יום שבת, 21 ביולי 2012

מה קרה בביטוחי המנהלים בישראל?

בפוסט קודם שאלתי לאן הולכת הפנסיה שלך? בפוסט דנתי בבעיות הניצבות בפני הפרט ובפני מדינה ובנקודת המפגש בין הבעיות.   הפוסט הנוכחי ממשיך לבחון את הנושא בהיבטים מעשיים. 

מהו מקדם המרה?
מקדם המרה הוא יחס בין הסכום שצברת לפנסיה לבין גבוה הקיצבה החודשית בפנסיה. 
אם מקדם ההמרה הוא 100, צריך לצבור 100,000 ש"ח על מנת לקבל קיצבת פנסיה  חודשית של 1,000 ש"ח.
לעמת זאת אם מקדם ההמרה הוא 200, וצברת 100,000 ש"ח בחיסכון פנסיוני, תקבל רק 500 ש"ח כל חודש. צריך לצבור 200,000 ש"ח על מנת לקבל 1,000 ש"ח כל חודש.
 ככל שמקדם ההמרה גבוה יותר תקבל פחות פנסיה על חיסכון פנסיוני בגובה זהה. 

מקדם ההמרה משתנה אחת למספר שנים. כיוון השינוי הוא עליה במקדם. הסיבה לעלייה במקדם: תוחלת החיים גדלה. כשתוחלת החיים גדלה, גמלאי מקבל בממוצע, במשך יותר חודשים את הקיצבה החודשית שלו. מקדם ההמרה היום הוא בסביבות 200.
לגוף שמשלם זה עולה יותר. אם הגוף הוא גורם עסקי, הוא עלול להפסיד או עשוי להרוויח פחות. אם זה גורם ממשלתי, הוא יצטרך למצוא מקורות תקציביים למימון הפער שנוצר.

מה קרה בביטוחי המנהלים בישראל? 
אנחנו יצירתיים או כמו שנאמר בשיר הישן ששר אורי זוהר (לפני שחזר בתשובה) "הראש היהודי ממציא לנו פטנטים".
בכל המדינות בעולם, בהן יש מקדם המרה לפנסיה, מדובר במקדם משתנה. גובה המקדם נקבע לכל אדם בסמוך ליציאתו לגמלאות. הסיבה לכך פשוטה: במועד זה, יודעים מהי תוחלת החיים ולכן אפשר להעריך כמה יעלה לשלם את גמלת הפנסיה.

גם בקרנות הפנסיה החדשות בישראל יש כבר שנים רבות מקדם ההמרה משתנה.
לעומת זאת בביטוח מנהלים בישראל הומצא פטנט ייחודי: הצטרפת? הובטח לך שתקבל את הפנסיה לפי מקדם ההמרה ביום בו הצטרפת.

נניח שהצטרפת בגיל 25 ותפרוש בגיל 65, חברת הביטוח מהמרת על קצב עליית תוחלת החיים 40 שנה קדימה. אם קצב העלייה יהיה גבוה מההערכה, כפי שקרה בשנים האחרונות, חברת הביטוח עלולה להפסיד הרבה כסף ובמקרה קיצוני גם לפשוט רגל.

אף אחד לא יכול לחזות ברמת דיוק סבירה מה יקרה בעוד 40 שנה. 
מי חזה את משבר הסאבפריים בארצות הברית וההשלכות שלו על כלכלת העולם? מי חזה את נפילת המשטר הקומוניסטי במדינות מזרח אירופה?

תמיד יהיו כאלו, שיגידו אנחנו חזינו את זה. חלק מהם צודקים, אבל גם הם לא חזו את זה עשר או עשרים או 40 שנים לפני התרחשות האירוע. 
בינינו, גם לא היה צורך לחזות את משבר הסאבפריים 40 שנה מראש.
אם אתה משקיע, גם שנה לפני זה הספיקה בשביל להרוויח כסף רב. אם אתה, אזרח אמריקאי, שלקח משכנתאות ושדרג דירות כל מספר שנים, ייתכן ששנה לא הספיקה אבל שלוש או חמש (לפני השדרוג האחרון שעשית) הספיקו.

אודה, על האמת גם אני מנסה להעריך מה יקרה בעוד עשר שנים בתחום של טכנולוגיית המידע, על אף שאני מודע למגבלות הקשות של הערכה כזו ונותן להן ביטוי לצד ההערכות שלי.
הרעיון הכללי, בהערכות שלי הוא לקחת חברה טכנולוגית מובילה ולשאול האם היא תתקיים בעוד עשר שנים?
מי שמעוניין יכול לקרוא פוסטים בבלוג האנגלי שלי.
להלן קישורים למספר דוגמאות:

יש הבדל מהותי אחד בין מה שאני עושה לבין מה שחברות הביטוח בישראל עשו: הפוסטים בבלוג שלי, אינם כוללים הימור על כספי ובוודאי לא הימור על כספם של אחרים (ולא סתם כספם אלא הפנסיה שלהם). 

כיצד ניסו חברות הביטוח להגן על עצמן מפני טעות בתחזית?  
לחברות הביטוח היה ברור כי לא ניתן לחזות את קצב עליית תוחלת החיים בדיוק ולכן החליטו לקחת דמי ניהול גבוהים במיוחד על ביטוחי המנהלים. הרעיון היה, שדמי הניהול יהיו כל כך מופרזים, שגם אם קצב עליית תוחלת החיים יעלה מעבר לצפוי, הנזק המכסימלי לחברות הביטוח, יהיה הקטנת הרווחים.

בימים אלה מסתבר, שבשנים האחרונות העלייה בתוחלת החיים בישראל הייתה מהירה מהצפוי. ישראל מדורגת היום במקום  החמישי בין מדינות ה OECD עם תוחלת חיים של 81.6. כתוצאה מכך, קרוב לוודאי, שגם העמלות המופרזות לא יספיקו על מנת למנוע הפסדים מחברות הביטוח.

מה צפוי בשנת 2013? 
בעקבות החלטת הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, לא תתאפשר הצטרפות לביטוח מנהלים עם מקדם המרה מובטח (המקדם ביום ההצטרפות, הוא המקדם לפיו מקבלים פנסיה). בני 55 ומעלה עדיין יוכלו להצטרף עם מקדם המרה מובטח. בני 55 ומעלה יפרשו לגמלאות עוד עשר שנים בערך ולא עוד 40. ההימור נגד עלייה גדולה בתוחלת החיים הוא פחות מסוכן במקרה זה.

מה המשמעות של צעד זה מבחינת החוסכים לפנסיה?
 אם יש לכם ביטוח מנהלים עם מקדם המרה מובטח ייתכן מאד שכדאי לכם להמשיך בחיסכון בביטוח מנהלים, למרות העמלות הגבוהות. אם העמלות הגבוהות לא מפצות את חברות הביטוח על העליה בתוחלת החיים, ייתכן שאתם מרוויחים.
התמונה היא יותר מורכבת מהמתואר כאן. בחלק מהמקרים ייתכן גם שלא תרוויחו בהשוואה למכשיר פנסיוני אחר. 

האם כדאי להצטרף היום (לפני שנת 2013) לביטוח מנהלים, על מנת שתבטיחו את מקדם ההמרה?
בכלל לא בטוח. אם אתם לא חוסכים שם, כנראה שבחרתם בקרן פנסיה. לקרן פנסיה יש יתרונות לא מועטים לעומת ביטוח מנהלים. כנראה ששקלתם אותם, מול היתרון הבולט של ביטוח מנהלים שהוא מקדם ההמרה המובטח והחלטתם שהם שווים יותר.  

האם כדאי לבני 55 או יותר להצטרף לביטוח מנהלים בשנת 2013 או מאוחר יותר?
צריך להביא בחשבון את זה שגילאי 55, שדאגו לפנסיה שלהם, כבר מזמן הצטרפו לחיסכון פנסיוני כזה או אחר. אלה שלא עשות זאת ועובדים, כבר התחילו לחסוך לפנסיה החל משנת 2008, בגלל חוק פנסיה חובה.
נשארנו עם שתי קבוצות (לא גדולות) שלהן כדאי לשקול להצטרף בשנת 2013:
1. אנשים שמגיעים לארץ בגיל 55, עובדים בישראל או בעלי אמצעים ומעוניינים לחסוך לפנסיה.
2. אנשים בני 55 או יותר, שמרוויחים יחסית הרבה והמכשיר הפנסיוני, שבחרו בו אינו ביטוח מנהלים. אנשים אלה יכולים להרשות לעצמם לחלק את ההפרשות לפנסיה לשני מכשירים ולשים חלק מההפרשה בביטוח מנהלים. אבל אם זה מה שהם רוצים לעשות מדוע לחכות עד שנת 2013?

האם יש עתיד לביטוחי מנהלים?
לא נראה עתיד למכשיר פנסיוני, שהיתרון הבולט שלו (מקדם המרה מובטח) לא קיים יותר ודמי הניהול בו גבוהים יותר מאשר במכשירים אחרים.

ועוד הערה קטנה שלא קשורה ישירות לפנסיה
אם כבר עסקנו ב"פטנט" ייחודי לישראל: מקדם המרה מובטח, מדוע שלא נשאל את עצמנו, האם לא הגיע הזמן להפסיק עם "פטנט" ייחודי אחר. לפטנט קוראים תורתו אומנותו. בלשון עממית פירושו: בחורים צעירים ובריאים שלא מעוניינים לעבוד, מקבלים קצבאות מהמדינה? מספרם ועלותם רק גדלים. גם לעובדה, שמספר גדל והולך של צעירים אינם עובדים ולכן אינם חוסכים לפנסיה יש משמעות בהקשר הפנסיוני. למידע נוסף בנושא זה עיינו בפוסט קודם.

המידע במאמר זה אינו מותאם אישית לכל קורא, מציג רק חלק מההיבטים עיקריים המשפיעים על ההחלטה ואינו מנתח אותם לעומק ולכן פוסט זה אינו תחליף לייעוץ מקצועי. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

איך להבטיח הרס של כלכלת המדינה? - חוק אי-גיוס חרדים

  הצעת חוק הגיוס החדשה או ליתר דיוק הצעת חוק אי-גיוס חרדים היא בכייה לדורות.  ברור מדוע מעוניין בו השר גולדקנופף. פחות ברור מדוע מעוניין בו ...