בלא מעט מאמרים חילקו את כלכלת ישראל לשתי כלכלות שונות.
מצד אחד החלק של העובדים בטכנולוגיה מתקדמת שהוא מרשים בקנה מידה בינלאומי: יצירתיות, חדשנות ותפוקה גבוהה.
מצד שני עובדים לא יעילים בארגונים כושלים. האפיון שלהם הוא תפוקה נמוכה, חוסר מיומנות, חוסר מוטיבציה לעבוד באופן רציני וכיו"ב.
כמובן שלא הכל שחור-לבן: יש גם כאלה הנמצאים באמצע בין שני הקצוות.
בפוסט זה אתרום את שתי האגורות שלי לנושא הכאוב של פערי האיכות בחברה הישראלית.
אם חשבתם שכל מי שעוסק במחשוב הוא Startup Nation, טעיתם.
גם בתחום המחשוב והטכנולוגיה יש פערים ענקיים. מצד אחד ארגונים ואנשים יצירתיים וחרוצים הראויים להערכה רבה וגורמים לנו להרגיש גאווה כישראלים.
מצד שני ארגונים, שמערכות המחשוב שלהם כושלות. תהליכי העבודה שלהם מופרכים והיכולת של האנשים העובדים בהם לתת שירות סביר ללקוחות מוגבלת.
בפוסט זה אתאר את המקבץ היומי של אתמול (5.7.2022).
רשות המיסים
"האם הם פעם ילמדו?" שרו פיטר פול ומרי לפני הרבה עשורים בשיר Where Have all the Flowers gone?
נדמה לי שברשות המיסים מתקשים ללמוד, שבעולם יש עוד דפדפנים פרט לדפדנים של חברת מקרוסופט. בוודאי הם מתקשים להבין שנתח השוק של דפדפנים אחרים הוא מעל ל-50%.
תשלום שהייתי צריך לשלם למס רכישה. קיבלתי הודעה מהירה על סיום תהליך שביצעה עבורי עורכת דין.
לא קיבלתי הודעת תשלום או שובר. לעורכת דין היו פרטים מזהים שהיא קיבלה. דיברנו בטלפון. היא אמרה לי מה לחפש ב-Google Search. חיפשתי, מצאתי. דילגתי על כניסות של עורכי דין המנסים לקושש פרנסה ונכנסתי לאתר רשות המיסים. הופיע קשקוש.
מזל שנזכרתי שאני עובד תחת הדפדפן Firefox. "דווקא ב-Internet Explorer זה עובד לי" אמרה עורכת הדין. סוכם שהיא תסרוק את השובר ותשלח לי. נכנסתי לבד לדפדפן Microsoft Edge והצלחתי לשלם.
מה עושה מי שאינו יודע את מה שאני יודע על פיטר, פול ומרי ועל רשות המיסים?
חובבי ההיסטוריה בחברת החשמל
הלוגו של חברת החשמל בישראל |
אין לי שמץ של מושג עד כמה מסובך לשדרג ברמה הטכנית חשמל ביתי לתלת פאזי.
אבל... התהליך של הזמנה ותשלום הוא תהליך פשוט. חברת החשמל בזבזה לי כשעה באחד הימים העמוסים ביותר בחיי על מנת לבצע תהליך כל כך פשוט.
התהליך של חברת החשמל:
1. מבצעים הזמנה באינטרנט.
2. מקבלים את פרטי ההזמנה באמצעות דוא"ל, הכולל מסמך PDF בו מופיעים הפרטים.
3. משלמים באמצעות אתר האינטרנט של החברה.
אדם ממוצע מדור ה-Y או מדור ה-Z לא מבין מדוע "הזקנים" מחברת החשמל משתמשים בתהליך בזבזני בזמן.
עבורם עדיף לקרוא את פרטי ההזמנה במקוון ואז מיד לבצע תשלום, ללא צורך בשליחת הודעת דוא"ל מקדימה.
אני, שחגגתי לפני מספר ימים יום הולדת 71, כבר ב"ישורת האחרונה". אני יותר סובלני כלפי תהליכים לא מידיים.
לקוראים שאינם יודעים, אכן גרתי בכתובת הזו עם אשתי לשעבר, ועם שלושת ילדיי. בשנת 1996 מכרנו את הדירה ועברנו לכתובת אחרת.
אני חוזר שוב: אינני גר שם מאז שנת 1996!!!!
הסתכלתי על מספר החוזה עם חברת חשמל (זה מאפיין חד ערכי של כל דירה). זה לא היה מספר החוזה ברחוב בית הכרם עליו דיווחתי. זה היה מספר לא מוכר לי לחלוטין.
הניחוש שלי: זה מספר החוזה שהיה לנו ברחוב כספי מסוף שנות ה-80 ועד קצת אחרי אמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת.
האם אתם הייתם משלמים יותר מ-5,000 שקלים לחברת החשמל?
כמומחה לניהול סיכונים החלטתי לא לשלם מיד ללא בדיקה נוספת.
לך תדע האם הם לא יבצעו את הבדיקה שלהם ברחוב מרדכי כספי 14 במקום ברחוב בית הכרם.
אני מבצע שיפוץ בדירה אליה אעבור לגור. איני יכול לחכות עוד כמה חודשים עד שמישהו בחברת החשמל יבין שהם בדקו מערכת חשמל בכתובת לא נכונה.
לאחר מעבר מתמשך בין תפריטים קוליים, המציעים לי לגשת לאתר האינטרנט של החברה,המתנתי בתור הארוך למענה הטלפוני של חברת החשמל.
כשהוצעה לי האפשרות שיחזרו אלי טלפונית, בחרתי בה. כשחזרה אלי פקידה, היא לא ממש התרגשה ממה שקרה. היא אמרה שזה קורה לפעמים במערכת הממוחשבת של חברת חשמל.
לדעתה, אני יכול לשלם. עשיתי כדבריה אבל... מנהלי סיכונים נזהרים.
מי יודע אם ההתקנה והאישור לא יידחו בכמה חודשים? לך תוכיח, שהפקידה אמרה שזה בסדר.
ליתר ביטחון הגשתי תלונה רשמית באתר של חברת החשמל על מה שקרה. בתלונה תיארתי במפורט את מה שקרה וצרפתי את מסמך ה-PDF שנשלח אלי.
אין לי שום דבר אישי כלפי הפקידה, אבל כבר במערכות שפותחו בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, כשהייתי מתכנת מחשבים צעיר עם בלורית ארוכה, לא סביר שמערכת ממוחשבת תיקח כתובת של לפני כ-25 שנים ומספר חוזה מאותה תקופה.
צר לי שאפרים קישון כבר איננו איתנו. הוא היה יכול לבנות מזה סיפור הרבה יותר משעשע מהסיפור העצוב שתיארתי בפוסט זה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה