם המצעדים בילדותי נראו דומים. 

המצעד עבר ברחובות הראשיים של ירושלים. הצופים ישבו על המדרכות והיו יכולים לראות מקרוב ראשי ממשלה ונשיאים מיתולוגיים. בתמונה למעלה הם רואים מקרוב את דוד בן גוריון. 

 

הבעיה של הצופים במצעד

הצופים עמדו על המדרכות. המקום היה מצומצם. מי שעמד מאחור לא ראה טוב משום שהסתירו לו.

אנשים ניסו לפתור את הבעיה כשהגיעו בחמש בבוקר למצעד, שהתחיל בשעה עשר בבוקר. מי שהגיע מוקדם תפס מקום טוב.

משפחות שלמות הגיעו לתפוס מקום. הן הגיעו מצוידות באוכל, בשתייה ובשמיכות לשבת עליהן.

 

מה הקשר לרשות האוכלוסין וההגירה בשנת 2022?

 

יש קווי דימיון בין התור למענה טלפוני במרשם האוכלוסין וההגירה לבין תפיסת מקום על מדרכה במצעדי יום העצמאות של שנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת.  

כשמתקשרים לרשות ההודעה הראשונה ששומעים זה שזמן ההמתנה הוא מעל לחצי שעה.

ההודעה השנייה מתארת את משבר הפקת דרכונים ישראליים של הרשות, שאינה עומדת בביקוש להם בתקופה זו. 

במשבר הזה אשמה באופן חלקי רשות האוכלוסין. גם חלק גדול מהציבור שותף לאשמה. 

חוסר תכנון הוא סוג של אידאולוגיה אצל ישראלים רבים. לא מעטים מאלה שמציפים את שדה התעופה על שם אותו דוד בן גוריון, שהוזכר קודם, נזכרים ברגע האחרון שהדרכון שלהם כבר לא תקף. 

רבים אינם יודעים, שיש מדינות שכניסה אליהן מותרת רק עם דרכון התקף לפחות לעוד חצי שנה מיום הכניסה למדינה. 

הם מגלים את זה כמה ימים או שבוע שבועיים לפני הנסיעה. אחרי שכבר רכשו חבילת תיור וכרטיסי טיסה. 

כמו שבני הדור שלפני ובני הדור שלי היו צריכים לתפוס מקום על המדרכה במצעד יום העצמאות, היום צריך לתפוס מקום בתור הטלפוני של רשות האוכלוסין וההגירה. 

ההודעה השלישית אומרת בניסוח בוטה שלי: "אל תתקשר אלינו תעשה את מה שאתה צריך באינטרנט". בנוסף, מודיעים לממתין שנשלחה אליו הודעת SMS עם כתובת האינטרנט ואופן הפנייה האינטרנטית.

 

מה חסר?

 

1. החוק מחייב לאפשר ללקוח הממתין שלוש דקות להשאיר את מספר הטלפון שלו ונותן השירות מחויב להתקשר אליו תוך 24 שעות. 

זה לא קורה במרשם האוכלוסין של מדינת ישראל. 

 

2.  לא הכל ניתן לביצוע דרך האינטרנט.

למשל: קבלת תעודת זהות חדשה במקום תעודה שבקרוב יפוג תוקפה.
כבר עסקתי במגבלה זו כמה פעמים בפוסטים אחרים.


3. אלה שאינם יודעים להשתמש באינטרנט.

גם בזה עסקתי בפוסטים קודמים. מדובר בעיקר, אבל לא רק, באזרחים ותיקים


החוויה האישית שלי


הפנייה שלי לרשות האוכלוסין וההגירה נועדה לענות על שני נושאים:

1. הרשות כתבה לי ביולי או באוגוסט, שתוקף תעודת הזהות שלי יפוג בעוד חצי שנה ועלי לחדש אותה.

2. השיפוצים שאני עושה בדירתי מתקרבים לסיומם. לקראת סוף חודש אוקטובר אעבור אליה מהדירה השכורה בה אני גר. צריך לשנות כתובת.

