מישהו חכם אמר: "If it is not broken dont Fix it". מישהו ברשות המיסים בישראל חשב שאותו חכם טעה. הניסיון האישי שלי תומך בהשערה, שמי שטעה יושב דווקא ברשות המסים של מדינת ישראל.
אני מתכוון למהלך התמוה של ביטול שמות המשתמש של לקוחות הרשות.
אני מתכוון גם לאופן, השלומיאלי במיוחד, שזה נעשה.
הפעלתי את כל כישוריי הבלשיים ואת הידע במחשבים ומערכות מידע, שצברתי במשך יותר מארבעים שנה בהן עבדתי בתחום זה, בינתיים ללא הצלחה.
מורה הנבוכים הזה, נועד לקצר את דרך הייסורים של משתמשים אחרים, בתקווה שהם יצליחו יותר ממני.
בעבר רחוק
לרשות המיסים, שטרם הייתה רשות, לא היו הרבה סיבות לגאווה בגלל מערכות האינטרנט שלה.
אחת המערכות, הכושלות במיוחד, הייתה מערכת של דיווח שנתי למס הכנסה על ידי אזרחים.
יותר מפעם אחת פנו אלי אנשים, שלא הצליחו להבין מה רוצים מהם ו/או לא הצליחו להפעיל את תהליך מילוי הטפסים המקוון.
הם קיוו שהשילוב של ניסיוני בתחום המחשבים והיותי יועץ כלכלי למשפחות ויחידים יעזור להם להתגבר על הקשיים.
צר לי שאיכזבתי אותם, אבל, כמו מומחים אחרים, לא הצלחתי להתגבר על תקלות משמעותיות במערכות לא יציבות.
האם זו גזירת גורל? מסתבר שלא. כאזרח ישראלי, שהרוויח סכומים קטנים בעבודה באמצעות האינטרנט עם חברות אמריקאיות, לא הייתי חייב לשלם מס הכנסה בארצות הברית, אבל הייתי חייב לדווח. שם זה היה קל ופשוט.
בשנים האחרונות
מערכות האינטרנט של רשות המיסים השתפרו והיו לי בעיקר שבחים לשירות שקיבלתי.
אגב, השירות המהיר היה שילוב של אינטראקציה סבירה באמצעות אינטרנט ועובדים ברשות המיסים שטיפלו היטב בתהליכים האינטרנטיים.
בלש הדפדפנים
הודעת דוא"ל מרשות המיסים סיפרה לי שמחכה לי הודעה באיזור האישי באתר רשות המיסים.
בלש משתמש בכל פיסת מידע רלוונטי. קראתי או שמעתי, שאין מדובר במשהו אישי. ברשות המיסים החליטו להחליף קוד משתמש למספר רב של לקוחות.
אבל "צרת רבים היא נחמת טפשים". לאחר כמה ניסיונות כושלים, וכאמור ללא הסברים טכניים, החלטתי לעצור ולחשוב.
כשהיסטוריית הדפדפנים נעצרה ברשות המיסים
הדפדפן בו השתמשתי היה Firefox. נזכרתי שבאתר רשות המיסים כבר היו לי בעיות כשהשתמשתי בדפדפנים.
לנסות לפתור את הבעיה באמצעות Edge
שלא כמו הצעד הקטן הראשון של אדם על הירח, שהיה צעד גדול לאנושות, זה היה צעד קטן עבורי וזניח לחלוטין לאנושות.
הפעם הצלחתי להיכנס לתפריט של רישום משתמש חדש.
נדרשתי למלא פרטים רבים. התוצאה הסופית הייתה כישלון.
אחרי מספר ניסיונות נמנעה ממני האפשרות לניסיון נוסף.
בלש שם לב לפרטים הקטנים. שמתי לב שמסיבה כלשהי השדה השגוי שאותו סימנה המערכת של רשות המיסים הוא מספר תעודת הזהות שלי.
דימיון לתהליך התחברות לאתר ממשלתי אחר
זיכרון טוב מהווה יתרון לבלש. באמצעות זיכרון אפשר לדלות פרטים שלכאורה אינם קשורים לפענוח התעלומה.
נזכרתי בתהליך הגדרת המשתמש שלי במערכת ההזדהות הממשלתית.
בשונה מאתר רשות המיסים, לאתר של מערכת ההזדהות הממשלתית הצלחתי להגדיר משתמש. נזכרתי שתפריטי ההגדרה של משתמש באתר רשות המיסים ובאתר מערכת ההזדהות הממשלתית מאוד דומים, שלא לומר זהים.
ההשערה שעלתה במוחי הייתה שברשות המיסים החליטו לחבר את הלקוחות באמצעות אתר ההזדהות הממשלתית במקום באמצעות התחברות ייעודית למערכות האינטרנט של הרשות.
השערה זו מספקת הסבר מדוע המערכת מזהה את מספר תעודת הזהות שלי כשדה השגוי. אם אכן, זה אותו מנגנון, אז אני מנסה לפתוח משתמש חדש תחת מספר תעודת זהות, שכבר יש בו קוד משתמש מוגדר.
אם ההשערה נכונה, הם שכחו רק פרט קטן וחשוב: להודיע את זה ללקוחות. לא נהיה קטנוניים, במערכת ראויה היו גם מצרפים קישור לדף המסביר כיצד מתחברים למערכת כזו.
החלטתי לבחון את ההשערה ולנסות להתחבר לשירותי רשות המיסים דרך אתר ההזדהות הממשלתית. לא הצלחתי. ייתכן שאני זה שלא מצא את הדרך להוסיף שירות של רשות המיסים לשירותים הקיימים. ייתכן גם שההשערה הבסיסית שלי שגויה.
בלש הטלפונים וההודעות
בלש מנסה לדלות מידע באמצעות כל ערוץ אפשרי. לאחר שכשלו ניסיונותיי חשבתי שנכון לפנות טלפונית לסיוע טכני.
תמיד איני שולל את האפשרות שאני הוא זה שטעה.
אני מאוד מעריך את הרצון של רשות המיסים לעזור לכמה אזרחים ותיקים, שאינם שולטים באינטרנט. במאמר מוסגר, סייעתי כבר לכמה צעירים שאינם שולטים באינטרנט, אבל מדובר במקרים חריגים במיוחד.
זה אינו תחליף לסיוע טכני לביטול מסיבי של קודי משתמש ודרישה להגדרתם מחדש.
פנייה בכתב לרשות המיסים
אם אין פתרון טלפוני, אנסה לכתוב להם. כתבתי בשני ערוצים שונים: דואר אלקטרוני ותפריט פניות באתר רשות המיסים.
בשני המקרים התשובה הייתה זהה: פנה טלפונית למספר .... אותו המספר שכבר פניתי אליו וביטלתי זמן רב ללא אפשרות לקבלת מענה לבעיה שיש לי. לפרטים קראו את הפסקה הקודמת.
הרמתי ידיים
אני כבר לא יודע האם ברשות המיסים יואילו בטובם לאפשר לי לפתוח קוד משתמש חדש או יסבירו לי היכן טעיתי בניסיונות שלי לפתוח קוד משתמש חדש.
ב-1 לינואר 2023 אצטרך לדווח למע"מ את ההכנסות שלי מעבודה כעוסק פטור.
אני מאוד מקווה שעד אז ברשות המיסים בישראל יימצא פתרון לבעיה שלי ואולי לא רק שלי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה