יום רביעי, 24 בפברואר 2016

דואר ישראל עם קצת חזון


בשני הפוסטים שכתבתי על דואר ישראל: שגריר ישראל בדואר ישראל ולהתעלל בגוויות או מדוע אני כותב על דואר ישראל? מתחתי ביקורת חריפה על ההנהלות של הדואר.

לא פלא שעשיתי זאת כשבאופן שיטתי לא קיבלתי שירות בסיסי ראוי מהחברה ובעבר הרשות הזו.
אין מדובר במשהו אישי או חוסר מזל רבים מאזרחי ישראל חוו חוויות דומות לחוויות שלי, משום שבאמת ההתנהלות של דואר ישראל גרועה במיוחד.

בפוסט זה אציג דווקא תסריט שבינתיים לא התממש שבו היה מנהל את החברה אדם בעל חזון ויכולת ניהולית ראויה.

נניח לרגע, שאת הכסף שהושקע בפרויקט הרחבת המיקוד מחמש ספרות לשבע ספרות (בסין מסתדרים עם מיקוד של חמש ספרות), היו בוחרים להשקיע בקו עסקים שיש לו פוטנציאל עסקי גדול.

לא רק Fintech גם קניות באינטרנט
בפוסט קודם מה תעשה כשתהיה גדול: בנקאי או איש Fintech? הסברתי את היתרונות של שירותים פיננסיים חלופיים ביחס לבנקים. 
אחד היתרונות הגדולים הוא שהם מחזיקים אתר אינטרנט במקום הסניפים שמחזיקים הבנקים.

כשמחזיקים אתר אינטרנט לא צריך לשלם דמי שכירות על הסניפים, משכורות לפקידים, חשמל, מים, ארנונה, תיקונים למבנה, ריהוט, שילוט וכיו"ב. 
כשיש הרבה פחות הוצאות אפשר להוריד גם את המחיר לצרכן.

חברות ה-Fintech אינן לבד. בודאי שמעתם על החברות האמריקאיות Amazon ו-eBay ועל החברה הסינית Alibaba. החברות האלה פועלות באופן דומה לחברות Fintech רק בתחומים אחרים.

כמו שלחברות Fintech, אין סניפי שירות עם פקידים, גם לחברות האלה אין חנויות פיזיות בהן מונחים מוצרים על מדפים והקונה נעזר בעובדים לביצוע הקניה.
אפשר להזמין באמצעות אתר האינטרנט שלהם מוצרים ולשלם עליהם באופן מקוון. 

בדוגמה הצגתי שלוש חברות ענק, אבל קיימות בלי סוף חברות גדולות וקטנות בעולם ובישראל המיישמות מודל עסקי דומה. ללא התקורה הגדולה של החנויות, אפשר להוזיל את עלות המוצר לצרכן.
כך למשל, יותר זול לקנות מחסנית דיו למדפסת באופן מקוון מאשר לקנות אותה בחנות.

שוק המכירות האינטרנטיות: מגמות ואתגרים
מחקרים שעוסקים בנושא של מכירות מקוונות וגם כתבות בעיתונות הכלכלית מראים מגמה ברורה גידול עקבי ומשמעותי בהיקפי הקניות המקוונות באינטרנט. 

הטכנולוגיות של היום מאפשרות הצגת תמונות וסרטונים של המוצרים. בקניות מקוונות קל יותר לעשות השוואת מחירים בין מוכרים שונים. פשוט ניגשים לאתר כמו האתר ZAP ומחפשים את המוצר. מקבלים רשימה של מוכרים ומחירים ולפעמים גם המלצות שליליות או חיוביות של קונים ביחס לחברה או מוצר.

יש גם בעיות. אזכיר כמה מהבולטות:

1. מוצר שאינו מגיע על אף שהלקוח שילם

2. מוצר שמגיע במצב לא תקין ללקוח

3. מוצר שלא מגיע בזמן שאליו התחייב הספק ללקוח

4. בעיות של רגולציה ושל אמינות הספק

מתיאור הבעיות הבנתם שבודאי שיש הבדל בין העברת כסף באמצעות שירות Fintech לבין העברת מוצר פיזי ללקוח בקנייה מקוונת. העברת כסף יכולה להתבצע בתהליך דיגיטלי או אלקטרוני. את המחסנית למדפסת שלי אני צריך לקבל על מנת להכניס אותה פיזית לתוך המדפסת במקום המחסנית הריקה.

כאן טמון הפוטנציאל העסקי האדיר לדואר ישראל: מישהו צריך לטפל בבעיה הלוגיסטית של העברת החבילה ללקוח.
הספרים המקצועיים באנגלית שהזמנתי ב Amazon (בארץ קשה מאד להשיג אותם בחנויות ספרים) צריכים להגיע אלי הביתה.  

מנוע צמיחה או מנוע צניחה?
שירות אספקת חבילות לנמענים עשוי להיות מנוע צמיחה עסקי לדואר ישראל, בגלל הצורך ההולך וגדל בהעברת מוצרים שנקנו באופן מקוון באינטרנט לאלה שהזמינו אותם.

לשם כך היה צריך חזון כשהתהליך של שימוש בקניות מקוונות רק התחיל. את החזון צריך לממש באמצעות טיפול בכל האספקטים הלוגיסטיים, העסקיים התהליכיים והשיווקיים.
זה לא קל. זה לא פשוט וזה דורש השקעה כספית, אבל זה בהחלט אפשרי. זה דורש הגדרת SLA ועמידה בו.
ייתכן שגם היום זה עדיין לא מאוחר מדי.

זה יכול להיות גם מנוע צניחה כשבאופן עקבי לא מספקים שירות ראוי ובאופן עקבי לא עומדים בהתחיבויות לרמות שרות.
לא ישאר ואקום. מישהו אחר יעביר את המוצרים ליעדם, בעלות גבוהה יותר אבל עם שירות איכותי הרבה יותר.

אם לשפוט מהניסיון שלי, למשל בהקשר של מחסנית הדיו שהדואר התחייב לספק, שתגיע אלי תוך שבוע ובפעם הקודמת הגיעה אחרי יותר משבועיים והפעם טרם הגיעה למרות שעברו יותר משלושה שבועות, דואר ישראל הוא בכיוון של צניחה.

לצערי, גם אם שופטים על פי ניסיונות נוספים שלי ושל מכריי וחבריי,  מדובר בצניחה במהירות של מישהו ששכח לפתוח את המצנח.

הערת שוליים
בעתיד חלק מהמוצרים יוכלו להיות מסופקים באופן אלקטרוני באמצעות מדפסות תלת-מימד. זה עשוי לפתור את הבעיה הלוגיסטית של העברת אותם מוצרים.
אנחנו עדיין רחוקים משם כמה שנים טובות. ברור שזה לא יהיה ישים למוצרים רבים, שעדיין יהיה צורך לספק אותם ללקוחות בדרך המקובלת היום.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...