יום ראשון, 26 ביולי 2015

כשלא אתם פרסמתם את המידע שפורסם בשמכם באינטרנט

עידן האינטרנט והטלפונים החכמים משפיע על מצבנו הכלכלי בהיבטים רבים למשל: חשיפת יתר לפרסומות, אפשרות לקנות יותר בזול דרך האינטרנט ואפשרות להציע או לקבל שירותים מבוססי מיקום. 

אין שום אפשרות מעשית להבטיח פרטיות למידע ששמתם באינטרנט. ברגע ששמתם אותו גם אם תמחקו אותו, כבר לא תוכלו למחוק אותו. מישהו אחר אולי העתיק אותו או הפיץ אותו. רוצים להבין יותר מדוע? קראו: Your private Data is Unforgettable.

המידע עליכם באינטרנט ישמש גם לדברים, שאתם לא רוצים שיעשו בו שימוש. המקרה הקלאסי הוא שיווק על ידי יצרני מוצרים או ספקי שירותים, שאולי לא שמעתם עליהם ואולי אינכם מעוניינים בסוג המוצרים, שהם מנסים למכור לכם (לפעמים באגרסיביות יתרה).

עבודה
אתם מחפשים מקום עבודה חדש. שלחתם קורות חיים. בכלל לא בטוח שיקראו אותם. אם אתם, לכאורה מועמדים רלוונטיים, יותר סביר שיקראו עליכם דברים אחרים באינטרנט. 

למשל את הפרופיל שלכם ב-Linkedin. את האופן בו אתם מציגים את עצמכם ב-Facebook. את הפוסטים שהעלתם. מי הם החברים שלכם ברשת החברתית או הקשרים שלכם ברשת המקצועית, למה עשיתם Like, למה עשיתם Share וכיו"ב.

זה בהחלט יכול להשפיע על קבלת ההחלטה: האם להעסיק אתכם או לא?

ההמלצה היא להיזהר כשאתם מעלים מידע כלשהו לאינטרנט. זה כולל גם מידע לא כתוב כמו תמונות.
כנראה שכמה שתיזהרו, תמיד יהיה עליכם לא מעט מידע באינטרנט. 

ניתוח האופי שלכם וכיצד לפעול באינטראקציה איתכם 
לפני זמן לא רב נתקלתי בכתבה בעיתון כלכלי. הכתבה עוסקת בתוכנה חדשה ושנויה במחלוקת. אתם מזינים פרטים של אדם. התוכנה מבצעת חיפוש, עיבוד וניתוח מידע עליו באינטרנט. אתם תקבלו את התכונות שלו, את האופן שבו הוא פועל והמלצות כיצד לפעול מולו או בשיתוף פעולה איתו.

הכתב השתמש בתוכנה עם שמותיהם של כמה פוליטיקאים מובילים בישראל והציג בכתבה את הניתוח ואת המלצות של התוכנה.

זה לא חשוב האם הניתוח נכון או סביר. חשוב אם ישתמשו בה ויחשבו שהניתוח לפחות סביר.

מידע שפורסם בשמכם - מקרה פרטי
הבוקר התקשרה אלי גברת בגיל מבוגר להודות לי. כש"טיילתי" אתמול בקבוצת Facebook שמתמחה בברידג', מצאתי פוסטים שפורסמו בשם הגברת. תוכנם של הפוסטים היה תמונות פורנוגרפיות. היות שהיה ברור לי לחלוטין שלא היא פרסמה אותן, כתבתי לה ב-Facebook וסיפרתי לה על פרסום התמונות בשמה. היום היא התקשרה להודות לי.

היא טיפלה במצב בסיוע מומחה מחשוב שעזר למחוק את הבושה. 

מידע שפורסם בשמכם ברמה העקרונית
זהו מקרה קיצוני ולכן גם קל לאתר אותו. תארו לכם שימשהו ישתלט על הזהות הדיגיטלית שלכם או חלק מהזהות הנ"ל ויפרסם דברים בשמכם.

ייתכן מאד שלא יאתרו את זה, שלא אתם הם אלה שפרסמתם.

