יום חמישי, 1 באוגוסט 2013

האם מדינות העולם השלישי דומות זו לזו? השוואה בין בהוטן ומדגסקר


האם מדינות העולם השלישי  דומות זו לזו? לאחר ביקורים בבהוטן ובמדגסקר, אנסה לעשות השוואה בין שתי המדינות ולראות  מה דומה ומה שונה ביניהן. מהקריאה ניתן יהיה לראות, שלא כל מדינות העולם השלישי דומות זו לזו, ורב המבחין מהדומה.

הדמיון
מרבית האוכלוסייה עוסקת בחקלאות 
כ 80% מתושבי מדגסקר וכ 90% מתושבי בהוטן הם חקלאים.

ההכנסה הממוצעת לנפש נמוכה
בדרך כלל עיסוק של אחוז גבוה מהאוכלוסייה בחקלאות הוא אינדיקטור להכנסה ממוצעת נמוכה לנפש. המשמעות היא שמעט אנשים עוסקים בתעשייה, במסחר, בתיירות ובענפים אחרים העשויים להביא הכנסות גבוהות יותר. 
בדרך כלל עיסוק של אחוז גבוה מהאוכלוסייה הוא אינדיקטור לחקלאות מפותחת פחות, כשהשימוש במכשור ובטכנולוגיה מוגבל.

חינוך חינם  
בשתי המדינות, ניתן חינוך חינם. בבהוטן הוא ניתן  למספר שנים גדול יותר. אין הכוונה לחינם נוסח ישראל, עם תשלומי הורים.

חינוך בשפה אירופית נפוצה
בבהוטן לומדים מכיתות נמוכות באנגלית. גם ספרי הלימוד הם באנגלית. 
במדגסקר לומדים בצרפתית. זוהי גם שפה רשמית במדינה,

תשתיות לא מפותחות
בשתי המדינות מערכות כבישים צרים וקשים לנסיעה. לא אחת הם אינם סלולים היטב. 
בשתי המדינות לא בכל מקום ובכל שעה יש חשמל.

שפע מים
בשתי המדינות יש הרבה מים. באזור הנחשב כמדברי של מדגסקר, יורדים כ 600 מ"מ גשם בשנה. תושבי הנגב בישראל ובוודאי תושבי מדבריות בעולם, היו שמחים לקבל כמות משקעים שנתית כזו.


השוני
לא כל מה שנראה לכאורה דומה באמת דומה.

רמת השחיתות
הפוסט שכתבתי על בהוטן: כלכלת המשפחה בבהוטן: ללא שחיתות, מציג את אחד המפתחות המרכזיים לשוני בין בהוטן למדגסקר. בבהוטן אין שלטון מושחת. משפחת המלוכה, מנסה לדאוג לעם וחיה בצניעות.
לדאוג לעם, פירושו שלכל אחד מבני משפחת המלוכה, יש פרויקט הקרוב לליבו שהוא מנסה לקדם. לדאוג לעם פירושו, לחיות באורח חיים צנוע.

המקומיים במדגסקר, אינם מדברים בהערצה על הנשיא המקומי. הם מזכירים את זה, שאינו נותן לחותנו (שהיה הנשיא הקודם) להיכנס למדינה. הנשיא הקודם, שמתגורר בלית ברירה בדרום אפריקה, ניסה להגיע לאי בדרך הים. לספינה בה הגיע לא הרשו להוריד אותו בחוף.

הדחיות החוזרות והנשנות במועד הבחירות, הפכו כבר לבדיחה מקומית. (בשונה מבהוטן, בה המלך הקודם יזם מרצונו הטוב בחירות דמוקרטיות וויתר על סמכויות לטובת הממשלה הנבחרת).

גם על הנשיא הקודם של מדגסקר, אין דעות טובות במיוחד. אחד המקומיים אמר לי, שהנשיא דאג לתשלום נמוך למגדלי הוניל, שיוצא למדינות אחרות. חלק מהפער במחיר לקח לכיסו הפרטי.  

ביטוח בריאות ופנסיוני 
בבהוטן, תושב לא ירעב. אם הגיע לגיל פנסיה ואין לו משפחה שתפרנס אותו או דרך להתפרנס בכוחות עצמו. הוא ילך להתגורר במנזר. ידאגו לו שם לאוכל ולינה, תמורת פעילות דתית מינימלית, כגון: מלמול תפילות או מעט עבודה פשוטה במנזר. 
ביטוח בריאות הוא חינם. זה כולל אשפוז חינם בבית חולים והטסה חינם לבית חולים בהודו, במקרה שבבתי החולים המקומיים אין מכשור רפואי מתאים (רמת הרופאים טובה. הם למדו רפואה במערב או בהודו).

