יום חמישי, 17 בספטמבר 2020

משבר כלכלי אישי: הכנסות משלימות



בפוסט הקודם בסדרה עסקתי בשאלה: האם תמיד תעסקו באותו תחום עיסוק? המלצתי להביא בחשבון את האפשרות שתאלצו או אולי אפילו תרצו להחליף תחומי עיסוק במהלך שנות עבודתכם בעתיד. 


נירית כהן עבדה במשרה בכירה בתחום ניהול כוח אדם באינטל. היום היא עצמאית וגם כותבת על שוק העבודה. אני מצרף קישור למאמר שפרסמה בעיתון גלובס: רכב חברה אאוט שירותי בריאות אין: איך יראה סל ההטבות לעובדים בעתיד? 

הכתבה מתייחסת לשינוי המהותי בדפוסי העבודה בעקבות משבר הקורונה. השינוי המהותי בדפוסי העבודה צריך להשפיע על סל ההטבות לעובדים, למשל: אין טעם לתת רכב חברה לעובדים העובדים מהבית. יש מקום לתת ציוד שיקל על עבודתם מהבית. 

הכותרת של אחד מתחומי ההטבות שהיא מדברת עליהם היא: "ביטחון פיננסי ותעסוקתי" הכותרת הזאת מתייחסת לניהול מאזן ההכנסות וההוצאות כשהוודאות התעסוקתית נמוכה יותר. היא מתייחסת באופן עקיף גם לנושא של חוסר הביטחון התעסוקתי, בו עסקתי בפוסט הקודם. 

היא מתייחסת גם לצורך בהגדלת החיסכון ובאופן מפתיע מתייחסת גם ל: "לבזר ואפילו לייצר מקורות פרנסה נוספים, אקטיביים ופסיביים. בהקשר הרחב יותר". 

זהו בדיוק הנושא אליו התכוונתי להתייחס בפוסט זה. ההתייחסות שלי היא דרך הפרספקטיבה האישית שלי ורק לאחר מכן הצגת המשמעויות מזווית הראייה של הקוראים.


בתקופה של מיעוט הכנסות


כפי שכתבתי בפוסט קודם, כעצמאי היו לי תנודות גדולות בגובה ההכנסות.  בתקופות שמרוויחים פחות יש בדרך כלל גם יותר זמן פנוי לעשות עבודות אחרות. פרט להוספת תחומי עבודה נוספים, כפי שכתבה נירית כהן וכפי שכתבתי בפוסט הקודם, יש דרך נוספת: לבצע עבודות נקודתיות, לא בהכרח בתחום המקצועי שלכם

במקום לא להרוויח בכלל מעבודה אפשר להרוויח מעט ואולי ליצור הזדמנויות להכנסה בעתיד. 


כמה יוזמות שלי להגדיל את ההכנסה


אתרי ייעוץ מקצועי 


מנעד האתרים מסוג זה גדול. החל מאתרי של חברות ייעוץ מקצועיות העובדות עם יועצים פרילנסרים וכלה בייעוץ לאנשים פרטיים.

ייעוץ לחברות 

חברות כאלה הפנו אלי חברות שהיו זקוקות לייעוץ. סכומי התשלום לשיחה של כשעה או שעה וחצי הם גבוהים.
יעצתי באתרים כאלה לארגונים שרצו לקבל החלטות אסטרטגיות בתחומים כמו:
Cloud Computingחברות כרטיסי אשראי וכיו"ב. לפעמים שיחה עם אדם מנוסה עשויה לחסוך לחברות סכומי עתק שיוציאו על מימוש אסטרטגיה שאחרים כבר נכשלו בה והם לא יודעים על כך. לפעמים שיחה כזו עשויה לצמצם את רשימת הפתרונות הנבחנים ל-Short Lsit קצר וראוי.
השכר לשעה היה גבוה. מספר השעות היה נמוך מאוד.

ייעוץ לאנשים פרטיים

מדובר בעיקר בחברת Kasamba שנרכשה בשלב מאוחר יותר על ידי חברת Live person. נתתי ייעוצים במגוון רחב של תחומים. בעיקר בתקופות שכמעט ולא הייתה לי עבודה. 

כמובן שנתתי ייעוצים בתחומי המחשוב. בלעדי הייעוץ שלי סטודנט עשיר מנסיכויות המפרץ או אולי ערב הסעודית היה מתקשה לסיים תואר ראשון בלימודיו באוניברסיטה בארצות הברית. הבעיה שלו הייתה שהוא היה חייב לסיים קורס במערכות הפעלה של מחשבים ולא היו לו כישורים לזה. 
היו גם סטודנטים בחו"ל שנעזרו בי בנושאים כמו SOA ו-Cloud Computing ERP.
הייעוץ הביזרי ביותר היה לאמריקאי שקנה מדפסת חדשה שלא עבדה. הצעתי לו לחבר אותה לחשמל, לפנות לחנות כי יש אחריות ולבדוק איתם האם צריך להחליף כבל? 

נתתי ייעוצים גם בסטטיסטיקה על אף שעברו כמה עשרות שנים מאז שסיימתי לימודי תואר ראשון בסטטיסטיקה וברוב הנושאים שלמדתי לא נגעתי. נזקקתי להרבה זמן על מנת לשחזר את הידע בעזרת ספרים. זמן היה לי כאמור בתקופות שעבדתי מעט.
 

הרצאות


הרציתי הרצאות העשרה במגוון רחב של תחומים
גם היום שאני מקבל גמלת פנסיה ראויה אני מוסיף נושאים חדשים להרצאות מקצועיות והרצאות העשרה שאני מעביר או מעוניין להעביר.


