יום חמישי, 10 ביולי 2014

מדוע במוקדם או במאוחר אני עשוי לעזוב את ירושלים?

מחקרים הראו שבמרבית מקרי הגירושים, לגורם הכלכלי משקל רב בהחלטה להתגרש.  
מה הקשר בין זה לעזיבת ירושלים? הקשר הוא שגם בהחלפת מקום מגורים, לשיקול הכלכלי יש משקל גבוה. 

כשאני מסתכל סביבי אני רואה, שרבים מחבריי נוטשים את ירושלים, לרוב לטובת מגורים במרכז הארץ. בפוסט זה אסביר מדוע גם אני צפוי בהסתברות גבוהה לעבור תהליך דומה.

גורמים שעשויים להביא לעזיבת ירושלים

1. מתח בין קבוצות אתניות-דתיות
ירושלים היא מקום ייחודי, מרתק ויפה אבל גם בית גידול לקיצוניות ומלחמות. לא בכדי קיים המושג: סינדרום ירושלים. האם אתם מכירים גם מושגים כמו: סינדרום רעננה, סינדרום תל-אביב או סינדרום ראשון לציון?

ירושלים, כעיר קדושה לשלוש דתות, היא כר התכתשות טבעית בין קיצוניים דתיים יהודים, מוסלמים ונוצרים

2. מתחים לאומיים
כעיר מעורבת שגרים בה יהודים וערבים יש מתחים הבאים לידי ביטוי גם באופן אלים. לפני לא הרבה זמן, היה רצח מחריד בירושלים: הנער הערבי מוחמד אבו-חדיר נרצח באכזריות נוראה על לא עוול בכפו על רקע לאומני. מקרים קיצוניים פחות של פגיעה באנשים על רקע השתייכותם האתנית מתרחשים לא מעט בירושלים. יש יותר מקרים כאלה בירושלים מאשר במקומות אחרים: גם סכסוך לאומי, גם סכסוך דתי וגם אוכלוסייה השייכת ליריב האתני.

3. התחרדות
התפיסה של זרמים מסוימים ביהדות החרדית, לפיה כולם צריכים להתנהג על פי אמונתם, פוגעת במרקם החיים היומיומי. גם היא מלווה לפעמים בהתפרצויות אלימות ובהגבלת אורחות החיים של אלה שאינם חרדים. 

ההתחרדות מתחברת גם לפן הכלכלי. צרפו את הגורמים הבאים: 
א. אחוז נמוך של גברים חרדים עובדים
ב. ההשפעה הפוליטית של החרדים בירושלים 
ג. מספר ילדים ממוצע גדול באוכלוסייה החרדית

ותבינו מדוע הארנונה בירושלים היא לפחות בין הגבוהות בארץ, אם לא הגבוהה שבהן. החיסכון הכספי למשפחה שגרה ביישוב אחר מגיע לאלפי שקלים בשנה


4.מחירי הדירות
מחירי הדירות בירושלים הם בין היקרים בארץ. הן בקנייה והן בהשכרה.

הגורם שהוא הגורם העיקרי לעזיבה
כפי שכבר ציינתי בפתיח, הגורם העיקרי הוא גורם כלכלי. הוא שונה מהגורמים שציינתי לעיל.

מאז הולדתי ועד היום אני גר בירושלים. בעבר כבר שקלתי (ביחד עם משפחתי) לעזוב למרכז הארץ עקב עבודה מתמשכת במרכז הארץ. קראו ב-Ynet את המאמר: מדוע כדאי לכם לחפש עבודה שקרובה לבית? ותבינו מדוע שנים ארוכות קנאתי באנשים ההולכים ברגל למקום עבודתם הסמוך למגוריהם, בעוד אני "מבלה" שעות ארוכות במשך שנים רבות בכבישי ישראל.

הגורם העיקרי לעזיבה הוא עבודה. הקרבה למקום העבודה או ליתר דיוק זמן הנסיעה מהבית לעבודה, מהווה שיקול חשוב בבחירת מקום העבודה. 

היצע העבודה במרכז גדול בהרבה מאשר היצע העבודה בירושלים. התחבורה הציבורית בישראל אינה מפותחת. התוצאה: זמן ארוך להגעה מירושלים למקום עבודה במרכז.

כשהילדים גדלים ומתחילים לעבוד הם מוצאים לרוב מקום עבודה במרכז הארץ.
הם עוברים לגור במרכז הארץ.
המכרים והחברים שלי, שפרשו כבר ממקום עבודתם, הולכים בעקבות הילדים (והנכדים) ועוברים למרכז. 

ההסתברות שזה יקרה גם לי במוקדם או במאוחר גבוהה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...