יום ראשון, 2 בנובמבר 2014

הכנסה ומקצוע

מקור התמונה: MAKO
שני הפוסטים הקודמים בסדרת הפוסטים העוסקים בהכנסות התמקדו בגורמים העלולים להקטין את ההכנסות: בראשון מחלות ובשני מחלות נפש

הפוסט הזה עוסק בגורם שיכול להגדיל או להקטין את ההכנסות שלכם: המקצוע אותו בחרתם. 

אם אתם מתלבטים בבחירת מקצוע, ייתכן שאתם צריכים לפנות למי שמתמחה בכך. כיועץ בכלכלת המשפחה וכמי שיש לו תואר שני בפסיכולוגיה , אני יודע להתייחס גם להיבט זה, אבל איני מומחה בתחום זה.

איני מומחה בבחירת מקצוע, כפי שאיני בנקאי, יועץ השקעות, יועץ מס, רואה חשבון או סוכן ביטוח, אבל בייעוץ בכלכלת המשפחה אני מתייחס לתמונה כולה, כולל היבטים, שהם חלק מעבודתם של בעלי המקצועות שצוינו.

מקצוע והכנסה
ידוע כי ישנם מקצועות בהם משתכרים יותר ומקצועות בהם משתכרים פחות.

בקצה הגבוה תוכלו למצוא מקצועות כמו: היי-טק, רפואה, עריכת דין, הנדסה ועוד.
בקצה הנמוך תוכלו למצוא מקצועות כמו ניקיון ואבטחה.
בין הקצה העליון לקצה התחתון יש מקצועות רבים.

עיסוק במקצוע, שבו בדרך כלל הכנסה גבוהה או בדרך כלל הכנסה נמוכה, אינו בהכרח אומר שכל שכיר שעוסק בתחום מרוויח הרבה או מעט. 

כך למשל, שכרו של מאבטח  נמוך בדרך כלל, אבל קרוב לוודאי ששכרו של מאבטח של ראש ממשלה או נשיא גבוה. שכרו של מי שמנהל מערך אבטחה עשוי להיות גבוה עוד יותר.

שכרו של אדם בתחילת דרכו במחשבים, רפואה או עריכת דין עלול להיות נמוך.

האם המקצוע מתאים לך?
אם אין לך את הכישורים הנדרשים על מנת להתקבל ללימודי מקצוע, לסיים את הלימודים במקצוע ובוודאי אם אין לך כישורים לתפקד באופן סביר במקצוע, יכול להיות שעליך לחפש מקצוע אחר.

אם לחץ או שעות עבודה מרובות מפריעים לך, ייתכן שעליך לשקול בחירת מקצוע שאינו מציב דרישות כאלה.

אם יש לך את הכישורים, יכול להיות שאתה סולד מהמקצוע או אוהב מאד תחום אחר. זו החלטה שלך האם להקטין את תוחלת ההכנסה שלך ולבחור מקצוע קרוב לליבך.  

ביקוש והיצע
אם הביקוש גבוה בהרבה מההיצע, כלומר: יש הרבה מועמדים ומעט משרות, ייתכן שגם אם השכר גבוה לא תמצא עבודה. זהו המצב היום כשלומדים משפטים. 

אם ההיצע נמוך והביקוש גבוה, כנראה שתמצא עבודה וייתכן שגם שכרך עשוי לגדול בגלל המחסור בעובדים. זהו המצב היום כשלומדים הנדסת מחשבים או רפואה.

טווח הזמן לעבודה במקצוע
זה כבר נושא מורכב יותר הקשור גם להתנהלות כלכלית של משפחה. 
אם בחרתם במקצוע כמו כדורגלן או עובד היי-טק, אתם צריכים להביא בחשבון שבגיל מבוגר יותר (כדורגלן בסביבות גיל 30. איש היי-טק בסביבות גיל 40) אולי לא ירצו להעסיק אתכם. 

דפוס ההכנסה שלכם עשוי להיות הכנסה גבוהה במשך מספר קטן יחסית של שנים ואחרי כן ירידה תלולה או חוסר הכנסה מעבודה.


במקרה זה נדרש תכנון פיננסי, בעזרת יועץ לכלכלת המשפחה או ללא עזרה כזו. 


עקרונות תכנון כזה:


1. חסוך כל עוד אתה יכול


2. אם לקחתם הלוואה או משכנתה, שלמו הרבה בטווח זמן קצר

3. חשיבה על היום שאחרי: במה לעבוד אם לא תהיה עבודה במקצוע? כיצד מייצרים הכנסה פסיבית?


לעומת זאת אם בחרתם במקצוע כמו פקיד ממשלתי או מרצה באוניברסיטה, צפו לשכר נמוך או שכר לא גבוה בתחילת הדרך. החל מהיום שתקבלו קביעות, שכרכם צפוי לעלות בעקביות ולרוב גם הסיכוי לפיטורים הוא קטן.


טווח הזמן של חיי המקצוע
המצב המתואר תחת כותרת זו שונה מהמצב שתואר בפסקה הקודמת. בפסקה הקודמת, אתה או את זה/זו שעלול לא למצוא מקום עבודה. בפסקה הזו אתמקד באורך החיים של המקצוע.

אם המקצוע, ייעלם בעוד עשר או עשרים או שלושים שנה לא יעזור לכם שאתם עובדים טובים ומוערכים. כך למשל חלבנים כבר אין. סנדלרים או חייטים נדירים במקומותינו. 

אם המקצוע, יהיה בתהליך בו כמות מקומות העבודה תקטן באופן משמעותי, אולי תמצאו את עצמכם ללא מקום עבודה. 

ישנם מקצועות שבהדרגה מוחלפים על ידי מערכות מחשב מתוחכמות, המבצעות את העבודה (או לפחות חלק משמעותי ממנה) במקום עובדים אנושיים.

ישנם מקצועות שאינם פסים מהעולם אבל יותר ויותר מבוצעים על ידי עובדים במדינות מתפתחות. תעשיית הטקסטיל הישראלית היא דוגמה למצב כזה. 

אם קיים חשש לדעיכת המקצוע, כדאי להיערך מראש מבחינה כלכלית. עקרונות ההיערכות דומים לעקרונות היערכות של עובדים שטווח זמן העבודה במקצוע קצר.




   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...