יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

הבנק: ידיד או אויב?


מקור התמונה: ויקיפדיה

לפני  מספר שנים רב השתמש בנק דיסקונט לצורך פרסומת בסיסמה: "בנק דיסקונט הוא לא רק בנק אלא גם ידיד". אני מקווה שלכל אחד מהקוראים יש ידידים טובים יותר.
הפרסומת הלגיטימית של בנק דיסקונט, ניסתה למצב אותו כמי שקשוב, יותר מבנקים אחרים לצרכים של הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים.
היא ניסתה למצב אותו ככזה, בשוק הנקרא בנקאות קמעונאית או במילים אחרות: בנקאות משקי הבית.

כאשר הורה, אח, אחות, חבר או סתם בן אדם שאוהב לעזור לאנשים מציע לכם את ידידותו, כלומר: דואג לכם או לטובתכם - תאמינו. אם קראתם את הפוסט: שלוש טעויות יסודיות של צרכנים: לא לבדוק, לשלם יקר מדי ולשלם זול מדי, הבנתם שכשעושה את זה חברה עסקית (ובדרך כלל בנק הוא חברה עסקית) רצוי שתהיו חשדנים.

בנק אינו ידיד שלכם הוא דואג לאינטרסים העסקיים שלו ולא לכם.
זה אגב לא אומר, שאין מצבים של Win-Win, בהם יש התאמה בין האינטרסים של בנק והאינטרסים שלכם. 

האם הבנק הוא אויב?
התמונה המופיעה בראש הפוסט היא מסרט קולנוע אמריקאי ששמו: אויבי הציבור. בסרט מדובר דווקא על שודדי בנקים בתקופת השפל הכלכלי הגדול בארצות הברית בשנות ה 30. בישראל שמעתי לא מעט אנשים, שמדברים על הבנקים כאויב חזק ועוצמתי המנצל את כוחו על מנת לגזול מהם, לשדוד אותם.
בצד השנאה והטינה יש גם פחד ורצון לרצות את הבנק: אם לא אתן לבנק את ליטרת הבשר שלו הוא יעניש אותי.

צר לי, גם דימוי זה אינו נכון. כפי שהבנקים אינם ידידים הם גם אינם אויבים. בסך הכל מדובר בחברה עסקית. 
זה נכון, שלפעמים הבנקים מנצלים את כוחם ואת חוסר התחרותיות בבנקאות בארץ, על מנת להרוויח מכם יותר.
הנטייה שלי היא להאשים את עצמי ולא אחרים.

האחראי העיקרי לכך שאתם משלמים יותר מדי לבנקים, הם אתם עצמכם: אתם אלה שאינם מתנהלים נכון מול הבנק. אתם אלה שאינם עוקבים אחרי הנעשה בחשבון הבנק שלכם ואתם הם אלה שמפרנסים פקידי בנק באמצעות האוברדרפט שלכם.  

יש עוד אחראי: הרגולטור, שלא תמיד מגביל מספיק את הבנקים ולא תמיד אוכף את מה שהוא דורש מהם. 

השורה התחתונה
בנק אינו אויב ואינו ידיד. כל מה שצריך לעשות זה לדעת להתנהל מולו טוב יותר. להתנהל טוב יותר כולל גם התנהלות דומה להתנהלות של הבנק: התנהגות רציונלית, העומדת על הזכויות שלכם, ללא מעורבות רגשית.

פוסטים נוספים על בנקים

מה אנחנו לא יודעים על ניהול חשבונות בנק

מדוע אני כותב סדרת פוסטים על בנקים?

הבנקים: האם תמיד ינסו למכסם את הרווחים מלקוח מסוים?

הבנקים: ממה מרוויחים הבנקים?

הבנק טעה  לטובתך?  ייתכן אבל לא שכיח

הבנקים: להרוויח עשרה דולרים ולהפסיד לקוחות

ממה עלולים הבנקים להפסיד?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...