יום שבת, 12 בספטמבר 2020

משבר כלכלי אישי: הלנצח תעבדו באותו תחום עיסוק?

 


סדרת הפוסטים העוסקת במשבר כלכלי אישי שעברתי באה על מנת לסייע לאלה שחווים משבר כלכלי אישי בימי הקורונה הנוכחיים. בעיקר לאלה שנאלצים להפוך לעצמאים עקב פיטורים או הוצאה לחל"ת כפוי

בפוסט הקודם עסקתי בשעות העבודה החבויות של עצמאי, שעליהן אינו מקבל תשלום.

בפוסט הקודם תוכלו למצוא קישור לפוסט שלפניו כך שתוכלו לחזור לכל סדרת הפוסטים, אם תרצו כמובן. 

בפוסט זה אעסוק בשאלה חשובה במיוחד. היא חשובה לעצמאים אבל גם לשכירים.

בפוסט השני בסדרה הצגתי את הנחות העבודה שלי כשבניתי תכנית להתמודדות עם המשבר

אחת ההנחות, הפסימיות בדיעבד, הייתה שאעבוד בתחום טכנולוגיית המידע במשך חמש שנים בלבד. כאמור ההנחה לא התממשה במציאות, אבל זו הייתה טעות חמורה להניח שלעולם חוסן ואוכל להתפרנס עד גיל היציאה לגמלאות ממחשבים וטכנולוגיית המידע. 

לשמחתי לא ביצעתי את הטעות החמורה הזו. 


שינוי בדפוסי העבודה כעצמאי לאורך זמן


מעבר לתנודות בתעסוקה כעצמאי: לפעמים מעט עבודה, לפעמים הרבה עבודה ולפעמים ללא עבודה בכלל, ראיתי בגיל מבוגר (אחרי גיל 55) מגמה של ירידה מסוימת בהיקף העבודה שלי בתחום מערכות המידע והמחשבים.

זהו תחום תובעני המשתנה כל הזמן. הצורך להתעדכן היה חשוב במיוחד עבורי כמי שניסה להיות כל הזמן בחזית הטכנולוגיה. בשלב מסוים זה הופך להיות קשה יותר. שלא תבינו לא נכון, המשכתי להתעדכן, אבל עם קצת פחות התלהבות. 

בנוסף לכך חלק מהמנהלים, שהעריכו אותי ובחרו בי כיועץ, כבר פרשו מתפקידם. 

תוסיפו לזה מכרזים ממשלתיים כלליים למתן שירותים בתחום המחשוב, שלטעמי היו מוטים לטובת חברות ולרעת יועצים עצמאיים. 

כך למשל, לא סביר שאותה חברה המוכרת מוצרים תיתן גם ייעוץ אסטרטגי, משום שהייעוץ יהיה מוטה לטובת מוצרים שהיא מוכרת.


ללמוד תחומים חדשים

השתתפתי בקורסים על מנת לרכוש ידע ותעודה פורמלית ברמה זו או אחרת. הכוונה הייתה לשלב עבודה כעצמאי בתחומים אחרים ביחד עם עבודה כעצמאי בתחום טכנולוגיית המידע. היות שבדרך כלל היקף התעסוקה שלי בתחום מחשבים ומערכות המידע היה פחות ממשרה שלמה, יכולתי להרשות לעצמאי עבודה במקביל גם בתחומים אחרים.

לא בכל התחומים שלמדתי הצלחתי גם לעבוד. בשלושה מהתחומים האלה הצלחתי יותר.


ייעוץ בכלכלת המשפחה

עוד לפני שעסקתי בתחום זה התייעצו איתי לא מעט אנשים בשאלות כלכליות. הסברתי להם שאין לי שום הסמכה פורמלית בתחום, אבל אם הם רוצים אני יכול להגיד להם מה הייתי עושה לו הייתי במקומם.

כשאנשים כאלה פנו אלי בפעם השנייה ובפעם השלישית, הבנתי שמשהו אני מבין.

