יום שני, 23 במרץ 2020

מי צריך לחבוש מסכות פנים בזמן קורונה?

כמעט כל מי שאני רואה כשאני מסתובב מחוץ לביתי, במסגרת דרישות החוק שנקבעו על ידי  משרד הבריאות ורשויות אחרות, חובש מסכת פנים. בחנויות שונות מציעים מסכות פנים במחירים של כמה עשרות שקלים. 
שאלתי את עצמי את השאלה: האם המסכות האלה אכן מגנות על אלו החובשים אותן מפני קורונה?
שימו לב: תחום הדיון שלי אינו כולל את המסכות האיכותיות המומלצות לרופאים מסוג N95. הוא אינו כולל את מסכות האב"כ עם המפוח של משרד הביטחון, שלדבריהם יש להם תו תקן אמריקאי ומשתמשים בהן  

גילוי נאות


כמעט ואין לי ניסיון וידע בהקשר של מסכות. לפני מלחמת המפרץ הראשונה, כמעט לפני 30 שנה, הייתי שותף כמילואימניק בניסוי של פיקוד העורף לחלוקת מסכות אב"כ. ניסינו לבחון שאלות פסיכולוגיות הקשורות בשאלה: האם לחלק מסכות לבתים מראש או רק בזמן חירום?
לקראת הניסוי לימדו אותי קצת על המסכות שהיו אז.

מה אומרים במכון דוידסון של מכון ויצמן למדע?


קראו את המאמר בקישור הבא: האם מסכות פנים מגנות מפני הפצת מחלות? 

הנקודות העיקריות במאמר:

1. מחוללי המחלה נישאים באוויר באמצעות הדבקה טיפתית. הטיפות הנפלטות מהחולה ופוגעות ברקמות מסוימות של אדם בריא עלולות להדביק אותו.

2. דרך נוספת היא מגע עם משטחים שעליהם נחתו הטיפות שפלט החולה.

3. גם המסכות האיכותיות אינן יעילות ב-100%. 

4. ארגון הבריאות העולמי אינו ממליץ על שימוש במסכות.

5. למרות זאת כותבי המאמר חושבים שמסכה מגנה במידה חלקית. כמובן בשילוב עם אמצעים לשמירת היגיינה אישית.

בעלי ניסיון במסכות


את ירח הדבש שלנו בילינו אשתי ואני ביפן לפני יותר מ-30 שנים. אז ראינו לראשונה בחיינו, אנשים ההולכים במרחב הציבורי כשהם חובשים מסכות באזור הפה. היפנים חובשים מסכות פנים עד היום להגנה מפני הידבקות במחלות קשות הרבה פחות מקורונה.

אלה שהלכו עם מסכות היו החולים או המצוננים במטרה לא להדביק אחרים.

יתר היפנים לא חבשו מסכות.

מה אמר ארגון הבריאות העולמי?


לאחר שפעת החזירים בשנים 2009-2010 נטען שמסכות לא ממש יעילות כשאדם בריא חובש אותן. לעומת זאת הן יעילות כאשר מי שחולה חובש אותן. 

ההיגיון של חבישת מסיכות על ידי חולים, נשאים או חשודים כחולים ברור: הטיפות ייפלטו לתוך המסכה ולא על אדם אחר או משטח סמוך.

שאלה למומחים


אשמח אם מומחים יעמידו אותי על טעותי או יאשרו חלק ממה שכתבתי.

אם אני צודק, אז נדרשת הקפדה יתרה על חבישת מסכות פנים על ידי חולים.

לגבי האחרים: האם אנחנו חשודים כחולים? האם חובשים מסכות מבחינת אם לא יועיל לא יזיק או אולי יש כאלה שעושים עלינו קופה?





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...