יום שבת, 27 ביולי 2024

הרפורמה בשוק החשמל - מבט על

 


בפוסט זה לא אתייחס לפרטים של הרפורמה בשוק החשמל. 

אסתפק רק בראייה עקרונית שאני מקווה שתעזור לקוראים להבין את מהותה.

מההבנה הזו עשויות להיגזר החלטות מעשיות, אבל צריך לזכור שני דברים מהותיים:

1. על מנת לקבל החלטה צריך לרדת לרמת הפרטים. 

הרבה נכתב על הנושא כך שזה לא צריך להיות מסובך למצוא את הפרטים.

2. ההחלטה היא אישית וכדאיות חלופה מסוימת היא ספציפית לכל משק בית.

ספק חדש בשוק הנשלט על ידי מונופול

באופן כללי, שכספק חדש נכנס לשוק, הנשלט על ידי מונופול, הוא יתן הטבות ללקוחות על מנת שהם יעברו להשתמש בשירותים שלו. 

הספקים החדשים בשוק החשמל הם שחקנים בשווקים אחרים כמו טלקום (בזק, הוט, סלקום ופרטנר) או  אנרגיה (אמישראגז ופזגז). 

הם נותנים הטבות משמעותיות יותר לאלה שקונים מהם גם שירותים אחרים.


הטבות על בסיס שעות צריכת חשמל

חלק מהספקים החדשים נותנים הנחות על צריכת חשמל בשעות מסוימות. 

מידת הצריכה היחסית של חשמל באותן שעות משתנה בין משקי בית. 


חלק מתהליך


הרפורמה בשוק החשמל היא חלק מתהליך ושינויים מבניים, שמטרתם להוציא את השליטה המוחלטת בשוק החשמל ממונופול עוצמתי הנקרא חברת החשמל לישראל.

צעדים שקדמו לפתיחת השוק לתחרות על ידי חברות חדשות בתחום שהן חברות חזקות בתחומים אחרים:


1. אישור ייצור חשמל על ידי גורמים שאינם חברת חשמל והתחייבות של חברת החשמל לקנות אותו. 

מדובר למשל על מתקנים להפקת חשמל מאנרגיה סולרית המוצבים על גגות.  

2. הקמת חברה ממשלתית לניהול החשמל במדינת ישראל.

זוהי חברת נגה

3. הרפורמה בשוק החשמל 

חברת נגה הכינה את תוכנית הרפורמה. 

ספקים שונים מוכרים חשמל, כולל חברת החשמל לישראל. 

תחזוקת רשת החשמל תעשה על ידי חברת החשמל לישראל עבור כל הספקים. 

זהו מודל המזכיר במידה מסוימת מודלים של פתיחת שוק האינטרנט ושוק הסלולר לתחרות.

ההבדל הוא שבשווקים הללו היה יותר מספק תשתיות אחד. 

הספק הגדול ביותר של תשתיות אינטרנט (חברת בזק) ושלוש חברות הסלולר הגדולות הוכרחו לתת שירותי תשתית במחיר מוזל לחברות אחרות. 

בשלב זה, מודל הרפורמה בשוק החשמל שירותי התשתית ותחזוקתה אינם עולים כסף לצרכנים. 

 

צפויים שלבים נוספים


בעתיד צפויים שלבים נוספים הן בהקשר של יצור חשמל על ידי גורמים שאינם חברת החשמל לישראל והן בהקשר של תחרות על מכירה. 

סביר להניח שכשספקים חדשים ימצאו את מקומם בשוק הם יצטרכו לשלם עבור שירותים מחברת החשמל לישראל. 

כשהם ישלמו גם הצרכן ישלם יותר ממה שהוא משלם בתחילת הרפורמה. 

כנראה פחות ממה שהוא שילם למונופול לפני הרפורמה.

 

מה צריכים צרכנים ביתיים לעשות?


לבדוק היטב את השוק ואת המשמעות הספציפית של חיסכון בעלויות עבורם במעבר לשחקן חדש כלשהו. 

לאחר הבדיקה אפשר לקבל החלטה מושכלת. 


היזהרו מ-Lock in 


Lock In הוא מצב שבו קונים כמה שירותים מספק אחד ולכן קשה לעזוב אותו. 

זה עלול לקרות גם בחשמל. למשל העברתם את חשבון החשמל שחכם לחברת הוט. קיבלתם הנחה גדולה משום שהיה לכם בהוט גם מנוי לאינטרנט, לטלפון ולטלוויזיה. 

לא הייתם מרוצים מהשירות ו/או המחיר באינטרנט ובטלווייזה. החטתם להחליף ספק. עליכם גם להחליף ספק חשמל, אחרת תשלמו מחיר גבוה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

בחירה בין אפשרויות: בחירה אינטואיטיבית או בחירה רציונלית?

  פוסט זה כמו רבים מקודמיו מתייחס לספרו של דניאל כהנמן " לחשוב מהר לחשוב לאט ".  בשונה ממרבית הפוסטים הקודמים על תכנים שקראתי בספ...