הבנתי שיש גם כאלה שמבינים מעט מאוד בתחום חשוב זה.

כפי שהקוראים יודעים, אני עוסק בתחום זה. אחרי שסיימתי לפני כעשר שנים קורס בו למדתי מהטובים ביותר, יוסי אש ונחמן לידור, במכללת הי-טק, היה לי בסיס לא רע. הבסיס הזה הצטרף לידע וניסיון קודמים שצברתי במהלך חיי המקצועיים והאישיים. 

הידע והניסיון כללו:

1. התנהלות כלכלית סבירה לאורך שנים.

2. ייעוץ בתחום המחשבים לארגונים בסקטור הפיננסי כמו בנקים וחברות ביטוח. 
במהלך הייעוצים נחשפתי ולמדתי את תחומי העיסוק שלהם, את התרבות הארגונית שלהם, את האסטרטגיה העסקית שלהם ואת האופן בו הם מתייחסים ללקוחות.

3. ייעוץ לארגונים רבים בסקטור הציבורי
מי שמנהל כלכלת המשפחה צריך לפעול מול גופים כמו משרד האוצר, המוסד לביטוח לאומי, משרד החינוך ועולים חדשים גם מול משרד הקליטה. 
מי שעובד כעצמאי כפי שהייתי מתנסה גם בתשלומים להם ובאינטראקציות איתם. 

4. עבודה כשכיר וכעצמאי

5. היכרות עם הנושא של פנסיה 
בעת הפרישה משירות המדינה הייתי צריך לקבל החלטה האם להקפיא את הפנסיה התקציבית שלי או לא? 
הייתי צריך לבחור מסלול לחיסכון פנסיוני בחברה הממשלתית בה עבדתי. למדתי את הנושא לעומק.

הוראת ברידג'


מי שקורא את הבלוג שלי ברידג' שלא היכרתם יודע שאני משחק ברידג'. 
מי שקרא פוסטים קודמים בבלוג זה יודע שהרציתי לא מעט על מחשבים. 
את שתי המיומנויות האלה ניסיתי לשלב כמורה לברידג'. סיימתי קורס מורים לברידג' מטעם ההתאגדות הישראלית לברידג' ומאז אני מלמד ברידג' קרוב לעשר שנים.  

ניהול סיכונים

בשלוש השנים האחרונות אני מרצה על ניהול סיכונים בקורסים של החברה הקנדית PECB, שמארגנת בארץ חברת א.ה. הדרכה וטכנולוגיה בע"מ
זה קורה אחרי שעברתי תהליך של קבלת הסמכה, שכלל לימוד עצמי של קורס, בחינה, הרצאה באנגלית באינטרנט לאנשים בארצות שונות.  

ירידה הדרגתית בעבודה בתחום מערכות המידע

מגמת הירידה בהיקף העבודה במחשבים נמשכה. השנה סיימתי את הייעוץ האחרון שלי בתחום, לפחות לפי שעה. בגיל 69, אני כבר לא עוסק במחשבים ובמערכות מידע ועוסק בעיקר בשלושת התחומים שצוינו לעיל.

מי יודע? אולי אעסוק גם בתחומים נוספים בעתיד



מדוע הניסיון שלי רלוונטי לכם?


בין אם אתם עצמאים ובין אם אתם שכירים עולם העבודה של היום יציב פחות מבעבר. 
סביר שתחליפו כמה מקומות עבודה במהלך שנות עבודתכם.
מקצועות משתנים ונעלמים, כך שייתכן שתצטרכו להחליף גם תחום עיסוק או מקצוע.

שינוי צפוי נוסף הוא עבודה במשרות חלקיות בכמה מקומות במקביל. כשההסתברות שתעבדו מהבית ולא ממקום העבודה גדלה יש מקום גם לגמישות בהיקפי המשרה ולעבודה במקביל בכמה מקומות. 

שכירים, ועוד יותר משכירים עצמאיים, צריכים להיערך לאפשרות של עבודה בתחומים שונים ובמקצועות שונים לאורך הקריירה.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...