לכו תדעו מה יקרה כשתחפשו עבודה. ייתכן שיפסלו אתכם רק בגלל משהו, שמי ש"גנב" את הזהות הדיגיטלית שלכם פרסם בשמכם.

כיצד להתגונן?
עליכם לנסות להיות ערים לסכנה ולהתגונן בפניה. הדרך להתגונן היא להכיר את הדרכים השכיחות לגניבת זהות דיגיטלית או שימוש בזהות דיגיטלית שאולה. 

שלוש הדרכים השכיחות שאציג כאן:

1. מתן הרשאות לאפליקציות
חלק גדול מהאפליקציות הממוחשבות באינטרנט, אינן דורשות מכם סיסמה וקוד משתמש או מאפשרות לכם במקביל דרך חליפית לסיסמה וקוד משתמש. הדרך החליפית היא לתת לאפליקציה הרשאות לגשת למידע שלכם, כולל סיסמה ב-Facebook או ב-Google. לכם זה יותר נוח. גם ככה אתם "טובעים" בים הסיסמאות, שמבקשות מכם אפליקציות האינטרנט בהם אתם משתמשים (בנקים, חברות ביטוח, קופת חולים, המחשב, אתרי אינטרנט, מועדוני צרכנים וכיו"ב). 

השאלה היא: למי אתם נותנים הרשאות כאלה? 
אם תתנו הרשאות כאלה למשחק חדש שאתם לא מכירים, ייתכן שזו תוכנה זדונית, במקום המשחק או בנוסף למשחק.

כשאני נותן הרשאה כזו ל-Feedly אין לי בעיה. זו תוכנה שאני יודע מהי ואני משתמש בה לקבלת RSS לתכנים בנושאים המעניינים אותי מאתרים שאני מכיר היטב.

המלצה: בדקו היטב לםני שאתם מאפשרים לתוכנה לגשת להרשאות שלכם ב-Facebook  או ב-Google.

2. דיוג (Phishing)
אתם מקבלים הודעה מהבנק שלכם, מ-PayPal או מגורם אחר שאתם עובדים בו. בהודעה בקשה להזין שוב את הסיסמה וקוד המשתמש שלכם, במסגרת עדכון תקופתי של הבנק או החברה.

סמל הבנק או החברה יופיע בדף האינטרנט.

חדי העין מביניכם, יבחינו שזו אינה אותה כתובת אינטרנט (URL), שבדרך כלל משתמש בה הבנק או משתמשת החברה.

בקיצור, הבנק או PayPal לעולם לא יבקשו מכם את הסיסמאות שלכם דרך האינטרנט (למעט לצורך כניסה לאתר הבנק או החברה). מישהו התחזה לבנק שלכם וקיבל את פרטי ההזדהות שלכם.

שלא כמו בדוגמה בסעיף "מידע שפורסם בשמכם - מקרה פרטי", אני לגמרי בטוח, שבמקרה זה הוא לא ישתמש במידע על מנת לפרסם תמונות פורנוגרפיות. הוא ישתמש במידע על מנת למשוך כסף מחשבון הבנק שלכם או לרכישת מוצרים באמצעות ה-PayPal שלכם או כרטיס האשראי שלכם.

3. אל תפעילו תולעים וסוסים (טרויאנים)
אתם מקבלים הודעה עם קישור ולוחצים על הקישור. אם אתם לא מכירים את מי ששלח את ההודעה או אם נראה לכם מוזר שזה מה שהאדם שאתם מכירים ישלח לכם, ובכל זאת לחצתם ייתכן שהתקנתם תוכנה זדונית במחשב שלכם.

ההמלצה פשוטה: אל תלחצו על קישורים כאלה

לתוכנה הזדונית הזו עשויים להיות שמות שונים: תולעת, סוס טרויאני, וירוס.

השם פחות מעניין. מה שמעניין זה מה התוכנה תעולל לכם. אחד הדברים הפחות חמורים, הוא משלוח הודעות עם תמונות פורנוגרפיות בשמכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...