יום שבת, 21 במרץ 2020

קורונה: כיצד להתנהל כלכלית?


בפוסט הקודם עסקתי בניהול סיכוני קורונה באמצעות טכניקה של Scenario Analysis. בהמשך לפוסט הנ"ל אנסה לתת כמה הנחיות כלכליות בסיסיות בעת קורונה.
בפוסט הקודם הצגתי מספר תסריטים אפשריים (בהחלט עשויים להיות גם תסריטים רבים נוספים). אין לנו עדיין דרך לדעת איזה מהם יתרחש ולכן גם בהקשר הכלכלי צריך להביא בחשבון שכל אחד מהם עשוי או עלול להתרחש.


המכנה המשותף לכל התסריטים 


1. צפויים לפחות כמה חודשים במצב של התמודדות עם הקורונה. 


2. צפויות הגבלות על אזרחים במדינות שונות. 

3. לשיתוק הכלכלי בארץ ובחו"ל יהיו השלכות כלכליות לא טובות על כלכלת המשפחה של רוב האזרחים בארץ (וגם בארצות אחרות). מדובר בהשלכות במהלך מגפת הקורונה ובהשלכות אחרי תום המגפה.

צפו לדברים הבאים:

א. פחות מקומות עבודה.

ב. יותר מיסים.

ג. הגדלת תשלומים של אזרחים עבור שירותים.

ד. צמצום שרותים ומוצרים זמינים.

במסגרת ההנחות הסבירות לעיל נסו לנהל באופן מיטבי את כלכלת המשפחה שלכם (כולל כלכלת יחידים ללא משפחה).

4. בגלל הגרעון התקציבי הגדול בישראל עוד לפני הקורונה, העריכו מרבית הכלכלנים שלא יהיה מנוס מהעלאת מיסים. בין המיסים שהייתה צפויה בהם העלאה: מס הכנסה, מס ערך מוסף ומס רכישה על דירות. 
מגיפת הקורונה מגדילה את ההסתברות להעלאה גדולה יותר במיסים. אולי במקום העלאה ב-1% העלאה ב-2% או אולי ב-3%. כמובן ששיעור ההעלאה יהיה תלוי גם בתסריט הקורונה שיתממש. ככל שהתסריט שיתרחש יהיה פסימי יותר, כך יהיה צורך בהעלאה גדולה יותר של שיעור המיסים.

הכנסות מעבודה


אם שפר עליכם גורלכם ואתם שכירים שממשיכים לעבוד כרגיל ללא שינוי, ייתכן שאינכם צריכים לנסות להגדיל את ההכנסות שלכם. יש גם עצמאים ששומרים על גובה ההכנסות שלהם או אפילו מגדילים אותן אבל הם חריגים. 

כל האחרים, צריכים לחפש דרכים יצירתיות המתאימות למצב הנוכחי על מנת לנסות להקטין את היקף הירידה בהכנסתם או את היקף הירידה העתידית בהכנסתם.  


עובדים שפוטרו

עליהם לחפש עבודה חדשה קבועה ובמקביל לחפש עבודות מזדמנות לתקופה קצרה ו/או מתמשכת. 
על פי סעיף 3ג בפסקה "המכנה המשותף לכל התסריטים" לעיל, עובדים לא מעטים מבין המפוטרים יתקשו למצוא עבודה גם לאחר הקורונה. 


עובדים שהוצאו לחל"ת

עובדים אלה מכירים יותר טוב ממני את מקום עבודתם או מקום עבודתם לשעבר. הם צריכים לבחון באופן לוגי, ללא רגש, את השאלה: האם מקום העבודה יחזיר אותם לעבוד לאחר החל"ת? 
גם בהנחה שמנהלי הארגון בו אתם עובדים הם אנשים הגונים ומחויבים לעובדים. גם בהנחה שהם מרוצים מעבודתכם ואתם מרוצים מעבודתכם, ייתכן שלא תהיה להם ברירה ולא יחזרו להעסיק אתכם אחרי החל"ת, משום שלא יוכל לעשות זאת בנסיבות הכלכליות הקשות אחרי הקורונה.

אם לדעתכם יש הסתברות גבוהה לכך או לדעתכם תקופת החל"ת הלא מוגבלת צפויה להיות ארוכה (תסריט פסימי על פי טכניקת ניהול הסיכונים, שהוצגה פוסט הקודם), התייחסו לעצמכם כעובדים שפוטרו.  

גם אם אתם מעריכים שבהסתברות גבוהה תחזרו לעבודתכם הקודמת, חפשו עבודות זמניות. 


עצמאים


הקטנת הפעילות במשק והמגבלות עלולות להקטין את ההכנסות של עצמאים. 
גם המשבר שאחרי הקורונה עלול לפגוע בהם. 
נדרשת גישה פתוחה ויצירתית על מנת להמשיך לייצר הכנסות. בין השאר, נדרשת חשיבה על אפשרויות כגון:

1. פעילות מקוונת מרוחקת המביאה הכנסות.
במקומות שזה ניתן, העתקה של מודל של מפגש אישי למודל וירטואלי עם ריחוק פיזי מהלקוחות. 

2. הגמשת תחומי העיסוק וכניסה לנישות אחרות.


הקטנת הוצאות


הקטנת הוצאות לא חיוניות מומלצת גם במצבים רגילים לצורך יצירת מאזן הכנסות-הוצאות חיובי או הגדלת חיסכון כשיש מאזן הכנסות-הוצאות חיובי.

כאשר ברור שצפוי גם אחרי הקורונה משבר כלכלי הזמן הנכון להתחיל להקטין הוצאות הוא אתמול או לכל המאוחר היום

אין רע בלי טוב. ההסתגרות בבית מקלה על הקטנת הוצאות, למשל: 
פחות הוצאות על נסיעות בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי, פחות בילויים בבתי קפה, מסעדות, בתי קולנוע, תיאטרון וקונצרטים. פחות הוצאות על פעילויות פנאי אחרות. פחות הוצאות על פעילויות לילדים, פחות קניות בקניונים למיניהם וכיו"ב.
זוהי הזדמנות לשיפור ההתנהלות בהיבט ההוצאות. זוהי גם הזדמנות ללמוד הרגלים של חיסכון בהוצאות בעזרת כלים מקוונים, למשל: הזמנות מקוונות ממרכולים והזמנות אוכל במסעדות במקום לשבת לאכול במסעדות. 


מיצוי זכויות


בימים כתיקונם רבים אינם מנצלים את הזכויות המגיעות להם, למשל מענק עבודה. בגלל משבר הקורונה נוספו זכויות מיוחדות שחשוב לדעת שהן קיימות. ההמלצה שלי היא ללא לנצל אותן אוטומטית, אלא לבדוק האם הן כדאיות בהקשר הספציפי שלו? 

כך למשל, ספק האם כדאי לנצל את האפשרות לדחיית משכנתא. כדאיותה תלויה בנתונים ספציפיים לכל משפחה. 
לעומת, קרוב לודאי שלמי שהוצא לחל"ת ללא הגבלת זמן כדאי, ברוב המקרים, לקבל דמי אבטלה. 


חשוב לזכור



העולם שאחרי הקורונה עשוי להיות עולם שונה מהעולם שלפני הקורונה. זה עשוי להשפיע על עבודתכם העתידית. כך למשל, סביר להניח שהיקף העבודה מהבית יעלה.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...