נכון, אפשר לשנות כתובת באמצעות האינטרנט, אבל אי אפשר לעשות את זה באמצעות האינטרנט יותר מפעם אחת בשנה. כבר שיניתי בתחילת חודש ינואר כתובת לדירתי השכורה. 

רציתי להזמין תור לביצוע שתי פעולות אלה לתחילת חודש נובמבר (אחרי הבחירות, שלא יגידו לי שהכתובת בתעודת הזהות שלי שגויה ויקשו עלי להצביע).


כישלון ראשון: הזמנת תור באמצעות האינטרנט

אין לי קושי להזמין תור באמצעות האינטרנט. עשיתי את זה בהצלחה מאות פעמים לעשרות ארגונים שונים. המערכת היחידה שבאמצעותה איני מצליח להזמין תור היא מערכת התורים של מרשם האוכלוסין.יכול להיות שזו בעיה שלי, אבל אני מניח שלא רק שלי. 

ממשק מערכת אינטרנטית להזמנת תורים הוא דבר פשוט, שצריך להיות גם ידידותי למשתמש. זה לא מה שקורה במערכת של מרשם האוכלוסין.


כישלון שני: באמצעות מענה טלפוני

אין צורך לחזור על התיאור בפיסקה "מה הקשר לרשות ההגירה והאוכלוסין בשנת 2022?".

אבל אחרי המתנה של כמה דקות נואשתי וחיפשתי פתרון אחר.

 

הצלחה חלקית: באמצעות מענה טלפוני

החלטתי לפעול בדומה לאותם ממתינים למצעד יום העצמאות, שתפסו מקום בחמש בבוקר.

אני התקשרתי למרשם האוכלוסין בדיוק בשעה שמתחיל השירות הטלפוני.

כל מי שמבין מעט בתורת התורים, וגם מי שיש לו היגיון בריא ואינו מבין בתורה זו, מבין שכשהשרתים אינם מסוגלים לענות על הקיבולת, התור גדל בהדרגה. 

אזרח ישראלי ממוצע, העומד בפקקים עם מכוניתו בשעות הבוקר, חווה זאת אישית: יציאה מאוחרת ברבע שעה לעבודה עלולה לעלות לו בחצי שעה או שעה של המתנה בפקקים.

להפתעתי, קיבלתי בדיוק את אותן הודעות על המתנה של מעל לחצי שעה וכן הלאה. 

החלטתי בכל זאת להמתין על הקו. התברר שהמתמטיקאים, שניסחו את תורת התורים, צדקו. אחרי כעשר דקות ענה לי נציג שירות. 

הבשורה שבישר לי הייתה לא נעימה: אני יכול להזמין תור רק לחודש ינואר. 

יש לזה משמעויות כמו קושי לחדש את תו החניה שלי כתושב שכונת בית הכרם בירושלים.

אבל הוא אמר לי דבר נוסף. יש תורים פנויים ביום שבו התקשרתי בשעה, שעה וחצי הקרובות. 

בלית ברירה קבעתי תור מידי. התארגנתי במהירות ונסעתי ללשכת מרשם אוכלוסין בשכונת הר חומה בירושלים.

 

החלק הטוב של הסיפור

 

הגעתי חמש דקות לפני השעה שבה קבעתי תור. תוך שלוש דקות הגיע תורי. 

הפקידה עשתה עבודה טובה במיוחד. אחרי כחמש דקות של אינטראקציה איתה הסתיים התהליך .

עכשיו אחרי שברשות האוכלוסין וההגירה יודעים, שגם אפשר לעבוד כמו שצריך (הפקידה שטיפלה בי וקרוב לוודאי שגם עובדים אחרים), אולי אפשר לנסות להרחיב את זה גם בנושאי אפליקציית זימון תורים והמענה הטלפוני?

 






 


 


 

 

 

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 2 - התנהלות כלכלית שוטפת

  בחלק הראשון של סדרת הפוסטים הצגתי סוגיות וקשיים בזוגיות בפרק ב' עם דגש על סוגיות כלכליות.  בפוסט זה אתמקד בהתנהלות כלכלית שוטפת, כלומ...