גרביים מקור התמונה: הויקיפדיה העברית |
כמו רבים אחרים גם אני קונה ולובש גרביים. פעם הייתי רוכש אותם בחנויות בגדים. היום אפשר לרכוש אותם יותר בקלות והרבה יותר בזול, בסופרמרקטים למשל.
בשנים האחרונות שמתי לב שמהר מאד נוצרים חורים גדולים בגרביים. בעבר הרחוק זה לא קרה כל כך מהר.
מה השתנה?
הגלובליזציה בכלכלה גרמה לכך שמוצרים פחות מתוחכמים מיוצרים בארצות בהן כוח העבודה זול. כך למשל, בעבר סין הייתה דוגמה המובהקת למדינה עם כוח אדם זול. היום, במידה מסוימת, סינים מקבלים שכר גובה יותר וחלק מהמוצרים האלה מיוצרים במדינות זולות יותר, וייטנאם והפיליפינים למשל.
כשהעובדים מקבלים שכר נמוך ונדרשת מהם תפוקה גבוהה, זה עשוי להיות על חשבון האיכות. כך נוצרים חורי ענק בגרביים כמעט חדשים.
מקום אחר לקנות גרביים
כהרגלי עשיתי קנייה שבועית בשוק מחנה יהודה. ברחוב אגריפס זיהיתי חנות קטנה, שבה נמכרים גם גרביים. שוחחתי עם בעל החנות, איש בגיל שבו פורשים לגמלאות. הוא סיפר לי שבגילו כבר אינו זקוק לחנות לפרנסתו, אבל הוא אוהב את עבודתו. נקודות התחלה לא רעה על מנת לשאול אותו על הגרביים.
הוא אמר לי שהגרביים שהוא מוכר יקרות יותר אבל הן באיכות טובה יותר. הן אינן נקראות ואינן גורמות לכמות גדולה של יבלות בכפות הרגליים (עוד נגזרת של איכות גרביים ירודה).
רכשתי מספר זוגות. בינתיים אין בהן חורים. לו הייתי קונה גרביים במקומות שבהם קניתי קודם הייתי כבר זורק כמחצית מהגרביים בגלל חורים גדולים.
מוסר השכל צרכני
אנחנו חיים בעידן בו קל להשוות מחירים באמצעות אתרים באינטרנט.
אנחנו חיים בתקופה בה רוצים לקנות בזול.
לא תמיד נכון לקנות את המוצר הזול. צריך גם לבחון את האיכות שלו ואת המענה שהוא נותן לצרכים שלכם.
אל תקנו בחצי מחיר בטריה שתחזיק שליש מהזמן שמחזיקה בטריה טובה יותר.
איכות המוצר היא פרמטר בבחירת מוצר. לפעמים כדאי לשלם יותר עבור מוצר איכותי יותר.
בפוסט: שלוש טעויות יסודיות של צרכנים: לא לבדוק, לשלם יקר מדי ולשלם זול מדי אני מביא דוגמה לתהליך בחירת מוצר תוכנה. יעצתי ללקוח לקנות מוצר באיכות טובה פחות שעלותו כעשרת אלפים דולר במקום מוצר טוב יותר שעלותו היא 100,000 דולר.
המענה שנתנו שני המוצרים לצרכים של אותו לקוח היה זהה באיכותו.
זוהי דוגמה התומכת בטענה שאיכות היא פרמטר בבחירת מוצר אבל לא בכל מקרה היא פרמטר משמעותי.
ברכישת גרביים היא פרמטר משמעותי עבורי. ברכישת מוצר תוכנה עבור אותו ארגון היא הייתה פרמטר הרבה פחות משמעותי.
זה לא אומר שכדאי לשלם מחיר גבוה ללא ערך מוסף מדיד ורלוונטי.
לא מעט אנשים בוחרים מותגים ידועים ומשלמים יותר.
האם באמת, עבור כל האנשים, הפער הגדול במחיר בין טלפון חכם של Apple לטלפון חכם של Xiomi מוצדק, גם אם איכותו של הטלפון של Apple טובה יותר?
הדוגמה של Xiomi, יצרן טלפונים חכמים סיני, מובילה אותי לתובנה נוספת:
לא כל מה שמיוצר במדינה המיצרת מוצרים זולים הוא בהכרח באיכות גרועה.
במדינות כאלה תהיה שונות גדולה יותר באיכות מוצרים מאשר במדינות מערביות מפותחות. תהיה בהן פחות תקינה. תמצאו לא מעט יצרנים של מוצרים לא איכותיים זולים. תמצאו מוצרים או שירותים איכותיים וזולים ותמצאו גם מוצרים איכותיים הרחוקים מלהיות זולים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה