יום ראשון, 26 ביולי 2015

פוסט אורח: דברים שלא ידעתם על קרן השתלמות

אינני היחיד הכותב על נושאים בכלכלת המשפחה. יש כאלה שחושבים ב"אותו ראש" כמוני. במקרה כזה, אני שמח לפרגן להם ולהמליץ לקרוא את מה שהם כותבים. 

לפעמים יש להם התמחות בתחומים מסוימים, בהם יש להם יתרון עלי. אז למה לא לתת להם את הבמה בפוסט אורח?

זה בדיוק מה שאני עושה בפוסט הזה. את הבמה קיבל ה-Startup הפיננסי Finupp, המתמחה בהחזרי מס לשכירים.

המשך הפוסט נכתב כולו על ידי Finupp.

הפוסט של Finupp

קרן השתלמות בהחלט יכולה להקל עליכם את נטל המס ולהרפות קצת את היד של רשות המיסים שאוחזת חזק בגרונכם. אך חשוב לעשות זאת בצורה הנכונה ביותר על מנת לנצל את הכלי הזה בצורה הטובה ביותר. כדי לעשות זאת בדרך הטובה ביותר, אתם צריכים עוד קצת ידע על מס. אל דאגה, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות סדר בבלגן. 

קצת הגדרות כהקדמה

המושג הראשון שנגדיר הוא "תקרת שכר להטבת קרן השתלמות". התקרה מייצגת את השכר המקסימלי שמתוכו הפקדה לקרן השתלמות תזכה בהטבה והסכום שיופקד לקרן יהיה פטור ממס. נכון לשנת 2015 תקרת ההטבה לקרן השתלמות עומדת על 15,721ש"ח לחודש. אם נניח שהפקדה חודשית ממוצעת הינה 10% מהשכר אזי ההפקדה המקסימלית 1,572 ש"ח בחודש.

המושג השני שנגדיר הינו "שכר מבוטח לצורך קרן השתלמות"- שכר מבוטח לצורך קרן השתלמות הינו אחוז השכר אשר בגינו המעביד מפריש לקרן ההשתלמות. אני אתן דוגמא כבר בשלב זה: אם נניח שמשכורת הברוטו שלי הינה 16,000 ש"ח ומתוכה המעביד מבטח רק 60% (שזה המצב הנפוץ במשק) הרי שהמשכורת המבוטחת שלי היא 9,600 ש"ח (הערה: רוב השכירים אינם יודעים מה השכר המבוטח שלהם למרות שמדובר בעניין בסיסי שהוסכם בחוזה העבודה ומופיע בתלוש השכר. אם תרצו, תוכלו לשלוח אל finupp.com את טופס 106 שלכם והמנוע של המחשבון שלנו ייתן לכם את התשובה ללא עלות).

מכאן נובעים שלושה מצבים אפשריים:

הפקדות בחסר: תקרת שכר להטבת קרן השתלמות גדולה מהשכר המבוטח לצורך קרן השתלמות.

הפקדות מדויקות: תקרת השכר להטבת קרן השתלמות  שווה מהשכר המבוטח לצורך קרן השתלמות.

הפקדות בעודף: תקרת השכר להטבת קרן השתלמות קטנה מהשכר המבוטח לצורך קרן השתלמות.

נסו למצוא את המצב שרלוונטי עבורכם:

הפקדות בחסר
במצב זה שכיר מאבד כסף, שכן ההפרש שבין תקרת השכר לקרן ההשתלמות לבין השכר המבוטח לצורך קרן השתלמות נחשב שכר במקום להיספר כחיסכון, ושכר הינו רכיב החייב במס. מכיוון שהחלמ״ה כפול המס השולי (נניח 31%) כפול 10% הוא הפסד חודשי. נשמע משפט מפוצץ? טוב הוא כזה, אבל הנה הסבר ארוך וחישובי

עבור הדוגמא ונכון לשנת 2015 נניח שהשכר המבוטח לצורך קרן השתלמות (14 אלף ש"ח) נמוך מתקרת ההטבה על קרן ההשתלמות (15.7 אלף ש"ח) מה שגורם לכך שאינכם מנצלים את סך התקרה. סך החלמ״ה הינה 1,700, ולכן אי ניצול התקרה מביא לאובדן חודשי של יכולת הפקדה לקרן של 10% מההחלמ״ה! 

כלומר אם השכר שלכם נמוך ב-1,700 ש״ח מהתקרה להפקדה, אתם מפספסים הפקדה לקרן בפועל של 170 ש״ח (וברוב המקרים ההפקדה לקרן הינה 10% מהשכר) אז אתם  בעצם משלמים מס על עוד תוספת להכנסה של 170 ש"ח בחודש. המס הוא 31% ולכן יש לכם אובדן מטורף של 53 ש"ח בחודש מהנטו.

הפקדה כזו תביא לחיסכון משמעותי שישתלם לכם תוך 6 שנים. נניח שתפקידו 170 ש"ח בחודש בקרן הפרטית. בכל חודש הנטו שלכם יקטן רק ב-117 ש"ח. זאת אומרת שעל כל הפקדה בת 170 ש"ח לזכותכם תשלמו רק 117 ש"ח. נניח גם שהקרן תניב לכם תשואה של5% בשנה. תזכרו שתשואה זאת פטורה לחלוטין ממס.

כלומר אם תבחרו שלא להפקיד השכר שלכם יהיה שכר הבסיס נטו+117.3 ש"ח (117 מייצג 170 ש"ח פנויים בניכוי מס על 170 אלף ש"ח בהנחה ששכרכם הוא 20 אלף ש"ח, אזי המס הינו 31% כלומר תשלמו מס על 52.7 ש"ח).
אם תבחרו להפקיד את התוספת אזי שכרכם יהיה שכר הבסיס נטו אבל לזה תוסיפו צבירה בקרן ההשתלמות של 170 ש"ח+תשואה

אז מה הפתרון?
מהדוגמה שנתנו אנו למדים כי ככל שהשכר המבוטח יותר נמוך כך האובדן גבוה יותר, ואת הכל יש להכפיל במקרה של שני בני–זוג. רוב העובדים יעדיפו להמנע מלפנות לבוס שלהם ולבקש להגדיל את האחוז המבוטח. אם כן, מה בכל זאת ניתן לעשות? 
ניתן להפקיד בצורה עצמאית לקרן השתלמות. כן, זה אומר שבסוף השנה תצטרכו לעבוד טיפה כדי לקבל את החזר המס (למרות שאתם יכולים לסגור את הפינה הזו בעזרת החזר המס האוטומטי של finupp.com). 

הפקדות מדויקות
רלוונטי רק אם יש לכם כסף פנוי לחסכון (ראו הפקדות יתר).

הפקדות יתר
כאשר תקרת ההפקדה לקרן נמוכה מההפקדה החודשית, אין אובדן של זכויות. האם משתלם לכם ניצול היתר של הזכות?

בגדול, העובד יכול להפריש יותר מהתקרה, אך הכספים שמעבר לתקרה יחויבו במס שולי כפי שמחויב שאר שכרו של העובד שאינו מופקד בקרן. האם כדאי או לא כדאי להפקיד כסף שעובר את תקרת קרן השתלמות זו שאלה של מספרים, בשלב מסוים זה כדאי ובאחר לא, כי זה תלוי במספר גורמים (למשל, האם עדיף לקחת רכב או לא– במקרה כזה עדיף להשתמש בייעוץ אישי).  

ישנן 2 סיבות לכך שהתשובה אינה מוחלטת. 

1. זה יעודד אתכם לחסוך

2. הסיבה שהיא אולי חשובה יותר, היא כאמור, מס הכנסה מעניק הטבות מס עד גובה מסוים. לגבי כל סכום שמעל לכך, אינו זוכה להטבות מס ולכן יש לבחון אותה מול אמצעי חיסכון אחרים. כאשר מדברים על חיסכון, מס הכנסה נפגש עם החוסך פעמיים: 

פעם אחת בעת ההפקדה - הסכום שמעבר לתקרת קרן ההשתלמות מחויב במס הכנסה(שזה מה שסקרנו לעיל), 

פעם שנייה בעת משיכת הכספים - קרן ההשתלמות, כמו כל אפיק חיסכון, מניבה רווחים. אם הייתם משקיעים לבד בבורסה כל רווח שלכם היה ממוסה בבערך 25%. לעומת זאת, על רווחים בקרן השתלמות יש פטור חלקי (על הרווחים עד החלק הפטור כלומר מול תקרת הפקדה של 15,721 ש"ח יש פטור מלא, מעבר לכך המס הינו 15%-20% בלבד, עדיין עדיף על אפיקי השקעה אחרים).

אם יש לכם אפיק השקעה אלטרנטיבי ללא מס (נניח נדל"ן אם אין בבעלותכם דירה), אין סיבה אמיתית לחסוך מעבר להפקדה. אם לא, רצוי להתייעץ בנושא, כדי שתוכלו לחסוך לעצמכם.

נכתב על ידי:


  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...