יום שישי, 6 במרץ 2020

בורסה, קורונה וניהול סיכונים


כותרת פוסט קודם כוללת את הביטוי "הכל סיכונים". משמעות הביטוי היא שסיכונים קיימים כמעט בכל הקשר: הקשר אישי, הקשר תחבורתי של חציית כביש, הקשר כלכלת המשפחה, הקשרים של חברות וארגונים, הקשרים מדיניים וכל הקשר אחר שאני יכול להעלות על דעתי. 
מחלת הקורונה אינה יוצאת מהכלל. גם על הנגיף הזה צריך להתייחס מזווית של ניהול סיכונים. 

התהליך של ניהול סיכונים


בפוסט קודם תיארתי את התהליך הבסיסי של ניהול סיכונים. גישה נכונה להתייחסות לסיכונים שבנגיף הקורונה מחייבת שימוש בתהליך בסיסי זה. 
יש לזהות סיכונים, יש לנתח סיכונים ואז להעריך את מידת הסיכון. ההערכה (Risk Evaluation) צריכה להתבסס על השלבים הקודמים ולאפשר החלטה: האם וכיצד לטפל בסיכונים? 

כמובן, שלא בכל הסיכונים מטפלים. יהיו מקרים בהם העלות של הטיפול בסיכון גדולה מהתועלת שבטיפול. 
יהיו מקרים בהם כדאי לטפל באופן חלקי בסיכונים ולהשאיר חלק מהסיכון באופן מודע

כמובן שעשויים להיות אמצעים שונים לטיפול באותו סיכון. עשויים להיות הבדלים ביניהם בהיבטים של קלות מימוש הטיפול, עלות הטיפול ואפקטיביות הטיפול. 

מימוש תהליך של ניהול סיכונים הוא שיטתי ורציונלי, ככל שניתן. הוא אינו רגשי.

השקעה בבורסה


בהשקעה בבורסה יש סיכונים ויש סיכויים. הסיכונים מתייחסים להפסד. הסיכויים מתייחסים לרווח. 
גם משקיעים בבורסה צריכים לנהל את הסיכונים שלהם. ניירות ערך עולים ויורדים. מי שקונה כשהם בשער נמוך ומוכר בשער גבוה עשוי להרוויח יותר.
מי שמוכר בשער נמוך וקונה בשער גבוה עלול להפסיד. 
לא קל להעריך האם ומתי ירידה או עליה תימשך או תשנה כיוון.

הבעיה של חלק מהמשקיעים, בעיקר הפחות מקצועיים, היא שהם פועלים רגשית. כשיש ירידות הם מפחדים להפסיד או נכנסים לפניקה. הם מוכרים דווקא בירידות. 
המכירות הללו עלולות לגרום לירידות נוספות ולפחדים נוספים. 

האופן בו מנסים להתמודד עם הקורונה


כשאני רואה את האופן בו מנסים להתמודד עם הקורונה בחלק מהמדינות ובמיוחד בישראל, אני שואל את עצמי את השאלה: האם מדובר בהתנהלות רציונלית של ניהול סיכונים, המביא בחשבון את כל ההיבטים ומבוסס על עלות/תועלת או שמדובר בתהליך רגשי המבוסס על פחד בדומה לחלק מהמשקיעים בבורסה?

קישור לנתונים עדכניים ליום כתיבת הפוסט שמציג מכון דוידסון, הפועל כחלק ממכון וייצמן, עשוי להסביר לקוראים מדוע להערכתי ההתמודדות דומה יותר להתנהלות משקיעים אמוציונליים בבורסה מאשר להתמודדות של מנהלי סיכונים מקצועיים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...