במדגסקר, אם אינך עובד מדינה או עובד בכיר במספר מצומצם של חברות גדולות, זו בעיה שלך. נפצעת? חלית? תתמודד לבד.  

אקלים
בשני המקומות טיילתי בעונה נוחה. בעונת החורף בבהוטן בהרי ההימלאיה, תנאי מזג האוויר, קשים במיוחד (קר ומצטברות כמויות גדולות של שלג). כתוצאה מכך אי אפשר לקיים לימודים בבתי הספר ופעילויות יומיומיות אחרות.  

במדגסקר, יש אזורים עם מונסונים בעונה הגשומה, אבל באופן בסיסי מדובר במזג אוויר נוח.

בבהוטן, אינך יכול להסתפק בבניית בקתת עץ, כפי שעושים במדגסקר.
אינך יכול לישון מחוץ לבקתה, כפי שעושים במדגסקר. אם תעשה דבר כזה, בחורף תסיים את חייך.

הדמיון בין המדינות בתשתיות תחבורה רעועות, שצוין בסעיף הקודם, נובע מסיבות שונות.
במדגסקר, אף אחד לא ממש תיקן כבישים מאז שהצרפתים נתנו למדינה עצמאות ב 1960.
בבהוטן, ניתן לראות במקומות רבים בעונה החמה, פועלים הודיים העובדים באינטנסיביות על תיקון ושיפור כבישים.
הסיבה העיקרית לתשתיות הלא-טובות הם החורפים הקשים בהם נהרסים הכבישים. הסיבה השנייה היא טופוגרפיה מאד הררית, המקשה על סלילת כבישים. 

לא רק בבהוטן, נהרסים כבישים בגלל מזג אוויר חורפי קשה: גם באיסלנד ובנורווגיה בהן ביקרתי. גם שם, כמו בבהוטן מתקנים כבישים. גם באיסלנד חלק מהכבישים גרועים בגלל מזג אוויר ותנאים טופוגרפיים. הבהוטנים, עושים את מה שביכולתם בשביל לטפל בבעיה. 
אי אפשר לצפות מהם שיפתרו חלק מהבעיה באמצעות כריית מנהרות ארוכות, כפי שעושים הנורווגים.

תרבות
בבהוטן יש תרבות ייחודית. המדינה מנסה לשמר אותה. התל"ג נמוך אבל הם המציאו מושג מתחרה אל"ג. האום אימץ מדד זה ומודד אותו גם במדינות אחרות.
בהוטן אינה במקום הראשון במדד האושר הלאומי הגולמי (אל"ג) אבל אושר האזרחים מספיק חשוב בשביל להחזיק משרד ממשלתי המטפל בנושא ומספיק חשוב בשביל לעשות סקרים המודדים אותו.

במדגסקר, יש אוסף השפעות תרבותיות שמקורן במדינות מהן הגיעו תושבי האי. גם תרבות צרפת, ששלטה באי, ותרבויות אחרות השפיעו.

שכנים
מדגסקר היא אי. אין גבול יבשתי עם שכנים מאיימים.
לבהוטן שבה רק מאות אלפי תושבים, שתי שכנות בלבד: סין והודו.
לתפיסתם של הבוטנים, שתי המדינות עם האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם מאיימות עליה: סין בהשתלטות עוינת כוחנית, כפי שעשתה בטיבט השכנה והודו בהשתלטות רכה וידידותית, כפי שקרה לכל הממלכות והנסיכויות הקטנות האחרות בהימלאיה.
האיום, מחזק ומחדד. הוא עוזר לשמר תרבות ייחודית ועוזר להתנהל טוב יותר.

שמירה על הטבע
בבהוטן שמירה על הטבע, היא ערך. כך למשל, החוק אוסר על עקירת עצים. לעקירת עצים צריך לקבל אישור. אישור ניתן לרוב רק לצורך בנית בית בשיטת הבניה המסורתית הייחודית, שבה נבנים על פי חוק כל הבתים.

במדגסקר פגעו בחי ובצומח הייחודי באמצעות עקירת יערות. היום יש מודעות גדולה יותר לשימור, אבל כשצריך לחמם (מטבח, תעשייה, בית) עוקרים עצים. בהרבה מקומות, ניתן לראות גזרי עצים חתוכים ומסודרים שנכרתו על מנת לשמש, כחומר בעירה. 


פוסטים על בהוטן

כלכלת המשפחה בבהוטן: רקע


פוסטים על מדגסקר

כלכלת המשפחה במדגסקר: עוני ופוטנציאל

מדגסקר: ללא תשתיות ללא תכנון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...