בלוגים


יש שתי דרכים להגדיל את ההכנסות מבלוגים: באמצעים ישירים ובאמצעים עקיפים.
האמצעים הישירים הם מפרסומות ומהזמנת מוצרים של אנשים שקוראים עליהם באתר. האמצעים העקיפים הם החשיפה ללקוחות פוטנציאליים.

נכון להיום אני כותב ארבעה בלוגים:
 
הוותיק והפחות פעיל היום. עוסק במחשבים ובטכנולוגיית המידע.

על כלכלת המשפחה.

על משחק הברידג'.

הבלוג החדש שלי העוסק בניהול סיכונים ובנושא האקטואלי בעידן הקורונה והמשבר הכלכלי העוסק בניהול סיכונים ובניהול משברים

את הדרך הישירה ניסיתי באמצעים שונים על פי ספר חינמי של בלוגר אמריקאי, המתפרנס מעבודתו כבלוגר. 
מהר מאוד גיליתי שבבלוגים בעברית זה כמעט בלתי אפשרי להרוויח סכומים גדולים. הסיבה: גודל קהל הקוראים מוגבל. 
הבלוג היחיד שלי באנגלית הוא SOA Filling the Gaps. כאמור לעיל, זהו גם הבלוג הפחות פעיל ולכן קשה להשיג באמצעותו הכנסות. 
נותרתי רק עם פרסומות של חברת Google. אפשר להרוויח. עם מספר הקוראים לבלוגים שלי אפשר להרוויח אבל רק בסדר גודל של מאות שקלים לשנה. בעידן הקורונה אני מלמד באמצעות זום. המשמעות היא שיש שיעורים מוקלטים בסרטוני וידאו. אותם אני מעלה לערוץ שלי ב-YouTube. בעתיד אוכל קבל הכנסות נמוכות נוספות מפרסומות ב-YouTube. כרגע אינני עומד ברף המינימלי של מספר גישות לערוץ.

הדרך העקיפה כנראה מביאה יותר הכנסות, על אף שזה אינו מדיד באופן ישיר.
לפעמים מי שמגיע לייעוץ אומר שהוא הגיע דרך הבלוג. ברוב המקרים אינך יודע האם הנוכחות האינטרנטית שלי היא זו שגרמה לו להגיע דווקא אלי?

לך תדע אם נבחרתי לבצע ייעוץ במחשבים ולא מתחרה בגלל פוסט מעמיק שכתבתי על נושא הייעוץ. האדם שהיה צריך להחליט מי יבצע אותו קרא את הפוסט ושאל אותי שאלות עליו. האם הייתי מקבל את אותו הייעוץ גם ללא הפוסט? 

כתיבה אחרת


אני כותב גם ללא תשלום במקומות מסוימים. בעיקר באינטרנט. 
האם הכתיבה הזו מביאה אלי נועצים ותלמידים? לא אתפלא אם התשובה לשאלה הזו היא חיובית.
כתבתי בעבר הרחוק מאמרים מקצועיים בתחום המחשבים, חלקם ללא תשלום כלשהו. כתבתי אותם באתרי אינטרנט ובעיתונים מקצועיים.
אני כותב על ברידג' באתר JOKOPOST. כתבתי מאמרים בירחון של ההתאגדות הישראלית לברידג' ואני כתבתי וממשיך לכתוב ערכים בויקיפדיה העברית ולהשלים ולהרחיב ערכים שכתבו אחרים.

סקרים


אפשר להשתתף בסקרים תמורת תשלום נמוך מאוד. גם סכומים קטנים חשובים למי שחסר לו כסף. גם סכומים קטנים מצטברים לאורך זמן. היו תקופות שהשתתפתי בסקרים. 


המשמעות לגבי קוראים העובדים כעצמאים


התנודות הגדולות בהכנסות חלק מהעצמאים, הופכות גם הכנסות נמוכות ושוליות מתחומי עיסוק אחרים לבעלות משמעות.  
לא בטוח שהיוזמות שלי להגדלת ההכנסות מתאימות לכל קורא אבל כדאי לחשוב על דרכים להגדלת ההכנסות כעצמאים. 

יש כאלה שיודעים לבצע תיקונים טכניים קטנים. יש כאלה שיודעים לבשל או לאפות. יש המצטיינים בעריכה או בעריכת סרטים. 
יש היודעים לספר סיפורים אישיים. לאחרים יש יכולת וידע בגישור בין אנשים. אחרים יכולים לתת שיעורי עזר לתלמידים. יש המצטיינים בספורט ויכולים להדריך אחרים.
יש המצטיינים בציור או במוזיקה. יש היכולים לעשות עבודות פסיפס או תכשיטים.

אלו הן רק כמה דוגמאות שחשבתי עליהן. כשאני יושב עם משפחות ויחידים הזקוקים להשלמת הכנסתם העיקרית בהכנסה נוספת עולים לא פעם רעיונות נוספים. 
אפשר גם לשבת ולחשוב לבד או ביחד עם חברים או בני משפחה. לא תמיד זה מצליח אבל אפשר לנסות.

לרוב לא מדובר בתוספת הכנסה קבועה או גדולה אבל בואו לא נזלזל גם בתוספת הכנסה קטנה לכאלה שנמצאים על הקצה או מתקשים לחסוך.

קישורים לפוסטים קודמים בסדרה


פוסט זה הוא האחרון בסדרת הפוסטים שמטרתם לסייע לאנשים ומשפחות הנמצאים בימים אלה במשבר כלכלי.
אולי הניסיון האישי שלי במצב כזה יעזור להם להתנהל טוב יותר.  אולי הייחוס של הניסיון הזה למצבים דומים במידה כזו או אחרת יעזור. 








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...