יום שלישי, 15 בפברואר 2022

אין קיצורי דרך. יש סיכונים

 


בעידן התזזיתי הנוכחי יש רבים המחפשים קיצורי דרך. להצליח ובמהירות. המציאות היא לא תוכנית ריאליטי. היא מורכבת וקיצורי דרך מסתיימים בלא מעט מקרים בכישלון כואב. 

כשרוצים לקצר דרך ממעטים בהערכת סיכונים או שפשוט מתעלמים מהם. 

בפוסט זה אציג כמה קיצורי דרך שלא עלו יפה. 


תיקון דירוג אשראי


מישהו שליוויתי כלכלית רצה לקחת הלוואה. בדירוג האשראי שהיה לו, הבנקים לא הסכימו לתת לו הלוואה. הוא רצה לתקן את דירוג האשראי שלו. היה לו עבר של אי-עמידה בהחזרי אשראי וצ'קים שחזרו. הוא שמע על חברות שמתקנות את דירוג האשראי במהירות. 

החלטתי לחקור מעט את נושא דירוג האשראי האישי בישראל. נרשמתי לקפטן קרדיט וניתחתי איך חישבו את דירוג האשראי (הגבוה) שלי. קראתי חומר וכתבתי סדרת פוסטים. ראוי לקרוא את האחרון שבהם, שבו הסברתי שאין קיצורי דרך. לקריאת הפוסט: איך משפרים דירוג אשראי אישי? 

המסר פשוט תתנהלו נכון לאורך זמן ותעמדו בכל ההתחייבויות ואז דירוג האשראי שלכם יעלה. 

לגבי החברות המתקנות את דירוג האשראי, הייתי מאוד ספקן, שלא לומר חסר אמונה.

במקרה שמעתי לפני כמה ימים ב"כאן 11" את שאול אמסטרדמסקי. הוא דיבר על תיקון דירוג אשראי שמציעות החברות הנ"ל, ליתר דיוק הן מוחקות את דירוג האשראי הרע הנוכחי. 

באופן לא מפתיע, דעתו זהה לדעתי. מה שלמדתי ממנו זה, שהצטברו הרבה תלונות בבנק ישראל על כך שהחברות לקחו כסף והלקוחות לא קיבלו הלוואה. רבים מלקוחות אותן חברות הם נאיביים ולא מתמצאים בנושאים כלכליים. הבנקים הם לא כאלה. כשהם רואים שדירוד אשראי של מישהו נמחק הם מבינים מהר מאוד מדוע? הם לא נותנים אשראי ללקוחות כאלה.


השקעה בדירה בחו"ל


לפני כמה שנים הגיע אלי לייעוץ זוג נשוי עם ילדים. כמו במקרים רבים אחרים ההוצאות היו גבוהות מההכנסות. הפגישה הראשונה היא ללא תשלום. 

אני מנסה להבין מה הבעיות ומה הגישה שלהם לטיפול בבעיות.

אני מציג את אופן העבודה שלי ואת תהליך העבודה. 

בסופו של יום הם מחליטים האם הם מעונינים להתחיל יעוץ בתשלום?

אני מחליט האם אני מעוניין ללוות אותם בתהליך הזה או שזה לא נכון עבורי.

הגבר רצה קיצורי דרך. הוא אמר שלא מתאים לו לצמצם הוצאות. גם בהקשר של הגדלת הכנסות לא ראינו תסריט אפקטיבי. הם סיפרו לי שכבר היו ביעוץ ועזבו אותו משום שלא רצו לצמצם בהוצאות. 

האיש הוסיף שהוא רוצה ללכת לכיוון אחר. הוא שומע הרצאות של גיל אורלי על נוסחה להתעשרות מהירה באמצעות השקעה בנדל"ן בחו"ל. הוא רוצה להרוויח מהשקעה פסיבית ולא לצמצם הוצאות. 

הסברתי לו בליווי דוגמאות אחרות של השקעה בדירות בחו"ל, שזו השקעה שיש סיכון להפסיד בה.  הסברתי לו שאי אפשר להוציא יותר מההכנסות באופן קבוע. הצעתי לו לא להשקיע בנדל"ן לפני שהוא מצליח לצבור חסכונות משמעותיים.

ההחלטה שלא ליעץ להם הייתה הדדית.


"אינובו"


"אינובו" היא חברה להשקעה בנדל"ן בארץ ובעולם. מנכ"לית החברה הייתה עמליה שכטר. תחקיר של אורן אהרוני מ"כאן 11" עסק בחברה הזו. 

אין לי שום סיבה לייחס לאנשים שהובילו את החברה התנהלות פלילית. אציג מספר דברים שעלו בתחקיר:

1. מיזמי נדל"ן של החברה בחו"ל נכשלו והמשקיעים איבדו את כספם.

2. האנשים שהשקיעו היו אנשים שאינם מבינים בנדל"ן
באופן יפה ונוגע ללב תיאר אותם איש, שעל פי מבטאו עלה ממדינות חבר העמים. 
הוא דיבר על עצמו ועל המשקיעים האחרים כאנשים שעבדו ובקושי התפרנסו ורצו לשדרג את מצבם הכלכלי באמצעות ההשקעה בנדל"ן. זה היה מאוד מפתה עבורם לשמוע מומחים המציעים להם משהו כזה.

כותרת כתבה ישנה ב"כלכליסט" מתארת את המשקיעים באופן דומה: עופר עיני מצא עוד ג'וב: נשיא קרן לחסרי ניסיון בנדל"ן.
בתגובה לתחקיר ב"כאן 11" אמר עיני שהוא היה משקיע ולא השפיע על התנהלות החברה. אני מתמקד בסיפא המתארת את האנשים ששמו את כספם על מנת להשקיע במיזם נדל"ן.

3. רבים מהאנשים הפשוטים שהשקיעו ב"אינבו" למדו בקורס של גיל אורלי.
כמו הזוג שהגיע אלי לייעוץ (זוכרים את הפסקה הקודמת?). הקורס עסק בנוסחת התעשרות הכוללת הכנסה פסיבית גבוהה מנדל"ן.

4. גיל אורלי הוא אחיה של עמליה שכטר.
זה עלה גם בתחקיר של אורן אהרוני. אין לי סיבה לפקפק בנכונות התגובה של גיל אורלי, שהייתה שקיפות, והוא ציין את הקשר המשפחתי בינו ובין שכטר בפני תלמידי הקורס.

מה שברור לגמרי זה שמי שמשקיע בנדל"ן במדינה אחרת צריך לנסות להבין את הסיכונים, ויש לא מעט כאלה, ולא רק לפנטז על קיצורי דרך.

כמובן שיש כאלה שמרוויחים מהשקעה כזו. בדרך כלל הם משקיעים יותר מתוחכמים, שגם ערים לסיכונים.

גם בחיפוש בבלוג זה תוכלו למצוא מידע על סיכונים בהשקעה בנדל"ן בחו"ל.


השקעה בדיור מוגן בבריטניה


נזכרתי בתחקיר ישן על ישראלים שהשקיעו את כספם בנדל"ן של דיור מוגן בבריטניה. נאמרו דברים על תשואות גבוהות משום שיש ביקוש רב לדיור מוגן.

השורה התחתונה הייתה, שהמשקיעים, שחיפשו קיצור דרך, איבדו חלק גדול מכספם.


הפעולה הפשוטה לבחינת סיכונים

 

כתב בתחקיר הישן על דיור מוגן בבריטניה ביצע את הפעולה הפשוטה, שאני מציע: חיפוש ב-Google לתוכו הזין את שמו של מנהל המכירות של החברה הבריטית. החיפוש העלה שמנהל המכירות הנ"ל הורשע בעבר ברמאות והיה בבית סוהר.

ההמלצה שלי היא תמיד להזין בחיפוש ב-Google את שם החברה ובנפרד את שמם של אנשי המפתח בה. בין אם מדובר בהשקעה בדירה בחו"ל ובין אם מדובר בשירות או ברכישה של מוצר במחיר משמעותי. 

אותו דבר יש לעשות לפני שמשכירים דירה וגם לפני שבוחרים איש מקצוע שמבצע עבורכם עבודה משמעותית בעלות גבוהה.

החיפוש עשוי לגלות דברים שלא ידעתם. לא תמיד לרעה. לפעמים לטובה. 

תזכרו גם שהפעולה הפשוטה הזו היא רק התחלה. יש לבחון סיכונים גם יותר לעומק כאשר מדובר בהשקעה כספית משמעותית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שני סוגי פטור ממס רווחי הון במקור לאזרחים ותיקים: המוכר והמוכר פחות

יש שני סוגי פטורים ממס רווחי הון במקור לאזרחים ותיקים. האחד מוכר יותר והשני מוכר פחות.  המוכר יותר אני מצרף קישור לדף המתאים באתר כל זכות:  ...